حامد پرچی گفت: شوراهای اسلامی شهر به عنوان بزرگترین نهاد مردمی و متولی مدیریت شهر و نظارت بر تمام نهادهای مرتبط با مدیریت شهری بوده و باید دارای ساختاری تخصصی و توانمند در حوزه تصمیم‌گیری و مدیریت جامع شهری باشد.

به گزارش سفیرافلاک، شوراها پارلمان های محلی هستند که اعضای آنها توسط مردم در انتخابات مشخص شده و راهی شوراها می شوند، این افراد متولی مدیریت جامع شهری شده و در توسعه و آبادانی شهر نقش ویژه و ممتازی دارند.

در کل کشور حدود ۱۲۶ هزار نفر عضو شوراها بوده، هزار و ۳۴۸ شهردار و بیش از ۳۷ هزار دهیار فعالیت می کنند، تخصصی بودن هر یک از افراد در پیشبرد اهداف مشخص شده در راستای مطالبات مردمی در توسعه فضای شهری و سایر اقدامات مورد نظر در روستاها می تواند منظری دیگر را به نمایش بگذارد اما در برخی از موارد ناکارآمدی شوراها سبب شده تا توسعه شهرها فراموش شود.

انتخاب افراد پاکدست، تخصص افراد و آشنایی با برنامه های شورا برای پیشرفت شهری، دوری از حواشی و سیاسی کاری، مبارزه با فساد، اتحاد و همدلی، دور شدن از دو دستگی می تواند از مهمترین عوامل موفقیت شوراها باشد.

در همین راستا گفتگویی با حامد پرچی کارشناس اجتماعی در خصوص فعالیت شوراها، راهکاهار موفقیت و عدم موفقیت آنها انجام شده است.

مهمترین علت ناکارآمدی برخی از شوراها چیست؟

پرچی: عمر شوراها در کشور حدود پنج دوره معادل ۲۰ سال برمی گردد و فعالیت شورای ششم آغاز شده است، از ابتدا دقیقا فعالیت و تخصص این افراد مشخص نبود حتی در برخی از موارد شغل و تخصص افرادی که وارد شورای شهر می شدند با فعالیت های شورا هیچ سنخیتی نداشت و تخصصی نداشتند اما رفته رفته در دوره های بعدی، مردم تلاش کردند تا افراد دارای تخصص را از این داوطلبان انتخاب نمایند.

یکی از مهمترین آسیب ها در نهاد شوراها، اختلافات است به طوری که وقتی اعضای شورا دچار دو دستگی شوند قطعا اختلافات در بین آنها بالا می گیرد و این سبب می شود تا در تصمیم گیری های این شورا مشکلاتی ایجاد شود و لجاجت ها، مانعی برای تحقق اهداف و اجرای برنامه های شورا می شود.

زد و بندها نیز از عواملی است که سبب می شود فرد منافع خود را به منافع شهر ترجیح دهد و این باعث می شود تا اهداف شورا به نتیجه نرسد در حالی که ورود افراد پاکدست که در راستای منافع مردم حرکت می کنند حتی شرایط را برای برنامه های بیشتری فراهم نماید.

آیا نظارتی بر شوراها صورت می گیرد و در این راستا ابزاری وجود دارد؟

پرچی: ساختار شوراها و شهرداری بسیار پیچیده است اگرچه در راستای نظارت در شوراها، خلاء قانونی وجود دارد البته در راستای نظارت بر شوراها ابزار نظات وجود دارد و مصوباتی که در شوراها وجود دارد از طریق کمیته انطباق فرمانداری ها تایید و یا رد می شود.

تقویت نظارت بر عملکرد شوراها سبب می شود تا ارائه برنامه ها و مصبات بهتر و با برنامه ریزی صورت گیرد و در راستای اجرای مصوبات می توانند موفق تر عمل نمایند.

برخی تصور می کنند که نهادی بر عملکرد شوراها نظارت نمی کند و با این تصور ممکن است دچار خطاهایی شوند ولی نظارت بیشتر و مستمر بر عملکرد شوراها می تواند از انحرافات جلوگیری نماید.

چرا برخی از پروژه ها و برنامه های شورا، ابتر می ماند؟

پرچی: در برخی از موارد طرح هایی از شورای شورا ارائه می شود که این طرح بدون کار کارشناسی انجام شده، در واقع بعضی از طرح ها به صورت سلیقه ای ارائه می شود و بعد از آغاز طرح، در میانه کار مشخص می شود که اجرای این طرح شدنی نیست.

گاهی طرحی ارائه می شود بدون این که برآورد هزینه صورت گیرد و بعد از اجرای بخشی از پروژه به دلیل عدم اعتبار و هزینه این کار متوقف و ابتر می ماند که این چنین طرح هایی می تواند علاوه بر هدررفت بخشی از سرمایه و هزینه، سبب شود تا قسمتی که قرار است این طرح اجرا شود به هم بریزد و چهره نازیبایی به خود بگیرد.

لازم است که اعضای شورا، طرح های اجرایی را حتما کارشناسی کنند تا بتوانند این طرح را با هزینه مشخص شده و در زمان مورد نظر به نتیجه برسانند.

روحیه انتقاد پذیری یکی از مهمترین ویژگی شوراهاست ولی چرا شورایی ها انتقاد پذیر نیستند؟

پرچی: گاهی انتقاد دلسوزانه و گاهی مغرضانه است البته تفکیک این دو از هم بسیار سخت است، برخی از انتقادها مغرضانه بوده و افراد به دلیل برخی از برنامه ها و جریانات نقدهایی را انجام می دهد ولی در این میان برخی هم دلسوزانه انتقاداتی را ارائه می دهند.

متاسفانه گاهی رد پای سیاسی کاری در میان نقدها دیده می شود که سبب ضربه به برنامه های شورا و مانعی برای پیشرفت شهرها می شود در حالی که انتقاد یک اصل برای پیشرفت محسوب می شود و اگر ظرفیت ها بالا باشد این انتقادات می تواند در مسیر درست اثرگذار باشد.

تجزیه و تحلیل انتقادات دلسوزانه می تواند مسیر را برای توسعه و اجرای اهداف باز کند و موانع و کاستی را از بین ببرد که لازم است اعضای شورا انتقادات دلسوزانه را گوش دهند تا بتوانند در این راه پر فراز و نشیب موفق شوند.

یکی از مهمترین آسیب ها در شورا، سیاسی کاری است، چرا برخی به جای انجام وظیفه، سیاسی کاری می کنند؟

پرچی: باید توجه داشت که مردم ما دارای بینش سیاسی هستند و مسائل را بسیار با دقت و جزء به جزء می بینند و از همه جریانات و اتفاقاتی که در شوراها رخ می دهد مطلع می شوند، این که کسی سیاسی کاری کند یا وظیفه خود را به خوبی انجام دهد را می بینند ولی در مجموع شوراها باید از سیاست زدگی دور باشند تا بتوانند در مسیر موفقیت حرکت کنند.

جناج بندی و یا گروه بندی یکی از مهمترین آسیب ها در شورا می باشد و نگاه سیاسی به شورا می تواند آفتی بزرگ باشد که متاسفانه در برخی از موارد افراد با این دید سیاسی وارد پارلمان شهری می شوند و سیاست زدگی سبب می شود تا نتوانند موفق عمل کنند.

یکی از مواردی که در کارنامه برخی شوراها دیده شده، سیاست زدگی هایی است که سبب شده تا حواشی زیادی ایجاد شود و در واقع شورا از اجرای برنامه و وظایفی که بر عهده داشته جامانده که لازم است به دور از سیاست زدگی به وظایف خود عمل نمایند.

چرا برخی از افراد شورا دچار فسادهای مالی می شوند؟

پرچی: متاسفانه در برخی از موارد شاهد فسادهایی از سوی اعضای شورا هستیم لازمه جلوگیری از این مشکل ابتدا این است که افراد سالم و صالح و پاکدست در انتخابات شوراها انتخاب شوند.

با شفاف سازی و در چارچوبی که تعریف شده افراد وظایف خود را انجام دهند و شرایط و نظارت ها به گونه ای باشد که همه راه ها برای فساد مالی و اختلاس ها بسته شود.

به نظر می رسد یکی از بهترین راه های جلوگیری از فسادهای مالی در این زمینه این است که در قالب خدمات الکترونیک برنامه ها ارائه شود و این الکترونیکی شدن ارائه خدمات سبب می شود تا از رانت و رشوه و فساد جلوگیری کند.

مثلا برای پرداخت عوارض، صدور پروانه و یا سایر موراد به صورت الکترونیکی انام شود و این بستر الکترونیکی غیر حضوری می تواند ۸۰ درصد فسادها را از بین ببرد.

تخصص اعضا در کمیسیون ها چقدر در اثربخشی برنامه ها موثر است؟

پرچی: وقتی قرار است اعضای شورا در کمیسیون ها مشغول به کار شوند لازم است که طبق تخصص و تجربه این افراد در کمیسیون ها قرار بگیرند تا بتوانند در همان بخش موفق شوند، وقتی تخصص افراد با کمیسیون ها همخوانی ندارد چیزی جز مسکوت ماندن طرح ها را در پی ندارد.

برخی از کمیسیون ها مانند ۱۰۰ آسیب زا هستند و این منبع درآمدی برای شهرداری شده در حالی که لازم است شهرداری به فکر ایجاد درآمد ثابت باشد تا بتوانند برنامه ها را اجرا کند.

شهرداری ها می توانند از طریق بخش هایی مانند گردشگری و تفریحی و یا سایر موارد درآمد ثابت ایجاد کنند نه این که کمیسیون ماده ۱۰۰ به عنوان منبع درآمد باشد.

انتخاب شهردار مهمترین اقدام شوراست، چرا در برخی موارد شهردار توانمند انتخاب نمی شود؟

پرچی: شهردار توانمند و کاربلد می تواند به پیشرفت شهر کمک کند ولی در بسیاری از موارد دو دستگی در شورا سبب می شود تا با لج و لجبازی و یا منفعت طلبی، فردی به عنوان شهردار انتخاب شود که نه تنها توانمند نیست بلکه توانایی لازم را در این بخش ندارد.

در برخی از موارد تعدادی اعضای شورا برای رسیدن به منافع خود، فردی را به عنوان شهردار پیشنهاد می دهند که رزمه موفق و درخشانی نداشته ولی به خاطر شکاف بین اعضا، انتخاب این فرد می تواند ضربه ای به شهر وارد نماید.

اتحاد و همدلی و همفکری اعضای شورای شهر می تواند سبب شود تا شهرداری توانمند انتخاب شود تا در راستای اجرای پروژه ها و برنامه ها کارنامه درخشانی از خود به جای بگذارد.

به هر حال ششمین دوره شورای شهر و روستا در کشور آغاز شده، امید می رود این دوره از شورا با کمترین حاشیه همراه باشد تا بتواند به اهداف برسد.

انتهای پیام/