در شرایط کرونایی، بسیاری از کلاس‌های درس دانش آموزان به صورت مجازی برگزار می‌شود ولی برخی از دانش‌آموزان شرایط لازم را برای حضور در کلاس های آنلاین ندارند.

به گزارش سفیرافلاک، با شیوع کرونا اولین مکانی که بلافاصله تعطیل شد، مدارس بودند، شیوع ویروس منحوس به گونه ای بود که اگر در مدارس اوج می گرفت جان میلیونها دانش آموز را تهدید می کرد لذا مدارس سریعا تعطیل و آموزشها از فضای حقیقی به مجازی انتقال داده شد.

این در حالی بود که زیر ساخت های کافی برای این حجم از کلاسها آماده نبود اما برنامه ریزی برای ایجاد شبکه شاد و آموزشها در سایر پیام رسانها آغاز شد تا دانش آموزان از تحصیل بازنمانند اما در همان روزهای اول باز هم محرومیت در این بخش خود را بیشتر از همیشه نشان داد.

دانش آموزان بی بضاعت و محرومی که به دلیل نداشتن تبلت و گوشی هوشمند، مدتها از درس و آموزش جاماندند اگرچه مدرسه تلویزیونی، درسنامه و سی دی برای این دسته از دانش آموزان برنامه ریزی شده بود اما داشتن تبلت، بزرگترین آرزوی دانش آموزان محرومی است که همه زندگی را در فقر گذرانده اند.

با شیوع کرونا زنگ خطر ترک تحصیل در بین برخی از دانش آموزان افزایش یافت، وقتی شرایط مدرسه و ابزار اینترنتی وجود ندارد دانش آموز را به سمت ترک تحصیل سوق می دهد.

رنج های دانش آموزان بی بضاعت قابل شمارش نیست، تاکنون در حسرت کیف و کفش، لوازم التحریر، لباس مناسب بودند و حالا با کرونا روزهایی تلخ از فقر را تجربه کرده اند که از کلاس های مجازی به دلیل نبود این ابزار مهم آموزشی عقب مانده اند.

عدالت آموزشی به معنی فراهم کردن شرایط تحصیل برای همه دانش آموزان در هر منطقه است، کم برخوردار و برخوردار هم ندارد، هر دانش آموزی حق دارد درس و تحصیل را ادامه دهد تا بتواند در جامعه موثر واقع گردد اما غبار محرومیت را می توان بر سر آموزش در مناطق محروم هم دید که دانش آموزانش این گونه روزهای تلخ و پر از رنج را تحمل می کنند.

البته در طول ایام کرونا نهادهایی مانند ستاد اجرایی فرمان امام(ره)، کمیته امداد، بسیج و خیران برای تهیه تعدادی تبلت برای دانش آموزان تلاش کرده اند اما می طلبد که این مهم بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

در سال تحصیلی گذشته حدود سه میلیون نفر از دانش آموزان تبلت و گوشی هوشمند نداشتند اما امسال آمار دقیقی اعلام نشده ولی در استان لرستان ۷۱ هزار دانش آموز بی بضاعت تبلت ندارند.

دردسرهای مدرسه مجازی

سینا یکی از دانش آموزانی است که از ابتدای کرونا تاکنون در حسرت تبلت روزگار را سپری کرده، آرزویش این است که خوب درس بخواند و در آینده پزشک شود و برگردد و به مردمان روستایش کمک کند.

وی در گفتگو با خبرنگار سفیرافلاک، اظهار داشت: وقتی سر و کله کرونا پیدا شد و دانش آموزان در کلاس های مجازی شرکت کردند، پدرم نتوانست هزینه تهیه یک تبلت را فراهم کند البته به جز من خواهر کوچکترم کلاس دوم ابتدایی است و من هم در کلاس ششم مشغول به تحصیل هستم.

دانش آموز لرستانی افزود: تاکنون از طریق تلویزیون و یا به صورت حضوری در مدرسه، درس ها را آموزش دیده ایم ولی سال گذشته در برخی از موارد که وضعیت کرونا قرمز می شد و حضور در مدرسه امکان پذیر نبود، یادگیری درسها برایم سخت بود.

وی خاطر نشان کرد: برخی از هم کلاسی هایم شرایط مشابه من را دارند و آنها هم از داشتن تبلت محروم هستند، ما هنوز شبکه شاد را ندیده ایم چرا که گوشی و یا تبلت نداشتیم و به سختی درس خوانده ایم.

۷۱ هزار دانش آموز تبلت ندارند

عیسی سهرابی سرپرست آموزش و پرورش لرستان در گفتگو با خبرنگار سفیرافلاک، اظهار داشت: ۴۱۹ روستای استان لرستان دسترسی به اینترنت ندارند که این روستاها اغلب زیر ساخت های لازم را نداشته و یا در مناطق صعب العبور قرار دارند.

وی افزود: همچنین ۷۱ هزار دانش آموز استان تبلت و یا گوشی هوشمند برای شرکت در کلاس های مجازی را ندارند البته از ابتدای شیوع کرونا تاکنون خیران و مدیران مدارس تلاش کرده اند تا بتوانند با همکاری برای تعدادی از دانش آموزان تبلت تهیه کنند تا این دست از دانش آموزان هم در کلاس مجازی حاضر شوند.

سرپرست آموزش و پرورش لرستان تصریح کرد: اغلب این دانش آموزان در مناطق روستایی و عشایری هستند که به دلیل تراکم کم دانش آموزان، هم اکنون به صورت حضوری و با رعایت پروتکل ها در کلاس های حضوری شرکت می کنند البته جدای از این، تلاش شده تا از طریق راه های دیگری مانند درسنامه برای این تعداد از دانش آموزان جبران شود.

سهرابی با اشاره به اینکه اولویت اصلی، بازگشایی مدارس است، عنوان کرد: در مناطق روستایی و عشایری با نظارت بهداشتی مدارس بازگشایی شده اند، برخی از دانش آموزان هم که ابزار اینترنتی ندارند از طریق مدرسه تلویزیونی آموزشها را دریافت می کنند.

۱۰ هزار دانش آموز لرستانی، آموزشها را حضوری فرامی گیرند

وی بیان کرد: در مجموع بیش از ۱۰ هزار دانش آموز در استان به صورت حضوری در کلاس های درس حاضر می شوند و مابقی دانش آموزان نیز آموزشها را از طریق فضای مجازی دنبال می کنند.

سرپرست آموزش و پرورش لرستان با بیان اینکه برنامه ریزی هایی صورت گرفته تا از ترک تحصیل دانش آموزان جلوگیری شود، گفت: یکی از دلایل ما که تاکید بر حضوری شدن مدارس است، جلوگیری از ترک تحصیل دانش آموزان است چرا که ممکن است برخی به دلیل نبود شرایط و یا لوازم اینترنتی نتوانند در این کلاسها شرکت کنند و زمینه برای ترک تحصیل آنها فراهم شود ولی در این مناطق حضوری شدن کلاس ها می تواند از آمار ترک تحصیل کاهش دهد.

سهرابی خاطرنشان کرد: در حال حاضر مدارس با تراکم ۱۵ نفر حضوری است و اولویت بعدی با مدارس جمعیت کمتر است خصوصا برای مقطع متوسطه دوم که دانش آموزان در این سنین بهتر می توانند پروتکل ها را رعایت کنند و هم از نظر درسی نیاز بیشتری برای فراگیری به کلاس های حضوری دارند.

وی بیان کرد: البته قبل از بازگشایی مدارس، همه شرایط سنجیده می شود و مدارسی که شرایط لازم را برای بازگشایی داشته باشند می توانند پذیرای حضور دانش آموزان با رعایت دستورالعمل های بهداشتی شوند.

تهیه ۸۰ هزار تبلت برای دانش آموزان

مهرداد ویسکرمی عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار سفیرافلاک، اظهار داشت: با توجه به شرایط کرونا، آموزش های حضوری و مجازی یکی از مهمترین بحث های وزارت علوم و بهداشت است که تلاش شده تا مدارسی که جمعیت بسیار کمتر و شرایط لازم را دارند بازگشایی شوند.

وی با اشاره به در نظر گرفتن بودجه برای تهیه تبلت، افزود: سال گذشته بودجه ای برای تهیه تبلت دانش آموزان نیازمند در نظر گرفته شد البته درصد تحقق این مدل بودجه ها کم است و با توجه به کسری بودجه، مسائل اولویت بندی می شوند تا براساس اولویتی که دارند بودجه ابتدا برای آنها در نظر گرفته شود.

عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: سال گذشته طبق آمارها حدود سه میلیون دانش آموز در پایه های مختلف تحصیلی در کشور تبلت و گوشی هوشمند نداشتند که با کمک خیران بالغ بر ۸۰ هزار تبلت برای این دانش آموزان تهیه شد ولی با توجه به تعداد دانش آموزان بی بضاعت، این تعداد تبلت اهدایی جوابگو نبود.

ویسکرمی عنوان کرد: دانش آموزانی که دسترسی به تبلت ندارند، مدیران مدارس با هماهنگی هایی که انجام می دهند می توانند از طریق دیگری آموزشها را ارائه دهند و حتی شرایط را برای حضور این دانش آموزان فراهم کنند.

وی بیان کرد: هیچ برنامه ای نمی تواند جایگزین حضور دانش آموزان در مدارس شود چرا که در کنار تعلیم و فراگیری دروس، بحث های اجتماعی و تربیتی هم ارائه می شود البته برنامه ریزی شده بعد از کرونا نیز آموزش های درسی حضوری باشد و در کنار این حضوری بودن، برنامه هایی به صورت مجازی ارائه گردد.

عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی به کیفیت یادگیری و آموزشها اشاره کرد و گفت: آموزش های حضوری قطعا کیفیت بسیار بالایی در یادگیری دانش آموزان دارند ولی باید زیرساخت های لازم در این زمینه تقویت شود تا دانش آموزان بهتر بتوانند مطالب درسی را فراگیرند.

به هر حال می طلبد خیران در این بخش بیشتر مشارکت داشته باشند تا دانش آموزان در این روزهایی که کرونا تلخی های زیادی را تحمیل کرده، رنج و دغدغه ای برای حضور در کلاس های مجازی نداشته باشند.

انتهای پیام/