حالت تاریک
  • یکشنبه, 1403/05/07 شمسی | 2024/07/28 میلادی
مداحی در لرستان با پیوند شور و سنت؛

ذاکر حسین(ع) از ۳۰ سال نوکری می‌‌گوید

ذاکر حسین(ع) از ۳۰ سال نوکری می‌‌گوید

حجت کرم‌الهی با اشاره به ۳۰ سال مداحی اهل بیت(ع) گفت: سال‌هاست در هیأت یل‌ام البنین(س) که به هیأت پرشورها معروف‌اند و نوع عزاداریشان با دیگر محله‌ها متفاوت است، مداحی می‌کنم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک»، مداحی اوج ارادت، عشق و دلدادگی به سالار شهیدان و خادم و مداح اهل بیت(ع) شدن بالاترین افتخاری است که در سایه الطاف حضرت حق نصیب یک فرد می‌شود و او را از توفیقات و الطاف الهی بهره‌مند می‌سازد.

مداح الگوی جامعه و پرچمدار مکتب اهل بیت(ع) است که باید در همه زمینه‌های اخلاقی و رفتاری مراقب باشد و در راستای آگاه‌سازی جامعه قدم بردارد.

مداح به عنوان فردی که نقش مؤثری در جامعه اسلامی دارد باید در کنار عزاداری نقش خود را در راستای اهداف اسلامی ایفاء و برای انسان‌سازی و تربیت نسل فاطمی تلاش کند.

از این رو به مناسبت ایام محرم حسینی با یکی از مداحان مطرح لرستانی گفتگوی تفصیلی انجام دادیم؛ حجت کرم‌الهی مداح اهل بیت(ع) از سالیان دور مداحی می‌کند و در خانواده‌ای متولد شده که بزرگانشان مداح، شاعر، نویسنده و قاری قرآن بودند، مداحی سینه به سینه به او رسیده و آهسته آهسته به صورت ذاتی به مداحی وارد شده است.

مشروح این گفتگو را در ادامه می‌خوانید:

 

لطفاً ضمن معرفی خود از چگونگی شروع فعالیت‌های مذهبی بگوئید؟

بنده خادم امام حسین(ع) و معلم هستم، اکنون ۵۰ سال سن دارم و ۳۰ سال است که مداحی می‌کنم، ۱۰ سال اول مداحی را در محله مطهری بودم و ۲۰ سال گذشته در هیأت یل‌ام البنین(س) در خدمت مردم محله شفا و خیابان انقلاب مداحی می‌کنم.

خود من فکر نمی‌کردم یک روز به این جایگاه برسم که مورد توجه مردم قرار بگیرم و نوحه‌هایم در فضای مجازی و در بین مردم پخش شود، بالاخره هرکسی یک قسمتی دارد و قسمت من این شده که نوکر امام حسین(ع) باشم.

ذاکر حسین(ع) از ۳۰ سال نوکری می‌‌گوید

 

در رابطه با سبک مداحی خود توضیح دهید

نوحه‌هایی که در هیأت می‌خوانم نسبت به دیگر مناطق متفاوت‌تر است و نوع مداحی بنده تلفیقی بین مداحی سنتی و شور است، این نوع مداحی مورد پسند مردم و جوانان است که این سبک را دوست دارند و با شور و حرارت دنبال می‌کنند.

جوانان هیأت یل‌ام البنین(س) که بنده در خدمت آن‌ها مداحی می‌کنم پرشور عزاداری می‌کنند یعنی از همان لحظه اول پرشور سینه می‌زنند و با ذوق جواب می‌دهند.

این هیأت جوانان بسیار پرشوری دارد که به هیأت پرشورها معروف‌اند چون یک نظم و ارادت خاصی نسبت به اهل بیت(ع) دارند و نوع عزاداریشان با دیگر محله‌ها متفاوت است.

 

از کرامات‌اهل بیت(ع) در زندگیتان بگوئید

اکنون در سی امین سال مداحی خود قرار دارم و مداحی در خانواده تقریباً موروثی است، در طول این ۳۰ سال خاطرات زیادی وجود دارد چه بسا افرادی که مشکلات و گرفتاری‌های بسیاری داشتند در هیأت حضور پیدا کردند و حاجت گرفتند.

دوران کودکی در محله مطهری زندگی می‌کردم که سید شجاع شاهرخی مداح امام حسین(ع) در این محله می‌گفت خانواده‌ای که بیمار دارند لباس بیمار را زیر پای سینه زنان امام حسین(ع) بیندازند تا غبار این گِل بر روی لباس‌ آن‌ها بنشیند و بیمار صاحب عافیت، سلامتی و عاقبت بخیری شود.

ذاکر حسین(ع) از ۳۰ سال نوکری می‌‌گوید

 

بهترین نوحه‌هایتان در وصف چه کسی است؟

بهترین نوحه‌هایی که می‌خوانم در وصف حضرت ابوالفضل(ع) و حضرت زینب(س) است و بنده ارادت خاصی نسبت به حضرت(س) رقیه دارم.

مردم لرستان در کشور به مردم ابوالفضل(ع) دوست معروف و مشهورند که ارادت خاصی نسبت به حضرت ابوالفضل(ع) دارند و حتی اکثر مداحان استان لرستان و شهرستان خرم‌آباد بیشترین نوحه‌هایی که می‌خوانند در وصف حضرت ابوالفضل(ع) و رشادت‌های ایشان است که نشان از ارادت خاص مردم لرستان به اهل بیت(ع) به ویژه حضرت ابوالفضل(ع) دارد.

لرستان یک استان دلاور خیز است و به دلیل اینکه حضرت ابوالفضل(ع) یک دلاور و قهرمان بوده یک ارادت خاص و ویژه‌ای نسبت به ایشان دارند.

 

کدام یک از نوحه‌هایتان را بیشتر دوست دارید؟

من با همه نوحه‌هایم زندگی می‌کنم اما یکی از نوحه‌هایی که من و هیأتی‌ها دوست داریم نوحه حضرت رقیه(ع) است و این پرخاطره‌ترین نوحه‌ای است که من در طول ۳۰ سال عمر مداحی به یاد دارم که می‌گوید: «سَر مینم وِ ری خِراوهَ، بَچو موعَن بوعَه ناره»

 

تأثیر مداحی بر زندگی شما چگونه است؟

مداحی کل زندگی را تحت تأثیر قرار می‌دهد راه رفتن، نشستن، بلندشدن، اسم فرزند، نوع زندگی، انتخاب همسر و... همه تحت شعاع مداحی قرار دارند شاید اگر من مداحی نمی‌کردم الان فرد دیگری بودم و حتی شغل دیگری داشتم.

 

سُراینده نوحه‌هایتان کیست؟

ذاکر حسین(ع) از ۳۰ سال نوکری می‌‌گوید

برای مداحی‌ها معمولاً یک سوژه خاص انتخاب می‌کنم و براساس سوژه شعر را می‌نویسم اگر مورد استقبال مردم قرار گرفت آن را ادامه می‌دهم و اگر مورد استقبال قرار نگرفت به هرحال که یک عرض ارادتی به محضر امام حسین(ع) بوده است، نوحه‌های لکی را آقای نوراللهی و بیشتر نوحه‌های لری را خودم‌ می‌نویسم البته هیچوقت خود را یک شاعر نمی‌دانم.

 

عزاداری‌های گذشته و امروز چه فرقی باهم دارند؟

عزاداری‌های گذشته خیلی خالصانه‌تر بود مردم گذشته که الان خیلی از آن‌ها دستشان از دنیا کوتاه‌ شده متواضعانه‌تر عزاداری می‌کردند البته چه در گذشته و چه الان هرچه هست همه ارادت به اهل بیت(ع) و امام حسین(ع) است اما عزاداری‌های گذشته دلچسب‌تر، راحت‌تر، ساده‌تر و لذت بخش‌تر بود الان یک مقداری پیچیده‌تر شده و توقعات بالاتر رفته است.

اکنون باتوجه به اینکه دشمن بر روی اعتقادات مردم کار می‌کند یک عده‌ای از روی مخالفت حضور پیدا می‌کنند که در این موارد تاجایی که بتوانیم آن‌ها را قانع می‌کنیم، یک جاهایی هم که کار ما نیست کارشناسان مذهبی باید آن‌ها را قانع کنند.

 

آیا مداحان باید به عرصه سیاست ورود کنند؟

سیاست بدون دیانت و دیانت بدون سیاست فایده‌ای ندارد یک فرد مذهبی باید یک آدم باهوش باشد و سیاست روز را دنبال کند و یک سیاسی هم باید مذهبی باشد چون سیاست بدون دین و مذهب به انحراف کشیده می‌شود و مذهبی هم که سیاست نداشته‌ باشد سرش کلاه می‌رود.

سیاست و دیانت بهم وصل هستند و باید در کنار همدیگر باشند چون مکمل همدیگر هستند، اگر سیاسی دین نداشته باشد سرخود و مردم را کلاه می‌گذارد، مذهبی هم که سیاست نداشته باشد سرش کلاه می‌رود.

در کلام اهل بیت(ع) داریم که المؤمنُ کَیِّسٌ فَطِنٌ حَذِرٌ یعنی مؤمن زیرک، با هوش و هشیار باشد که این باهوشی همان سیاست است.

 

مداح الگو چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

اولین شرط برای یک مداح اخلاص است مداح باید اخلاص داشته باشد و قربه الی‌الله برای رضای خداوند متعال و اهل بیت(ع) کار کند.

متأسفانه یک واقعیت است که جوانان دنبال اسم و رسم‌اند اما اگر خالصانه در این مسیر حرکت کنی امام حسین(ع) به تو اسم و رسم می‌دهد و تو را الگو می‌کند.

ما خودمان هم دچار یک سری اشتباهات می‌شویم اشتباهاتی که خیلی از مردم انجام می‌دهند اما مداح الگوی هیأت است و باید از رفتار، کردار، نوع پوشش، حرف زدن، نشست و برخاست و... مواظبت کند چون الگوی دیگران است.

مداح تریبون دارد و هر اتفاق مهمی که در شهر و استان رخ می‌دهد اولین نفر سراغ مداح می‌روند بنابراین باید آگاه‌سازی انجام دهیم‌ و مردم را نسبت به مسائل روز جامعه آگاه کنیم.

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از