کاکایی بابیان اینکه بازار راکد و تقاضا در آن بسیار پایین است، گفت: قیمت‌گذاری دستوری تعادل بازار خودرو را بر هم زده است.

 امیرحسین کاکایی در گفت‌وگو با خبرنگار سفیرافلاک، اظهار داشت: بیش از یک هفته است که قیمت جدید خودرو اعلام‌شده ولی قیمت خودرو در بازار افزایش نیافت درحالی‌که طی ۲ هفته پیش با افزایش قیمت دلار و بدون افزایش قیمت از سوی خودروسازها، قیمت خودرو افزایش یافت.

وی افزود: قیمت خودرو در بازار آزاد هیچ رابطه‌ای باقیمت در خودروسازی ندارد و درواقع باید بدانیم ارزش ریال در مقابل آن به چه صورت است.

کارشناس بازار خودرو عنوان کرد: طی این مدت نگرانی‌ها از آینده اقتصاد در کشور بیشتر شده است و به نظر می‌رسد قیمت‌ها دوباره با رشد مواجه شوند و این تنها منحصر به خودرو نیست و قیمت اقلام دیگر نیز افزایش می‌یابد؛ احتمالاً در روزهای آتی قیمت‌ خودرو و دلار افزایش ‌یابد و این به معنای افزایش خریدوفروش در این بازار نیست.

وی با اشاره به اینکه بازار خودرو به‌شدت نسبت به سال‌های گذشته راکد بوده است، تصریح کرد: در حال حاضر عمده خریداران خودرو، مصرف‌کنندگان نیستند بلکه سرمایه‌گذاران هستند؛ لذا باید از این منظر به موضوع توجه کنیم که اگر قیمتی معقول نباشد خریداری نیز وجود ندارد و قیمت‌ها کاهش می‌یابد پس قیمت‌ها از منظر سرمایه‌گذاری معقول است اما ازنظر اینکه حقوق افزایش نیافته است با توجه به اینکه تمامی اقلام با رشد قیمت مواجهه شده‌اند و با حقوق ما تطابق ندارد، معقول نیست.

کاکایی بیان کرد: متأسفانه سرعت تورم در کالاها و اقلام موردنیاز بسیار بیشتر از افزایش درآمد در جامعه است و هیچ تناسبی بین درآمد عامه مردم و کالاها وجود ندارد.

کارشناس بازار خودرو اظهار داشت: بازار مدت زیادی است که رونق ندارد و در وضعیت رکود به سر می‌برد ولی همیشه به میزان کافی سرمایه‌گذار وجود دارد؛ در حال حاضر کسی پول نقد نگهداری نمی‌کند و تنها زمانی کالایی را به فروش می‌رسانند که بخواهند آن را با چیز بهتری جایگزین کنند، در حال حاضر بازارهایی مانند بورس زیان ده هستند، بازار مسکن نیز بسیار گران است و در بازار ارز نیز خیلی نمی‌توان سرمایه‌گذاری کرد درنتیجه بازارهای خودرو به‌خصوص پراید، تیبا و غیره بسیار بازارهای مناسبی برای افرادی با سرمایه‌گذاری‌های متوسط هستند.

وی بابیان اینکه بازار راکد و تقاضا در آن بسیار پایین است، گفت: جمعیت ۶ الی ۷ میلیونی که هر بار در قرعه‌کشی‌های ایران‌خودرو و سایپا ثبت‌نام کنند، صف مصرف‌کنندگان نیستند بلکه افرادی هستند که می‌خواهند از اختلاف قیمت بین بازار و خودروسازان حداکثر استفاده را داشته باشند و به‌نوعی شانس خود را در این رانت امتحان کنند وگرنه در بازار ما تقاضای عملیاتی بسیار پایین است و کمتر مصرف‌کننده‌ای خودرو را برای مصرف شخصی خود خریداری می‌کنند.

کاکای بیان کرد: تا زمانی که وضعیت اقتصاد به این منوال طی می‌شود در بازار رکود وجود دارد؛ در سال ۹۳_۹۴ قیمت‌ها آزاد شد و در آن بازه کمبود نیز وجود داشت ولی در آن سال‌ها آن‌قدر تولید افزایش یافت که دیگرکسی خودرو را حتی از خودروسازان خریداری نمی‌کرد چون قیمت‌ها با بازار یکسان شده بود.

کارشناس بازار خودرو گفت: در سال ۹۵ _۹۶ نیز برجام در حال به نتیجه رسیدن بود و در آن خودروسازی بیشترین استفاده را از این موضوع کرد و انواع خودروهای خارجی به کشور وارد شد و خودروهای مونتاژی و داخلی زیادی تولید می‌شد و خودرو به یک کالای مصرفی، چیزی که در همه دنیا شاهد آن هستیم، تبدیل می‌شد ولی در حال حاضر تا زمانی که ما این روال را طی می‌کنیم، یعنی شاهد قیمت‌گذاری دستوری، تحریم‌های شدید و اوضاع بد تولید هستیم، نمی‌توانیم شاهد بهتر شدن اوضاع باشیم.

وی افزود: متأسفانه قیمت‌گذاری دستوری ادامه دارد و تولید با مشکلات زیادی روبرو است ولی در نظر بگیرید که اگر از امروز همه‌چیز بر اساس معیارهای اقتصادی رخ دهد و همه‌چیز سامان یابد، حداقل یکی، دو سال طول می‌کشد تا بازار به روند عادی خود بازگردد چون درآمد مردم از تورم عقب‌مانده است و قدرت خرید ندارند لذا مدت زیادی طول خواهد کشید که بازار به روال سابق بازگردد.

کاکایی بیان کرد: طی ۳ الی ۴ سال گذشته اتفاقات بسیار بدی افتاده است و با قیمت‌گذاری دستوری، به‌شدت تعادل بازارها را برهم‌خورده است برخی از افراد خودروهایی را برای ذخیره خریداری کردند و اگر دوباره خودرو به قیمت اولیه خود بازگردد قبل از همه این میلیون‌ها خودرویی که مردم ذخیره کرده‌اند به بازار وارد می‌شود.

کارشناس بازار خودرو گفت: زمان زیادی طول خواهد کشید تا تعادل و منطق اقتصادی به این بازار بازگردد و لذا این به اقتصاد کلان، اوضاع کسب‌وکارهای مختلف، درآمد کلان مردم، بهبود بازارهای سرمایه و… وابسته است که در حال حاضر نمی‌توان آن‌ها را پیش‌بینی کرد.

انتهای پیام/