پورمندی نوشت: قرآن کریم، تاریخ را آیینه‌ای می‌داند که در آن می‌توان تمامی حوادث زشت و زیبا را دید و از این حوادث الهام گرفت و سرنوشت آینده زندگی را با الهام از این آیینه گویا انتخاب کرد.

به گزارش سفیرافلاک، فَاعْتَبِرُوا یا أُولِی الأبْصَارِ «پس عبرت بگیرید ای صاحبان بصیرت» (سوره حشر آیه ۲)، در آستانه‌ برگزاری سیزدهمین دوره‌ی انتخابات ریاست جمهوری در نظام جمهوری اسلامی، جا دارد با نگاه قرآنی میزان اهمیت حضور در انتخابات و رفتن پای صندوق برای انتخاب فرد اصلح را مورد تحلیل و ارزیابی قرار دهیم تا بیشتر به رسالت و تکلیفی که در این عرصه‌ی سیاسی بر دوش ماست آگاه شویم.

 تدبر درآیات قرآن کریم، بیانگر این معناست که به دلایل متعدد، حضور در انتخابات وظیفه و تکلیف شرعی است که تحت هیچ عنوانی نمی‌توان از انجام آن سرباز زد؛ حضور در انتخابات، مصداق تعاون در نیکی؛ عمل صالح؛ مبارزه با سلطه دشمنان؛ مصداق تغییر در سرنوشت و سپردن امانت به اهلش می‌باشد.

«ان الله یامرکم ان تود الامانات الی اهلها.» پس از ترور سردار شهید سلیمانی، دشمن بیش از هر زمان دیگری به دنبال سلطه بر کشور، منابع و ملت ایران است و تمام امکانات و ابزار خودش را به کار گرفته است تا بتواند دوباره بر ایران سلطه پیدا کند، مسلماً اهمیت حفظ نظام جمهوری اسلامی چندین برابر شده است.

 عبرت‌آموزی هدف طرح حوادث تاریخی فراوان در قرآن است؛ قرآن کریم، تاریخ را آیینه‌ای می‌داند که در آن می‌توان تمامی حوادث زشت و زیبا را دید و از این حوادث الهام گرفت و سرنوشت آینده زندگی را با الهام از این آیینه گویا انتخاب کرد؛ ستمگران، طاغوتیان و سرنوشت آن‌ها را دید و از انتخاب راه آنکه سرنوشتی جز هلاکت و نابودی چیزی در پی ندارد خودداری ورزید؛ و صالحان و برگزیدگان حضرت حق را دید و سرنوشت موفق آن‌ها را و با گزینش راه آن‌ها سعادت خویش را تأمین نمود.

برخی افراد با مشاهده اوضاع نابسامان فعلی که محصول انتخاب خودشان در جامعه است می گویند که چرا باید رأی بدهیم؟ درآیات قرآن کریم در پاسخ به این افراد آمده است که؛ «ان الله لا یغیر ما بقوم حتی یغیروا ما بانفسهم؛ خدا سرنوشت قومی را تغییر نمی‌دهد مگر زمانی که خودشان تصمیم بگیرند که سرنوشتشان را تغییر دهند.»

این آیه نشان‌دهنده اهمیت و حضور انتخابات و انتخاب فردی اصلح است تا سرنوشت یک ملت را به مدت چهار سال در دست بگیرد و چه خوب است که اگر فرد اصلح را نمی‌شناسیم با توجه به آیه «فاسئلوا اهل الذکر ان کنتم لا تعلمون؛ از اهلش بپرسید» به سراغ شناسایی فرد اصلح برویم.

 اگر افراد جامعه در مباحث فردی و اجتماعی از اراده و اختیاری که خداوند به آنان عطا کرده، استفاده نکنند، به‌صورت اجباری در مسیری قرار می‌گیرند که افراد دیگر آن را انتخاب کرده‌اند و باید همراه موجی حرکت کنند که خود در تعیین آن هیچ دخالتی نداشته‌اند.

به‌طورکلی معیارهایی نظیر توانمندی، کارآمدی، شجاعت، امانت‌داری، علم و دانایی همگی ویژگی‌های یک انتخاب اصلح از منظر قرآن هستند، اما مقام معظم رهبری بیان می‌دارند که: ملت عزیز ایران در سال جدید در تحقق خواست اصلی و مهم اینجانب یعنی حضور حداکثری در انتخابات توجه داشته باشند چراکه؟

۱- انتخابات مظهر اراده‌ ملی است.

۲-حضور عمومی مردم یک وظیفه‌ی ملی است.

۳- حضور آگاهانه در انتخابات ریاست جمهوری و انتخاب هوشمندانه از سوی آحاد مردم، مشارکت در سرنوشت کشور است.

۴- حضور پرشور همه‌ واجدان شرایط در انتخابات، بر عزت و اقتدار و آبروی ایران خواهد افزود.

۵- حضور عظیم مردم، یک امتحان عظیمی است که آن‌ها را سرافراز می‌کند.

۶- با درخشش واقعی در انتخابات، شکوه خود را به رخ دشمنان خواهد کشید.

۷- نشان دادنِ وفاداری ملّت ایران و اعتماد به‌نظام اسلامی است.

۸- نشان مردم‌سالاری دینی است.

۹- نشان‌دهنده پختگی و بلوغ سیاسی مردم است.

۱۰-اقتدار ملیِ را با حکمت و عقلانیت درمی‌آمیزد و در افکار عمومی جهان، در رتبه‌ی والایی از عزت و شکوه می‌نشاند.

۱۱- یک ظرفیت بزرگ برای پیشرفت کشور است.

۱۲- علاج دردهای مزمن کشور در انتخابات پرشور و حضور عمومی مردم و انتخاب اصلح و مناسب در انتخابات ریاست جمهوری است.

۱۳-حضور پرشور و پررونق در انتخابات موجب می‌شود کشور مصونیت پیدا کند و طمع دشمن برای دست‌اندازی و تعرض و دشمنی و خباثت نسبت به این کشور کم شود.

به چه کسی رأی بدهیم؟ به کسی رأی بدهیم که از سرزنش هیچ ملامتگری نمی‌هراسد و خدا را شاهد و ناظر بر اعمال خود می‌بیند. أَلَمْ یعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ یرَی «وَلَا یَخَافُونَ لَوْمَهَ لَائِمٍ». (علق/۱۴؛ مائده/ ۵۴)

پس با شرکت در انتخابات به جهان استکبار بفهمانیم که هنوز در صف مقدم دفاع از آرمان‌های انقلاب و امام و شهدا ایستاده‌ایم.

انتهای پیام/

  • نویسنده : حميد پورمندي فرهنگي و كارشناس مسائل قرآنی