معضل بیکاری، جوانان لرستانی را به شوتی گری سوق می دهد؛ خودروهای شوتی علاوه بر جابجایی بار قاچاق، با سرعت زیادی تردد می کنند و قوانین راهنمایی و رانندگی را نادیده می گیرند و جان خود و دیگران را به خطر می اندازند.

به گزارش سفیرافلاک، اگرچه تا چند وقت پیش واژه خودروهای شوتی کمی غریبه به نظر می رسید اما مدتهاست عده ای با شوتی گری و به صورت ویژه و خاص، بارهای قاچاق را در میان این خودروها قرار داده و از بنادر به سمت استانها و شهرستانها حمل می کنند.

این در حالیست که تا قبل از این بارهای قاچاق توسط خودروهای سنگین و کامیون ها حمل و نقل می شد که ریسک بسیار بالایی داشت و در صورت مشاهده و بازرسی پلیس همه نقشه های قاچاقچیان نقش بر آب می شد.

اما پای خودروهای شوتی در میان همهمه قاچاق باز شد و همین میزان بارها در بین چند دستگاه خودروی سواری خرد شود و هر کدام بخشی از بار را از مبدا به مقصد می رسانند و دستمزدهای چند میلیونی دریافت می کنند.

شکل و شمایل خودروهای شوتی از دور هم پیداست، کمک فنرهای این خودروها در عقب بسیار بالا بوده و با سرعت برق و باد در جاده ها حرکت می کنند، گاهی همین بار قاچاق قاتل جان راننده خودروی شوتی می شود و گاهی هم بارها سالم به مقصد می رسند.

بسیاری از این خودروها توجهی به سرعت و علائم و یا سایر قوانین راهنمایی و رانندگی ندارند، قوانین راهنمایی و رانندگی زیر چرخ های خودروهای شوتی قرار می گیرد و با سرعت بیش از ۱۸۰ کیلومتر در ساعت جاده ها را برای حمل قاچاق طی می کنند.

خودروهای شوتی بیشتر در شبها فعالیت می کنند تا کمتر در دید باشند و اگر هم گشت و بازرسی مشاهده کنند با همه توان می کوشند تا از دست پلیس فرار کنند البته در برخی از موارد این خودروها در چنگال پلیس و قانون افتاده و میلیاردها تومان قاچاق از آنها کشف و ضبط می شود.

شوتی، شغلی خطرناک برای افراد بیکار

بسیاری از افرادی که در پا در رکاب خودروهای شوتی می گذارند افرادی هستند که برای فرار از بیکاری چاره ای جز این ندارند، جوانان در این خودروها برای کسب درآمد بارهایی قاچاق حمل می کنند که به نظر می رسد با این اوصاف مسئولین برای بیکاری جوانان فکری اساسی کنند.

نبود شغل این روزها دغدغه بسیاری از جوانانی است که مدتهاست به دنبال کار می گردند اما دستشان به شغل و کار نرسیده و با توجه به شرایط اقتصادی و مشکلات معیشتی در این مسیر فعالیت می کنند.

این در حالیست که قاچاق در گام اول ضربه به تولید داخل می زند و سبب بیکاری بسیاری از کارگران واحدهای تولیدی می شود اما رانندگان خودروهای شوتی هم برای امرار معاش، اگرچه تخلف است ولی چاره ای ندارند.

بارخودروهای شوتی گاه پوشاک است و کیف و کفش و گاهی هم لوازم منزل و مواد غذایی، برای رانندگان خودرو فرقی ندارد چه چیزی را حمل می کند مهم دستمزدی است که دریافت می کنند.

دستمزدهای خودروهای شوتی چند میلیونی است که این دستمزدها با توجه به شرایط تردد در جاده ها گاهی به قیمت جان راننده همین خودرو تمام می شود.

حالا خودروهای شوتی مختص شهر و مسیر خاصی نیستند بلکه متاسفانه نام آنها در بسیاری از شهرها شنیده می شود و در اخبار روزانه تعدادی از این خودروها متوقف و بارهای قاچاق آنها توقیف می شود.

همین بارهای قاچاق وقتی به مقصد می رسند بعد از برنامه ریزی در بسیاری از مغازه ها و فروشگاه ها با قیمتی کمتر به دست مصرف کننده خواهد رسید، گاهی به پوشاکی که از این طریق به دست مصرف کننده می رسد ته لنجی هم می گویند اما در مجموع فرقی ندارد، قاچاق همان قاچاق است و ضربه خود را وارد می کند.

با توجه به این میزان حجم تردد خودروهای شوتی در جاده ها و حمل بارهای قاچاق نیاز است که برخوردی اساسی برای این امر در دستور کار قرار گیرد.

تشکیل ۱۳۰۵ پرونده قاچاق در استان

حمیدرضا القاصی مهر مدیر کل تعزیرات حکومتی لرستان در گفت و گو با خبرنگار سفیر افلاک اظهار داشت: در نیمه اول امسال شش هزار و ۹۶۲ پرونده به تعزیرات حکومتی ارجاع داده شده که از این تعداد هزار و ۳۰۵ پرونده مربوط به قاچاق بوده است.

وی افزود: محکومیت در قاچاق بیش از ۸۹۷ میلیارد ریال بوده و بیشتر افرادی که در بحث خودروهای شوتی فعالیت دارند اقدام به جابجایی بارهای قاچاق می کنند.

مدیرکل تعزیرات حکومتی لرستان عنوان کرد: بحث خودروهای‌های شوتی یک معضل در کل کشور و به‌ویژه در استان لرستان است.

۶۰ تا ۷۰ درصد رانندگان شوتی لرستانی هستند

وی با بیان اینکه استان لرستان شاهراه جنوب به شمال و به نحوی مسیر تردد است، تصریح کرد: متاسفانه بیش از ۶۰ تا ۷۰ درصد متهمینی که در بحث خودروهای شوتی مرتکب حمل قاچاق می‌شوند از استان لرستان هستند که این قضیه نشأت گرفته از بیکاری است.

القاصی مهر بیان کرد: ورود بار قاچاق به کشور علاوه بر این که تخلف است ضربه سنگینی به تولید و اقتصاد وارد می کند که در صورت مشاهده برخورد جدی صورت می گیرد.

مدیر کل تعزیرات حکومتی لرستان عنوان کرد: علاوه بر جزای نقدی و ضبط کالای قاچاق از خوردوهای شوتی، خودرو هم ضبط می شود تا برای قاچاق شرایط نامن باشد.

توقیف ۶۰۷ خودروی شوتی در نیمه اول امسال

سردار محمد مهدیان نسب فرمانده انتظامی لرستان با اشاره به توقیف خودروهای شوتی اظهار داشت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۶۰۷ دستگاه خودروی شوتی در استان توقیف شده است.

وی افزود: طی امسال ۱۲۰ میلیارد تومان کالای قاچاق در استان کشف و ضبط شده که ۴۳ میلیارد تومان کالای قاچاق شامل پوشاک، لوازم خانگی، پارچه و اقلامی دیگر از خودروهای شوتی کشف و ضبط شده  است.

وی بیان کرد: با توجه به این که خودروهای شوتی با سرعت بسیار بالایی در جاده ها تردد می کنند،این خودروها یکی از عوامل تصادفات در جاده ها هستند.

سردار مهدیان نسبت عنوان کرد: سال گذشته حدود هزار خودروی شوتی در استان توقیف شد و در نیمه اول امسال بیش از ۶۰۰ دستگاه خودروی شوتی توقیف شده که در صورت مشاهده با این خودروها برخورد می شود.

نرخ بالای بیکاری در لرستان و روی آوردن به مشاغل کاذب

در استان لرستان نرخ بیکاری همیشه بالا بوده و جوانان این استان به دنبال کار می گردند، اگرچه آمار و ارقامی از اشتغال و شغل های جدید اعلام می شود اما بیکاری جوانان به قوت خود باقیست و خانواده های زیادی درگیر این مشکل هستند.

تاکنون هر آنچه آمار بیکاری بالا بود با شیوع کرونا بیکاری دوچندان شد و افراد زیادی هم با کسادی کسب و کار همراه شدند و یا شغل خود را از دست دادند.

این در حالیست که طرح های ارائه شده در این سالها برای کاهش بیکاری مانند کارورزی و یارانه دستمزد و امثال اینها موثر واقع نشده و جوانان به دلیل بیکاری، رو به مشاغل کاذب می آورند.

نرخ بیکاری در لرستان ۱۴٫۷ است

علی آشتاب مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان در این راستا به خبرنگار سفیرافلاک گفت: نرخ بیکاری هم اکنون در استان لرستان ۱۴٫۷ درصد است که نسبت به سال گذشته تغییر چندانی نداشته است.

وی افزود: در سال جدید در اجرای طرح کارورزی ۳۰۴ از فارغ التحصیلان معرفی شدند و در طرح یارانه دستمزد نیز ۴۲۳ نفر موفق به عقد قرارداد شدند.

آشتاب گفت: طرح های زیادی برای ایجاد اشتغال و رفع بیکاری در نظر گرفته شده که علاوه بر این طرح ها، تسهیلات اشتغال شهری و روستایی نیز در نظر گرفته و افراد واجد شرایط از این تسهیلات برای ایجاد شغل استفاده  می کنند.

اما افزایش خودروهای شوتی و حمل بار قاچاق، فریاد بیکاری را سر می دهد که اگر جوانان دارای شغلی مناسب باشند هیچگاه در رکاب قاچاق و خطر تردد در این جاده ها حرکت نمی کنند.

ضروری است مسئولین و متولیان علاوه بر این که برای ایجاد اشتغال پایدار جوانان فکری کنند از سوی دیگر برای خودروهای شوتی و برخورد جدی برای حمل بار قاچاق این خودروها چاره ای اندیشیده شود.

انتهای پیام/