صفری گفت: عزت، حکمت و مصلحت سه اصل اساسی در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران و تحقق‌بخش اصل نه شرقی و نه غربی است و دولت سیزدهم با این سه اصل گام‌های مؤثری در سیاست خارجی برداشته است.

رضا صفری در گفت‌وگو با خبرنگار سفیرافلاک، اظهار داشت: سیاست خارجی دولت ایران برگرفته از اصول حاکم بر نظام جمهوری اسلامی ایران است که شعار بنیادی آن اصل نه شرقی نه غربی است؛ یعنی جمهوری اسلامی ایران برای رسیدن به شرف و آزادی خود به توان داخلی متکی است و بر اساس توان داخلی و درک ضرورت‌های محیطی و توانایی‌های خود اقدام می‌کند.

 وی افزود: این امر هم به این معنا نیست که از تجربیات دیگران در دنیا استفاده نخواهد کرد و در تعامل با دنیا نخواهد بود چراکه در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به یک رابطه متوازن فکر می‌کنیم و به دنبال ایجاد برقراری یک رابطه متوازن با همه کشورها دنیا هستیم.

کارشناس مسائل سیاسی عنوان کرد: سیاست‌ خارجی جمهوری اسلامی ایران بر سه اصل عزت، حکمت و مصلحت استوار است، یعنی هم با حفظ عزت ملی خودمان و با حکمت و درایت و دوربینی به دنبال کسب منفعت و منافع ملی خودمان هستیم و مقاطعی هم که مصلحت اقتضا می‌کند برای حفظ و حراست از منافع ملی خودمان اقداماتی را انجام بدهیم.

 وی تصریح کرد: مذاکرات همواره یکی از راه‌های رسیدن و حفظ منافع ملی کشورهاست. کشورها با مذاکرات یک یا دوجانبه و با عقد قراردادهای یک‌جانبه یا چندجانبه و با پیوستن به معاهدات بین‌المللی به دنبال رسیدن و کسب منافع ملی خودشان هستند ازاین‌رو هیچ کشوری در هیچ سطحی باب مذاکره را مسدود نمی‌کند.

صفری بیان کرد: همواره مذاکره به‌عنوان یکی از راه‌های تأمین منافع کشورها محسوب می‌شود اما این مذاکرات باید مبتنی بر اصول حاکم در سیاست خارجی کشورها باشد یعنی اگر این مذاکرات اصل عزت و حکمت و مصلحت را تحت‌الشعاع قرار دهد؛ عزت ملی را تحت‌الشعاع خود قرار دهد و از حکمت به‌دور باشد یعنی عاقلانه نباشد و مصالح عالی نظام را در نظر نگیرد آن مذاکرات نه این‌که برای کشور سود و عوایدی حاصل نمی‌کند ممکن است منافع ملی کشورها را هم به خطر بیندازد پس مذاکراتی را ما باید به آن بپردازیم که دستاوردی را برای کشور ما حاصل کند.

کارشناس مسائل سیاسی گفت: متأسفانه در سال‌های اخیرشاهد شکل‌گیری یک پدیده جدید در روابط بین‌الملل هستیم که زورگویان عالم نظام سلطه یک راهبرد جدیدی را تحت عنوان مذاکره برای مذاکره می‌خواهند؛ یعنی می‌خواهند با مذاکره آن منافع ملی کشورها را از بین ببرند یا از دسترسی به منابع ملی کشورها و رسیدن به خواسته‌های برحقشان جلوگیری کنند، زمان بخرند و آن خواسته‌های برحق ملت‌ها را مشمول مرور زمان بکنند.

وی افزود: این‌گونه راهبردها راهی به رسیدن به احقاق حق برای کشورها ایجاد نمی‌کنند به‌خاطر همین اگر کشوری مستقل است، اگر کشوری صاحب رأی است، اگر کشوری عزت دارد، اگر حکیمان و افراد عاقلی بر آن کشور حاکم هستند و مجری سیاست‌های کلی هستند اجازه به خودشان نمی‌دهند که مذاکرات منافع ملی‌شان را به خطر بیندازد.

صفری گفت: یکی از مسائلی که می‌تواند در مذاکرات یار و یاور و پشتیبان مذاکره‌کنندگان باشد؛ افکار عمومی است. هرچه افکار عمومی از مذاکره‌کنندگان و مواضع آن‌ها بیشتر حمایت کند، مذاکره‌کنندگان در رسیدن به اهداف خودشان می‌توانند از موضعی بالاتر از موضع قدرت وارد شوند. ازاین‌رو با همراه‌سازی افکار عمومی ما می‌توانیم به آن خواسته‌ها برسیم. پنهان‌کاری و کتمان مسائل می‌تواند باعث سوءاستفاده جریان مقابل باشد.

کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به پنهان‌کاری روند مذاکره توسط تیم مذاکره‌کننده دولت گذشته افزود: در طول تاریخ مشاهده‌شده در معاهده‌های مختلفی که محرمانگی داشت یا تیم‌های مذاکره‌کننده مردم را محرم نمی‌دانستند و مذاکره‌کنندگان خارجی با اطلاعات نادرست و ناقص و تهدید و تحریف روایت‌ها و قرائت‌هایی که خودشان از مذاکرات داشتند؛ باعث یک اعوجاج و تشویش اذهان عمومی در کشور شدند، همین تشویش اذهان عمومی در کشور باعث ضعیف شدن و منفعل شدن مذاکره‌کنندگان در بعد داخلی می‌شد و به‌تبع آن اثراتش را در بعد خارجی هم نشان ‌داد.

 وی با اشاره به اینکه دولت سیزدهم با در پیش گرفتن اصل حکمت، عزت و مصلحت توانسته گام‌های مؤثری در ایجاد برقراری ارتباط با کشورهای دنیا بردارد، اظهار داشت: دولت توانسته از این ظرفیت به‌خوبی استفاده کند و با راهبردی حکیمانه و در رأس آن به‌کارگیری عقلانیت در سیاست خارجی توانسته به‌صورت واقعی و ملموس از سیاست خارجی ایران و از منافع ملی ایران دفاع بکند.

صفری بیان کرد: همین‌که دولت می‌گوید ما مذاکره را برای مذاکره نمی‌خواهیم، مذاکره باید نتایج ملموسی داشته باشد و مذاکرات باید تحمیل‌کننده و متضمن منافع ملی ایران باشد یکی از آن درایت‌ها و عقلانیت سیاسی است که دولت سیزدهم در سیاست خارجی خود به کار می‌برد.

کارشناس مسائل سیاسی گفت: قدرت هر کشور و هیئت حاکمه آن، بسته به پشتیبانی و حمایت‌های مردمی آن کشور است. بدین معنا که دولت‌ها بر اساس تعاملات بین‌المللی و عمق حمایت‌های مردمی آن کشورها شکل می‌گیرند. وقتی‌ در همه نظرسنجی‌ها، دولت سیزدهم از یک عقبه مردمی برخوردار شده و رئیس‌جمهورش بالاترین ضریب اعتبار و محبوبیت را در نظرسنجی‌ها کسب کند و توانسته در یک مدت کوتاهی بسیاری از معضلات را حل و یا برای آن‌ها در کوتاه‌مدت یا بلندمدت راه‌حل‌هایی ارائه بدهد و مردم را نسبت به حل مشکلات امیدوار کند؛ این مسائل باعث شده که کشورها، دولت‌مردان و سیاست‌مردان دنیا حساب ویژه‌ای برای دولت سیزدهم باز کنند.

وی بیان کرد: حمایت‌های مردم از دولت سیزدهم باعث تسهیل فرآیند تأمین منافع ملی، آزاد شدن پول‌های بلوکه‌شده، مراودات و تسهیل مراودات کالا با کشورهای دیگر شده است.

صفری گفت: هرچه انسجام و حمایت‌های ملی و عمومی بیشتر باشد؛ شاهد تسهیل بیشتر روابط با کشورهای دنیاخواهیم بود و عکس آن‌هم همین است اگر هیچ دولتی از حمایت مردم برخوردار نباشد و منفور مردمش باشد، قطعاً نزد حکومت‌ها و دولت‌مردان جهان آن اعتبار لازم را برای چانه‌زنی نخواهد داشت.

انتهای پیام/