خورشیدوند، کارشناس مدیریت فرهنگی گفت: امسال به‌واسطه ویروس کرونا شرایط دورهمی ها فراهم نیست، اما همدلی و یکرنگی مردم بیشتر شده است، کمک‌های مومنانه از دیرباز در بین رسوم مردم لرستان در شب یلدا وجود داشته است که باید ثبت و بازگو شود.

محمد کریم خورشیدوند در گفت‌وگو با خبرنگارسفیرافلاک، با اشاره به وجه تمایز آئین‌ها و سنت‌ها در بین اقوام و جوامع مختلف اظهار داشت: مردم لرستان از چند روز قبل از شروع فصل سرد زمستان، برای برگزاری آئین شب چله و طولانی‌ترین شب سال که در گویش لری به آن (اول قاره) هم می‌گویند، با خرید و تهیه ملزومات خود را برای جشن بلندترین شب سال آماده و مهیا می‌کنند.

وی افزود: امسال به‌واسطه ویروس کرونا شرایط دورهمی ها فراهم نیست، اما همدلی و یکرنگی بیش‌تر شده است؛ تهیه و توزیع بسته‌های کمک مومنانه توسط گروه‌های خودجوش مردمی را باید با عناوین یلدای مهربانی، یلدای زینبی و یلدای همدلی ثبت و بازگو کرد.

کارشناس مدیریت فرهنگی عنوان کرد: البته مردم لرستان در طول سال رسم کمک به یکدیگر با عنوان کاسم سا را داشته اند؛ در این رسم کهن مردم لرستان سهمی از غذای گرم شب چله را برای همسایه و یا خانواده‌هایی که به‌نوعی کم برخوردار بوده جدا می‌کنند، رسمی که نشاط دل در نخستین و بلندترین شب سال را ماندگارتر می‌کند.

خورشیدوند خاطرنشان کرد: از رسوم این شب در استان لرستان می‌توان به مراسم «چارشو دُر کنی» اشاره کرد که این مراسم با شرکت نوجوانان و جوان‌ها برگزار می‌شود به‌نحوی‌که بچه‌ها از پشت‌بام خانه‌ها با آویزان کردن چادر، شال یا گلونی از صاحب‌خانه تقاضای شیرینی و تنقلات مخصوص این شب را می‌کردند و صاحب‌خانه نیز چند گردو، بادام، میوه یا مقداری نخودچی کشمش و ازاین‌دست تنقلات در آن چادرهای آویزان شده، قرار می‌دادند که در این رسم نیز کمک و همدلی نمایان است.

وی با اشاره به فال چهل سرود معروف در بین مردم لرستان در شیب یلدا بیان کرد: آداب چِهل سِرُود بدین گونه است که گروهی از بزرگان خانواده در شب یلدا دور هم نشسته و پس از نیت، صلوات و استعانت از پروردگار، یک نفر، مامور به دست گرفتن تسبیحی با چهل دانه می شود و با فاصله از دیگران نشسته و چند دانه اول را با نام مبارک الله، محمد و علی جدا می کند و سپس جمعی که بیشتر از افراد با تجربه هستند به نوبت شروع به خواندن بخشی از ابیات و اشعاری می کنند که به همین نام (چِل سِرُو) معروف است، البته هر بیت از اشعار خوانده شده مفهومی دارد.

خورشیدوند گفت: در این شب تنقلاتی مانند کشمش، اناردون، پسته وحشی، گندم شیر، گردو و بادام استفاده می‌شده و هنوز هم استفاده می‌شود که هر کدام از این اقلام را به دلیلی انتخاب کرده‌اند، به‌ عنوان ‌مثال انتخاب گندم به‌عنوان کشت و نماد حیات و پسته وحشی به دلیل رنگ و سبزی آن بوده است.

انتهای پیام/