تحليل گر اقتصادي گفت: مافیای خودرو اجازه ورود را به خودروسازان دیگرکشور نمی دهند، دولت باید این انحصار را بشکند و خودروسازی را آزاد کند که مطمئنا عطش بازار خودرو در کشور کاهش پیدا می کند.

به گزارش سفیرافلاک، بازار خودرو در کشور ما انحصاری است و مافیای خودرو در این زمینه مشکل اصلی  است، وقتی  دو خودرو ساز بزرگ کشور مثل ایران خودرو و سایپا، ۹۵ درصد بازار را در اختیار خود  دارند، اجازه نخواهند داد شرکت های دیگر وارد بازار خودرو شوند و بازار متعادل شود که این روند باعث افزایش قیمت خودرو خواهد شد.

سوء‌استفاده از هرج و مرج قیمت‌گذاری خودرو

هرج و مرج موجود در نحوه قیمت‌گذاری خودرو و تصمیمات بعضا اشتباه  غیرکارشناسی در این حوزه موجب شده تا دلالان از این فضا سوء‌استفاده کرده و در نتیجه مصرف‌کنندگان واقعی متضرر شوند وشرایطی در بازار خودرو ایجاد شود که اقشار کم‌درآمد و متوسط نیز قادر به خرید خودرویی با قیمت مناسب نباشند.

خودروسازان در کشور ما خیلی هزینه‌های بی‌ربط خود را روی قیمت خودرو حساب می‌کنند اما در کشورهای دیگر واحد خودروسازی و بانک ایجاد می‌کنند و یا وام می‌گیرند و هزینه آن را روی خودرو حساب می‌کنند.

رضا سپهوند در گفت وگو با سفیرافلاک، با اشاره به اینکه سیاستهای تنظیم کنترل بازار خودرو در ایران موقتی است، اظهار داشت: از آنجا که بازار خودرو در ایران انحصاری است و انحصار آن اعم از کار تولید و توزیع خودرو هم در دست ما فیای‌خودرو است.

مافیا اجازه ورود به خودروسازان دیگر را نمی دهد

وي افزود: مافیای خودرو اجازه ورود به خودروسازان دیگر را در کشور نمی دهند که در این راستا وظیفه هر دولت در کشوری است که این انحصار را بشکند و نباید بگذارد که انحصاری در هر زمینه ای شکل بگیرد.

رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه لرستان بیان کرد: در ایران چون خودروسازان قوی هستند و افرادی را در بدنه دولت دارند، کاری می‌کنند که این انحصار همیشه پابرجا بماند و دولت هم موفق به شکستن انحصار نشود.

سپهوند عنوان كرد:  مثلاً در رسانه ها اعلام شده که سلطان خودرو با چه تعداد دستگاه دستگیر شده و یا به عنوان یک شخص اگر بخواهید برای ثبت نام خودرو اقدام کنید فوراً سایت بسته می شود و ظرفیت آن تکمیل می شود چون همیشه این روند دست مافیا است و سلطان خودرو هم جزئی از این مافیاست، آنها عمداً یک نفر را به عنوان سلطان خودرو جلو می‌اندازند و خودشان ذینفع آن هستند.

دولت اراده‌ای براي تنظیم بازار خودرو ندارد

وی با تأكيد بر اينكه دولت اراده‌ای براي تنظیم بازار خودرو ندارد، تصريح كرد: این هم یکی از سیاست‌های است که سوری به نظر می‌آید و شاید دولت بتواند‌ موقتاً بازار خودرو را پایین بیاورد اما دوباره با سرعت زیاد بازار گران خواهد شد و تنها راه آن شکستن انحصار مافیا است.

اين اقتصاددان با اشاره به راه حل های شکستن انحصار مافیا گفت: دولت باید در این رابطه اجازه دهد که دیگران چه شرکت‌های داخلی و خارجی هم وارد چرخه تولید و توزیع خودرو شوند و نمایندگی بزنند وکار واردات تولید و توزیع و مونتاژ را انجام دهند تا این انحصار شکسته شود.

شرکت هاي خودروسازی از دولت باج می گیرند

سپهوند با بيان اينكه در حال حاضر شرکت هاي خودروسازی از دولت باج می گیرند، خاطرنشان كرد: دولت به واسطه تحریم‌ها درآمدهای ارزی آن به شدت کاهش پیدا کرده مثلاً الان می‌گویند که واردات خودرو آزاد شود که اگر واردات آزاد شود فشار سنگینی بر قیمت ارز به وجود می‌آید و ارز به شدت بالا می رود و موجب افزایش در سایر کالاها هم می شود و اعتراض شدید مردم را در پی خواهد داشت و دولت در این زمینه گیر کرده و نمی تواند کاری انجام دهد و این مافیای خودرو دارند از دولت باج می گیرند.

وی ادامه داد: از طرف دیگر به دولت می‌گویند به ما پول بدهید که قطعات وارد کنیم تا تولید خودرو زیاد شود چون در این زمینه دولت هم پولی ندارد به عنوان ارزی به آنها باج دهد، خودروسازان هم می‌گویند حالا که دولت پولی ندارد به ما کمک کند ما هم مجبور هستیم خودرو را گران کنیم.

طرح پيشفروش خودرو سختگيرانه است

عضو هيئت علمي دانشكده اقتصاد دانشگاه لرستان با اشاره به طرح فروش خودرو که اخیرا شروع شده،افزود: اخیراً هم طرح پیش فروش خودرو از طرف خودروسازان اعلام شده که این طرح با شرایط خاص و سختگیرانه‌ای روبرو است، مثلاً شخص نباید پلاک فعال داشته باشد یا همه متقاضیاني که مشخص نیست آیا خودرو به آن ها تعلق می گیرد یا خیر باید نصف هزینه خودرو را پرداخت کنند.

به گفته سپهوند مطمئناً در این طرح راهی برای دور زدن قانون برای مافیای خودرو وجود دارد و مافیای خودرو آنقدر قدرتمند هستند که به هیچ وجه با سیاست های موقت دولت قابل کنترل نيستند و در اقتصاد هم وقتی انحصاری وجود دارد راهی جز شکست انحصار نیست که بتوان بازار را کنترل یا تنظیم کرد که دولت باید بتواند انحصار را از بین ببرد.

وي اظهار داشت: از طرف دیگر در این طرح پیش فروش خودرو بحث نقدینگی خودروسازان وجود دارد که با جمع آوری هزینه های همه متقاضیان به خصوص آنهایی که ممکن است در قرعه کشی موفق نشوند بخشی از مشکلات و کمبود نقدینگی خودروسازان را موقتاً از طریق این طرح به تعویق بیاندازند، خودروسازان زیان های انباشته هنگفتی دارند و به دلیل مدیریت ناکارآمد اداره می‌شوند و هزینه‌های سرسام‌آوری در آنها وجود دارد.

 

چرا خودروسازان حواله هایی سال ۹۷ و ۹۸ را تحویل نمی دهند

این کارشناس اقتصادي يادآور شد: اگر خودروسازان در ادعای خودشان صادق هستند که ظرف ۳ ماه این خودروها را تحویل خواهند داد چرا حواله هایی که مربوط به سال ۹۷ و ۹۸ در دست مردم است را انجام  و خودروهای آنها را تحویل نمی دهند.

سپهوند با بيان اينكه وظیفه بسیار مهم دولت ها در سراسر جهان شکستن انحصار است،گفت: در هیچ جای جهان شرکت انحصاری وجود ندارد که مخصوص آن باشد وقتی خودروسازان می‌گویند ما اشتغال زایی حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار نفر در بخش خودرو را داریم از دولت باج می گیرند و انحصار را به وسیله خود دولت ایجاد می کنند که در این راستا دولت تولید و توزیع خودرو را به جز خودروسازان اصلی به هیچ کس دیگری اجازه نمی دهد.

انحصار خودرو را دولت به وجود آورده است

اين مدرس دانشگاه تصريح كرد: انحصار را خود دولت به وجود آورده است، دولت اگر بخواهد انحصار را بشکند باید خودروسازی را آزاد کند که مطمئنا در این راستا افرادی وجود دارند که با مشارکت های شرکت های خارجی بیایند و شرکت تاسیس کنند و خودروهایی با کیفیتی و با قیمت رقابتی و قابل عرضه در کشور ارائه دهند و مشکل عطش خودرو در بازار کشور را کاهش دهند.

وي بيان كرد: اگر دولت بتواند مافیای بزرگ خودروسازی در کشور را کنترل کند و آنها را از انحصاری بودن در بیاورد و مطمئنا با مشارکت ها ی شرکت های داخلی و خارجی در این زمینه می توان بازار خودرو را کنترل کرد و اقشار ضعیف و متوسط در این زمینه راحت تر می توانند صاحب خودرو شوند.

انتهاي پيام/