رشد جمعیت و افزایش تردد در برخی نقاط شهری خرم‌آباد، ضرورت ایجاد امکانات زیربنایی برای دسترسی آسان مردم به تسهیلات عمومی را ایجاب کرده است.

به گزارش سفیرافلاک، طی سال‌های اخیر با رشد جمعیت و مهاجرت از روستاها و شهرهای کوچک هم‌جوار به خرم‌آباد، تردد خودروها و عابران پیاده در سطح شهر افزایش‌یافته و چون این تردد به امنیت نیاز دارد و به گفته کارشناسان ترافیک، ساخت و نصب پل عابر پیاده به‌عنوان یکی از روش‌های کاهش تصادفات شهری از مؤثرین راه‌ها در این زمینه به شمار می‌رود.

اگر فرهنگ استفاده ازاین‌گونه خدمات به شهروندان آموزش داده شود، آمار تصادفات شهری نیز در حجم قابل‌توجهی کاهش پیدا می‌کند.

بزرگراه‌ها و اتوبان‌های شهری خرم‌آباد به دلیل حجم ترافیک روزانه و تردد خودروها به مکانی ناایمن برای عبور و مرور عابران پیاده تبدیل‌شده است به‌طوری‌که بارها شاهد تصادفات مرگبار در نقاط حادثه‌خیز این شهر بوده‌ایم. یکی از این نقاط، بلوار ۶۰ متری حدفاصل کوی بسیج تا پل ولی‌عصر است که به دلیل استقرار برخی مراکز دولتی پرتردد به یکی از ناامن‌ترین نقاط شهری تبدیل‌شده است.

در این مسیر پرتردد در سال‌های اخیر تصادفاتی به وقوع پیوسته که منجر به خسارات جانی و مالی شده است، اهالی ساکن در این مسیر (حدفاصل کوی بسیج تا پل ۹ دی) که به آن منطقه ۶۰ متری نیز گفته می‌شود، معتقدند نبود پل عابر پیاده استاندارد در این مسیر، مهم‌ترین دلیل این حجم از حوادث ترافیکی است.

بلوار ۶۰ متری؛ گذرگاه مرگ

محمدی یکی از اهالی کوی بسیج خرم‌آباد در گفت‌وگو با خبرنگار سفیرافلاک، اظهار داشت: سال گذشته یکی از اقوام به دلیل عبور از بلوار ۶۰ متری دچار حادثه شد و متأسفانه یکی از پاهایش را از دست داد، اگر پل عابر پیاده در این مسیر وجود داشت این حوادث رخ نمی دهد.

وی افزود: متأسفانه تردد در این مسیر برای دسترسی به مرکز شهر زیاد است و ازآنجاکه خط تاکسی در این مسیر وجود ندارد اهالی کوی بسیج مجبورند برای سوارشدن به تاکسی به آن سمت خیابان بروند و سرعت‌بالای خودروها تردد را با مشکل مواجه کرده است.

این شهروند خرم‌آبادی عنوان کرد: علاوه بر مشکل دسترسی به ایستگاه‌های تاکسی در این محله، ترافیک و سرعت‌بالای خودروها، نبود پل عابر پیاده و سرعت‌گیر موجب مشکلاتی برای اهالی کوی بسیج در بلوار ۶۰ متری شده است.

عدم امنیت ترافیکی

سپهوند یکی دیگر از شهروندان خرم‌آبادی و ساکن در محله کوی ارتش، در گفت‌وگو با خبرنگار سفیرافلاک، اظهار داشت: برخی از پرترددترین ادارات دولتی استان در این محله مستقر بوده که روزانه با حجم زیادی از ارباب‌رجوع مواجه هستند ولی متأسفانه در حدفاصل عرض خیابان در این قسمت بزرگراه، پل عابر پیاده تعبیه نشده و این امر موجب مشکل برای رفت‌وآمد شهروندان شده است.

وی افزود: شهرداری در برخی نقاط کم تردد شهر پل عابر پیاده نصب‌کرده درحالی‌که بلوار ۶۰ متری با این حجم از ساکنین و تردد عابر، نیاز مبرم به پل عابر پیاده دارد.

این شهروند خرم‌آبادی عنوان کرد: خیلی از نقاط شهر خرم‌آباد نیاز به پل عابر پیاده دارد مانند بلوار ۶۰ متری، خیابان انقلاب و خیابان شریعتی که در شبانه‌روز حجم بالای ترافیک شهری در آن‌ها جریان دارد.

وی تصریح کرد: درصد بالایی از حوادث ناگوار در سطح شهر خرم‌آباد به دلیل عدم امنیت ترافیکی به‌خصوص تصادفات رانندگی است که می‌طلبد مسئولان ذی‌ربط همچون شهرداری و پلیس راهنمایی و رانندگی اقدامات لازم ازجمله نصب پل عابر پیاده استاندارد را در دستور کار خود قرار دهند.

احداث پل عابر پیاده در خرم‌آباد، پرهزینه و بلااستفاده است

علیرضا صادقی، معاون عمرانی شهرداری خرم‌آباد در گفت‌وگو با خبرنگار سفیرافلاک، اظهار داشت: به‌ دلیل تردد بیش‌ازحد عابر پیاده در میدان امام حسین (ع) و ترافیک سنگین در این محدوده، شهرداری خرم‌آباد با جانمایی مهندسی‌شده با مشارکت استانداری، اولین پل عابر پیاده مکانیزه شهری را با صرف هزینه فراوان نصب کرد، ولی متأسفانه شهروندان خرم‌آبادی از آن استفاده نکرده و همچنان شاهد عبور و مرور عابران از عرض خیابان و میدان هستیم.

وی افزود: علاوه بر این به دنبال مطالبه شهروندان و ضرورت جانمایی پل عابر پیاده در جهت کاهش حوادث ترافیکی شهر، احداث پل‌های عابر پیاده سنگ‌نوشته در خیابان شریعتی، ماسور در خیابان بهارستان و بیمارستان در خیابان انقلاب نیز نه‌تنها موجب کاهش حوادث و ترافیک نشد بلکه با صرف هزینه بیت‌المال، بدون استفاده عمومی مانده و در حال فرسودگی است.

معاون عمرانی شهرداری خرم‌آباد ضمن گلایه مبنی بر عدم رعایت قوانین عبور و مرور شهری توسط برخی، عنوان کرد: متأسفانه عده‌ای از شهروندان خرم‌آبادی از مسئولان مطالباتی می‌کنند و به‌محض برطرف شدن مطالباتشان با زیر پا نهادن قوانین موجب هدر رفت سرمایه‌های شهر و بیت‌المال می‌شوند.

وی تصریح کرد: تا قبل از احداث پل عابر پیاده ماسور، اهالی محل دست به اعتراض زدند که به دلیل حادثه‌خیز بودن محور بلوار بهارستان، روزانه شاهد تصادف و از دست دادن عزیزانشان هستند و حتی با بستن مسیر تردد خودروها، اعتراضشان را مطرح کردند. شهرداری بلافاصله دست به کار شد و در کمترین زمان ممکن پل عابر پیاده ماسور را نصب کرد ولی هم‌اکنون می‌بینیم که حتی یک نفر هم از پل استفاده نمی‌کند.

صادقی گفت: نصب پل عابر پیاده سنگ‌نوشته خیابان شریعتی هم به دلیل تردد زیاد خودروها و تسهیل عبورومرور و دسترسی راحت‌تر شهروندان به داخل شهر نصب شد ولی متأسفانه همچنان شاهدیم که افراد از زیر پل عابر پیاده رد می‌شوند که باعث تصادفات و خسارات جانی و مالی زیادی شده است.

معاون عمرانی شهرداری خرم‌آباد بیان کرد: پل عابر پیاده خیابان انقلاب روبروی بیمارستان عشایر نیز به این سرنوشت دچار شد، شهرداری با احداث این پل درصدد بود که رفت‌وآمد و تردد عابر پیاده به بیمارستان مطلوب‌تر صورت بگیرد ولی متأسفانه شهروندان استقبال نکردند و همچنان شاهد بلااستفاده بودن این پل در این محل هستیم.

وی گفت: خیلی از قوانین شهری هستند که شهروندان از آن استقبال نمی‌کنند. مشکل ما عدم رعایت قوانین و حقوق شهروندی است. اگر مردم به این بلوغ فکری برسند که پل عابر پیاده برای رفت‌وآمد و سهولت و ایمنی است مطمئناً کار شهرداری راحت‌تر است و راحت می‌تواند نیازسنجی کند و در محله‌ها پل عابر پیاده نصب کند؛ ۴ الی ۵ پل عابر پیاده‌ای که در سطح شهر خرم‌آباد در مناطق مهم داریم به دلیل این‌که می‌بینیم مردم استقبال نمی‌کنند؛ رغبتی به احداث پل عابر پیاده جدید نداریم.

صادقی افزود: برای احداث پل عابر پیاده استاندارد خاصی وجود ندارد و بستگی به حجم تردد و کاربری خیابان‌ها و بررسی نقاطی که حادثه‌خیز هستند مثل بیمارستان و مدرسه دارد. برای احداث پل عابر پیاده در شورای ترافیک باید مکان‌یابی صورت بگیرد و بنا بر مصوبه، اعتبار و بودجه برایش در نظر گرفته، سپس احداث می‌شود.

معاون عمرانی شهرداری خرم‌آباد بابیان اینکه بهترین روش در کوتاه‌مدت برای جلوگیری از مسائل و مشکلات ترافیکی احداث کریدور امن است، اظهار داشت: شهرداری خرم‌آباد فرصت آزمون‌وخطا و هدر رفت پول بیت‌المال را ندارد، به دلیل مشکل اعتباراتی که شهرداری دارد و هزینه‌های سرسام‌آور و بالای احداث پل عابر پیاده، بهترین روش استفاده از روش‌های ایمن و کم‌هزینه است. احداث کریدور امن می‌تواند این مشکل را برطرف کند.

وی افزود: در کریدور امن، با احداث سرعت‌گیر در لاین‌های دوطرفه خیابان و نصب تابلوی اعلانات و خط‌کشی عابر پیاده در خیابان‌های اصلی و نقاط حادثه‌خیز شهری می‌توان این مشکل را با سرعت و هزینه کمتر حل کرد.

صادقی بیان کرد: در چهار نقطه حادثه‌خیز و پرتردد شهر خرم‌آباد ازجمله بلوار ۶۰‌متری، بلوار شهید پژوهنده، بلوار شهید چاغروند و خیابان شریعتی نیاز به احداث و نصب کریدور امن است.

معاون عمرانی شهرداری خرم‌آباد گفت: همچنین حدفاصل سنگ‌نوشته و آتش‌نشانی در خیابان شریعتی به دلیل حجم بالای تردد، بلوار ۶۰‌متری بالاتر از خیابان ناصرخسرو و خیابان رازی در قسمت فنی و ‌حرفه‌ای به دلیل حجم تردد می‌توانیم ازکریدور امن استفاده کنیم، در این روش، وقتی‌ خودرو به ‌سرعت‌گیر نزدیک می‌شود از سرعت آن کاسته شده تا عابر پیاده راحت از خط‌کشی عبور کند، این ترفند باعث امنیت خاطر عابر و کاهش سرعت خودروها در خیابان‌های پرتردد شهر می‌شود.

وی بیان کرد: متأسفانه بیشترین تعداد مربوط به خودروهای موسوم به شوتی بوده که در کار قاچاق کالا هستند و در سطح شهر خرم‌آباد ترددمی کنند، چون شهر خرم‌آباد مسیر و کریدور شمال به جنوب محسوب می‌شود؛ روزانه شاهد تصادفات و مسائل و مشکلات حاصل از عبورومرور ماشین‌های شوتی با سرعت‌بالا هستیم که نیروی انتظامی باید بیشتر به این مسئله توجه کند.

معاون عمرانی شهرداری خرم‌آباد گفت: در کوتاه‌مدت کریدور امن جوابگو است ولی در بلندمدت جواب نمی‌دهد و بهترین روش، کنترل سرعت هوشمند است؛ خوشبختانه فاز اول مرکز کنترل پایش تصویری شهرداری خرم‌آباد راه‌اندازی شده است.

وی افزود: نصب دوربین و سنسور کنترل سرعت ۲۴ ساعته است، شهرداری کلان‌شهرها این کار را انجام داده و موفق عمل کرده‌اند، نحوه کار سنسور کنترل سرعت به‌گونه‌ای است که اگر فرد سه بار در ماه بیشتر از ۸۰ کیلومتر در داخل شهر رانندگی کند مشمول جریمه می‌شود و اگر پنج بار اتفاق بیافتد گواهینامه‌ وی مسدود می‌شود.

صادقی گفت: خرم‌آباد تبدیل به شهر سرعت‌گیرها شده است، پارادوکسی بین نظرات مردم و مسئولین شهرداری وجود دارد؛ این پارادوکس و عدم رعایت قوانین توسط شهروندان باعث می‌شود که شهرداری هم با مشکلاتی مواجه شود و برخی مسائل نیز مربوط به شهرداری نیست و نیاز به فرهنگ‌سازی دارد.

به گزارش سفیرافلاک، نه‌تنها همت مسئولان در تأمین نیازهای قانونی شهروندان در دسترسی به امکانات زیربنایی مهم است بلکه شهروندان نیز بایستی با رعایت حقوق شهروندی و رفتار مناسب در زندگی شهری، در کاهش مسائل و مشکلات اجتماعی اهتمام داشته باشند.

در اینکه خرم‌آباد همچنان با نبود امکانات زیربنایی دست‌وپنجه نرم کرده و وجود بسیاری از امکانات و تسهیلات دسترسی مانند پل عابر پیاده برای این شهر ضروریست شکی نیست، ولی بایستی به این جمله معروف هم توجه ویژه‌ای داشت که «شهر خوب یافتنی نیست بلکه ساختنی است» و شهروندان نقش مهمی در ساختن این شهر ایفا خواهند کرد.

انتهای پیام/