پیروزی انقلاب اسلامی ایران شرایطی را مهیا کرد تا ریشه موسیقی ابتذال که بر گرفته از موسیقی غرب بود خشکانده و موسیقی اصیل ایرانی احیا شود.

به گزارش سفیرافلاک، موسیقی یکی از شاخه های هنر است، آوای موسیقی سرشار از بیان احساسات، گفته ها، فرهنگ ها و اصالت است؛ قدمت موسیقی ریشه در سال های کهن دارد به طوری که رنج و خوشی ها در میان موسیقی جای گرفته و چه بسیار بودند هنرها و مشاغلی که با موسیقی آمیخته شد.

اگرچه در همه جوامع موسیقی وجود دارد اما در کشور ما موسیقی جایگاه ویژه ای در بین همه هنرها به خود اختصاص داده، موسیقی نه تنها در مراسم شادی بلکه در مراسم غم و اندوه نیز کاربردی است به طوری که در مراسم عزاداری ایام محرم و شهادت از سازها و نواهای محزون استفاده می شود، برگزاری آیین های محلی همراه با موسیقی سنتی و برگزاری جشنواره ها، از دیگر نوع موسیقی استفاده می شود.

غنای فرهنگ و اصالت در موسیقی

غنای فرهنگ و اصالت را می توان در هنر موسیقی به خوبی مشاهده کرد، هر دیار و گوشه ایران زمین ساز و آوازهای محلی و سنتی خاص خود را دارد که شنیدن هر کدام از آنها خالی از لطف نیست، از شمال تا جنوب و از غرب تا شرق این سرزمین دارای اقوامی هستند که هر کدام فرهنگ و آیین خاصی دارند، موسیقی ها در این مناطق مختلف بوده و سطح فرهنگ و هنر در این موسیقی های محلی نهفته شده است.

در موسیقی مفاهیم عمیق جای گرفته اند و بار ادبی و هنری در میان این هنر به خوبی دیده می شود. علیرغم اینکه ریشه موسیقی نهفته در سال های بسیار دور است اما قبل از انقلاب در زمان حکومت پهلوی، ابتذال در موسیقی موج می زد و سعی می کردند تا با الگو گرفتن از موسیقی غربی، رواج ابتذال در این هنر افزایش یابد اگرچه در همان روزگار هنرمندانی از ایران در عرصه موسیقی حرف برای گفتن داشتند اما درباریان تلاش می کردند تا موسیقی وارداتی از غرب را تحمیل کنند.

تحمیل موسیقی ابتذال در حکومت پهلوی

ضدیت با دین یکی از مهمترین خصیصه های حکومت پهلوی بود که نه تنها در بخش های مختلف این ضدیت را اعمال می کردند بلکه در هنر و موسیقی این ویژگی مخرب تزریق می شد تا با ترویج و تکثیر این موسیقی غربی بتوانند موسیقی اصیل سنتی ایرانی را به یغما ببرند.

با پیروزی انقلاب اسلامی ایران، هویت بخشی در این عرصه نیز وارد شد و در همان روزهای نخست پیروزی انقلاب، سرودها و نواهای حماسی در کشور طنین انداز شد و در همین سرودهای انقلابی، همه حال و هوای کشور به گونه ای گنجانده شد که شنیدن آن برای همه مردم جذاب بود.

امروز با گذشت بیش از چهار دهه از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، پخش همان سرودها و موسیقی های دوران انقلاب مردم را به همان حال و هوای پیروزی می برد، سرودهایی که حرف های زیادی در قالب این هنر بازگو شده است.

دشمن همواره تلاش دارد تا با رواج موسیقی های غربی و زیرزمینی بتواند انحراف و بی بند و باری را ترویج دهد، یکی از هجمه ها در جنگ نرم موسیقی است و تحمیل فرهنگ مبتذل غربی یکی از توطئه های دشمنان است که بعد از شکست در جنگ سخت، از طریق جنگ نرم به دنبال گسترش این فرهنگ ها هستند.

امروز هنرمندان زیادی هستند که در عرصه موسیقی از ظرفیت ها استفاده کرده و اقدام به تولید آثاری می کنند که مهمترین پیام ها را در قالب همین هنر موسیقی انتقال می دهند و تهیه آثاری از مقاومت و حماسه می تواند به نوعی مقابله در این جنگ در برابر دشمن باشد.

حال و هوای روزهای انقلاب در قالب موسیقی

هوشنگ جاوید پژوهشگر موسیقی نواحی ایران در گفت و گو با خبرنگار سفیر افلاک اظهار داشت: وقتی انقلاب اسلامی ایران پیروز شد، هنرمندان موسیقی کشور به صورت خودجوش همگام با صدای مردم شدند و هنر خود را در قالب موسیقی تولید نمودند، هنرمندان در این حوزه از کف خیابان الهام گرفتند و تهیه تولیدات تازه ای را در موسیقی آغاز کردند.

وی افزود: یکی از بهترین سرودها و آثار خوب انقلاب در تولید موسیقی، موسیقی بومی بود.

عضو شورای عالی ادب و هنر استانها در سازمان صدا و سیما تصریح کرد: در سال ۵۸ و ۵۹، گروه های سرود دانش آموزی راه افتاد که باز هم از استان لرستان استاد عیسی سپهوند از اساتیدی بودند که گروهی از دانش آموزان را برای سرودهای حماسی هماهنگ کردند که این گروه در بالین انقلاب رشد کرد و با شروع جنگ این گروه به جبهه ها رفتند.

جاوید عنوان کرد: حضور دانش آموزان با نواهای حماسی در جبهه ها، هزاران حرف برای گفتن داشت که تعدادی از همین دانش آموزان گروه سرود به شهادت رسیدند و برخی هم مجروح شدند.

لرستان دیار موسیقی حماسی و انقلابی

وی با اشاره به سرود “دایه دایه وقت جنگه” افزود: در سال های ۶۰ تا ۶۲ که اوج جنگ تحمیلی رژیم بعثی علیه ایران بود، میرزاوند هنرمندی از دیار لرستان این ترانه را تهیه کرد و در واقع ترانه های انقلابی و ترانه های بومی را زنده کردند.

پژوهشگر فرهنگ مردم و موسیقی نواحی ایران خاطر نشان کرد: در سال های پس از انقلاب اسلامی ایران با هر حماسه و یا واقعه ای، هنرمندان اقدام به تولیدات می کردند و تهیه آثار فاخر و ماندگاری را در دستور کار قرار می دادند و با توجه به وقایع امروز، نیاز است افراد هنرمند در بخش موسیقی بتوانند آثاری برای این وقایع تولید نمایند.

جاوید با اشاره به جشنواره خنیاگران انقلاب اسلامی گفت: لرستان در حوزه موسیقی حماسی و دفاع مقدس آثار زیادی داشت و چند سالی این جشنواره در غرب کشور برگزار شد و می توان گفت لرستان منطقه و دیار موسیقی حماسی و انقلابی بود و به نظر می رسد برگزاری این جشنواره ها می تواند در ماندگاری این آثار نقش مهمی داشته باشد. برگزاری جشنواره های موسیقی محلی و حماسی، بهترین راه برای مقابله با موسیقی های بی هویت است.

سرودی حماسی که جاودانه شد

با پیروزی انقلاب اسلامی ایران سرودهایی حماسی در کشور پخش می شد، هنرمندانی از ایران زمین همان حال و هوای کشور را در سروده های خود قرار می دادند که این سروده ها بر دل و جان مردم می نشست، سرودهایی حماسی که امروز با گذشت بیش از چهار دهه از پیروزی انقلاب اسلامی ایران پخش آنها انسان را به حال و هوای سال ۵۷ می برد.

رضا رویگری خواننده سرود انقلابی و ماندگار “ایران ایران” در گفت و گو با خبرنگار سفیرافلاک اظهار داشت: در روزهای پیروزی انقلاب اسلامی ایران حال و هوایی خاص وجود داشت و خشنود، آهنگساز این کار بود که پیشنهاد خواندن این سرود را به من دادند و با توجه به اینکه صدای من خاص بود قبول کردم و سرود را اجرا نمودم.

وی با اشاره به راز ماندگاری این اثر افزود: موقعیت جامعه یکی از مهمترین رمزهای ماندگاری این سرود انقلابی شد و شعر و آهنگ بسیار جذابی داشت و سبب شد تا همه از شنیدن این سرود استقبال نمایند.

رویگری تصریح کرد: این اثر در شرایطی تولید شد که همه چیز مهیا بود و بر دل مردم نشست و همچنان هر ساله در ایام سالروز پیروزی انقلاب اسلامی ایران این سرود پخش می شود و همان حال و هوا را تداعی می کند.

خواننده سرود انقلابی ایران ایران گفت: این سرود یک کار بسیار جدید در آن دهه بود که در دی ماه تهیه شد و مورد استقبال قرار گرفت.

موسیقی قومی، میراث و یادگاری از گذشتگان

رضا فرهادی کارشناس موسیقی و صدابردار موسیقی قومی ایران در گفت و گو با خبرنگار سفیرافلاک اظهار داشت: امروزه به دلیل پیشرفت های تکنولوژی این امکان میسر شده که موسیقی های قومی در دورافتاده ترین نقاط هم ثبت و ضبط شوند، هنری که یادگار نیاکان و گذشتگان است و می طلبد که به خوبی از این اثر هنری محافظت شود.

وی افزود: بخشی از موسیقی، موسیقی کار است که به نوعی آمیخته با زندگی و کارهای روزمره می باشند، مثلا ماهیگران جنوب هنگام ماهیگیری یا دیگر فعالیت ها به هنگام انجام آنها، از اشعار و موسیقی هایی استفاده می کردند و این در حالیست که بخش زیادی از موسیقی آئینی، موسیقی مذهبی و مربوط به آئین های مختلف است.

کارشناس موسیقی تصریح کرد: در بسیاری از مناطق کشور به دلیل مهاجرت هایی که صورت گرفته، فعالیت چنین مشاغلی کمتر بوده و همین سبب شده تا این میراث هنری برای انتقال به نسل بعدی، منقطع شود.

فرهادی عنوان کرد: در حالی که تاکنون چنین موسیقی هایی نسل به نسل منتقل شده اما وقتی به دلایل مختلفی چنین فعالیت هایی کمرنگ شود، قطعا در کمرنگ کردن موسیقی قومی اثرگذار است.

وی با اشاره به اینکه در کشور فرهنگ ها و اقوام مختلفی وجود دارد گفت: موسیقی ما با شعر و ادبیات آمیخته شده که اثرگذاری زیادی هم دارد.

کارشناس موسیقی با بیان اینکه موسیقی های سنتی تاثیر گذاری زیادی دارند خاطرنشان کرد: نیاز است که اقداماتی برای محافظت از این موسیقی قومی صورت گیرد و هستند کسانی که دایه دار این حوزه بوده و کارهای ارزنده ای را انجام داده اند.

فرهادی اظهار داشت: در واقع موسیقی های قومی، پایه های اصلی موسیقی می باشند و نیاز است برای حفظ و حراست از موسیقی قومی و سنتی، همراهی و پشتیبانی لازم صورت گیرد.

با پیروزی انقلاب، استعدادهای زیادی در مسیر هنر موسیقی ظهور و بروز پیدا کرد، هنرمندانی که در برگزاری جشنواره ها آثار خود را به نمایش می گذارند و در پرتو انقلاب موسیقی اصیل و انقلابی را تولید می کنند.

انتهای پیام/