طیبه نشاط نیا گفت: مصرف مواد غذايي سنگين، دير هضم، پر چرب و سرخ شده به هنگام افطار، مناسب نيست

طیبه نشاط نیا در گفت وگو با سفیرافلاک با اشاره به اصول تغذیه مناسب در چهار وعده افطار، شام، آخر شب قبل از خواب و سحری در ماه مبارک رمضان، اظهارداشت: برای شروع افطار، ابتدا با آب ولرم، چاي کمرنگ، شیر گرم با خرما و یا کشمش روزه‌ی خود را باز کرده و سپس یکي از غذاهاي نان سبوس دار و پنیر همراه با سبزي، گوجه فرنگی و یا گردو، فرني، شیربرنج، انواع کوکو،شامی و یا شله زرد را میل شود.



کارشناس ارشد علوم بهداشتی و تغذیه با بيان اين كه مصرف مواد غذايي سنگين، دير هضم، پر چرب و سرخ شده به هنگام افطار، مناسب نيست، گفت: به جاي غذاهاي چرب و سرخ کرده، از غذاهاي آب پز و بخارپز استفاده شود و در وعده هاي افطار و سحر از پرخوري اجتناب شود.

وی با تأكيد بر اينكه تا حد امکان از مصرف انواع شيريني ها مثل زولبيا و باميه خودداري شود،گفت: اين شيريني ها حاوي انرژي و فاقد مواد مغذي (ويتامين ها و مواد معدنی) هستند، بجاي آن از مواد غذايي طبيعي شيرين مثل خرما، كشمش و انواع ميوه استفاده نمایید.



این کارشناس با اشاره به اين كه افراط در مصرف انواع شيريني به هنگام افطار چاقي و اضافه وزن را به دنبال دارد، بيان كرد: روزه داران باید از مصرف تنقلات زياد در فاصله افطار تا سحر پرهيز كنند چراكه اين قبيل مواد دير هضم هستند و سبب مي شوند كه به هنگام سحر به دليل پري معده، ميل به غذا كاهش پيدا كند.

اصول تغذیه در وعده شام

نشاط نیا با بيان اينكه وعده شام با فاصله ییک تا یک و نیم ساعت بعد از افطار صرف شود،گفت: در وعده شام یکي غذايي مانند سوپ ساده و کم چرب، آش با حبوبات کم، حليم (بدون روغن)، خوراك لوبيا، عدسي، خوراك سبزيجات با كمي نان سبوس دار و تیره به همراه ماست و خيار و سبزيجات مانند فلفل دلمه ای،هویج و کلم بروکلی بخارپز و دوغ کم نمک استفاده شود.


به گفته وي براي تامين آب مورد نياز پس از صرف افطار و تا قبل از خواب به تدريج آب، دوغ کم نمک، انواع ميوه و آب میوه طبیعی براي جبران كم آبي بدن نوشيده شود همچنين مصرف چای زیاد در این فاصله می تواند باعث اختلال در خواب و بیخوابی شود.



کارشناس ارشد علوم بهداشتی و تغذیه با اشاره به تغذیه مناسب در وعده آخر شب قبل از خواب، بیان كرد: استفاده از شیر، ماست و میوه قبل از خواب کمک بسیاری در داشتن خواب بهتر و تغذیه مناسب دارد.


وی با اشاره به اين كه در هنگام سحر از خوردن غذاهای خشک مانند انواع کوکو، کباب و همچنین از مصرف زولبیا، حلواهای شیرین و چرب، غذاهایی که با ادویه جات زیاد تهیه می شوند، سس مایونز، خامه، سوسیس، کالباس و دیگر غذاهای آماده بپرهیزید، گفت: از خوردن چای زیاد خصوصاً پر رنگ در هنگام سحر و نیز قهوه که باعث دفع ادرار زیاد، تشنگی و احساس ضعف در طول روز می شوند؛ پرهيز شود.

نشاط نيا با بيان اين كه از نوشیدن مصرف آب خیلی سرد یا چای خیلی داغ در شروع افطارپرهیز شود،گفت: از مصرف نوشابه های گازدار دروقت افطار، مصرف دوغ های شور در سحر، مصرف فراوان چای پررنگ و قهوه‌ غلیظ در فاصله‌ افطار تا پایان شب، شربت ها و آب میوه های آماده در بازار به صورت محدود تری استفاده شود.

به گفته وي آب معمولی، چای کم رنگ با خرما، دوغ کم نمک، سوپ رقیق نوشیدنی های مناسب در وقت افطار هستند.

تغذیه مناسب در وعده سحر

نشاط نیا تأكيد كرد: در وعده سحري غذاي اصلي مثل انواع چلوخورشت و پلوهاي مخلوط با حبوبات و سبزيجات (عدس پلو، لوبيا پلو، سبزي پلو) به همراه مقدار اندکی مرغ، ماهي يا گوشت ماست و میوه برای اين وعده مناسب است.


این کارشناس با بيان اين كه از تند خوردن و پرخوری بپرهیزید، از نوشیدن نوشابه های گازدار، نوشیدنی های شیرین ودوغ (با نمک و چربی بالا) خودداری شود، تصريح كرد: بلافاصله بعد از صرف غذا نخوابید و برای بهبود عملکرد دستگاه گوارش، چند دقیقه پیاده روی نمایید، برای کاهش تشنگی می‌توانید از لیموترش، ماست (کم چرب و کم نمک)، سالاد (به مقدار متعادل) استفاده نمایید.



کارشناس ارشد علوم بهداشتی و مواد غذایی و تغذیه اظهارداشت: در ماه مبارك رمضان غذاهای خشک و پرادویه و شور در وقت سحر مثل کالباس، سوسیس، انواع کتلت ها و کنسرو‌ها و غذا های پر ادویه و خشک که سبب تشنگی بیشتر در طول روز می شود، کمتر استفاده شود.


نشاط با اشاره به راه هاي جلوگيري از تشنگي در طول روزه داري بيان كرد: محدود کردن مصرف نمک در وعده های افطار و سحر، مصرف حجم متعادل از آب ساده، مصرف ميوه و سبزی کافی، مصرف نکردن مواد غذایی پرپروتئین در وعده ی سحری، نخوردن چاي زياد و پررنگ در وعده سحری راه های مقابله با تشنگی در طول روز است.

انتهاي پيام/