آزادراه خرم آباد - بروجرد دارای مشکلات زیادی است که سبب به وقوع پیوستن تصادف و جان باختن تعدادی از هموطنان شده است.

به گزارش سفیرافلاک، سالانه ۱۷ هزار نفر در جاده های کشور جان خود را از دست می دهند و بالغ بر ۲۵۰ هزار نفر در این حوادث مصدوم می شوند، ایمن نبودن جاده ها، جانمایی های غیر کارشناسی، عدم توجه به سرعت های مجاز در جاده ها از جمله دلایل بروز حوادث رانندگی محسوب می شوند.

محمدرضا فارسی نژاد مدیرکل پزشک قانونی گفت: تلفات حوادث رانندگی استان طی ۹ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، حدود ۱.۵ درصد افزایش یافته است که در این مدت ۳۵۰ نفر به دلیل تصادفات در استان جان خود را از دست دادند که این تعداد ۴۷ نفر در تصادفات درون شهری، ۲۶۵ نفر برون شهری، ۳۷ نفر جاده روستایی و یک نفر سایر راهها بوده است.

وی افزود: سال گذشته در همین مدت ۳۴۵ نفر در حوادث رانندگی جان خود را از دست دادند، همچنین در ۹ ماهه امسال هفت هزار و ۱۳۵ مورد معاینات مربوط به مصدومان تصادفات جرحی در مراکز پزشکی قانونی استان انجام شده که این رقم نسبت به سال گذشته که شش هزار و ۲۳۶ نفر بودند، ۱۴ درصد افزایش یافته است.

اما به نظر می رسد این آمار تصادف در راه های استان بالاست و اینکه سالانه صدها نفر جان خود را بر اثر حوادث رانندگی از دست می دهند نیاز به بررسی دارد.

یکی از راه های استان که قصه هزار و یک مشکل دارد، آزاد راه خرم آباد – بروجرد است، آزادراهی که هنوز یک سال از افتتاح این پروژه نگذشته اما مشکلات زیادی در این مسیر، مسافران را آزار می دهد.

کار ساخت آزادراه خرم آباد – بروجرد – اراک به طول ۱۳۵ کیلومتر از سال ۹۳ آغاز شد، این پروژه اولین آزاد راه شش خطه کشور  بود که کاهش زمان تردد را به دنبال داشت، این آزادراه در چهار قطعه تعریف شده بود که قطعه آزاد راه خرم آباد- بروجرد به طول ۶۷ کیلومتر پس از سالها انتظار سرانجام در مرداد ماه امسال به بهره برداری رسید.

بالغ بر دو هزار میلیارد تومان برای بهره برداری از این پروژه هزینه شد اما متاسفانه نواقص و نبود پایگاه های امداد جاده ای و اورژانس سبب شده تا در هنگام وقوع حوادث، مشکلاتی ایجاد شود.

آزادراه روشنایی ندارد

یکی از شهروندان بروجردی در گفتگو با خبرنگار سفیرافلاک، اظهار داشت: سالها منتظر افتتاح پروژه آزاد راه بروجرد – خرم آباد بودیم و هدف از اجرای پروژه کاهش زمان تردد و شرایط مطلوب تر برای رانندگی بود اما متاسفانه نواقص جاده بسیار زیاد است.

احمدی بیان کرد: یکی از مهمترین مشکلات در این مسیر، عدم آنتن دهی است و مسافرانی که در این مسیر تردد می کنند مدتی از ارتباط های تلفنی و اینترنتی محروم می شوند در حالی که ممکن است در همین زمان حادثه ای رخ دهد و نیاز باشد با مراکز خدماتی تماس گرفته شود.

این شهروند بروجردی تصریح کرد: از دیگر مشکلات این جاده این است که در زمستان امسال بخش هایی از آسفالت به قدری کنده شده و چاله هایی را ایجاد کرده که ممکن است لاستیک خودرو به درون این چاله ها بیفتد و هر لحظه حادثه ای تلخ را رخ دهد.

وی بیان کرد: عدم روشنایی این مسیر از دیگر مشکلاتی است که سبب شده تا رانندگی شب هنگام در این مسیر بسیار سخت باشد و رانندگان به سختی در مسیر تردد نمایند، همچنین پایگاه های هلال احمر، اورژانس و پلیس راه در این مسیر ضروری است که می طلبد مسئولین نسبت به رفع این مشکلات اقدام نمایند.

ضرورت استقرار دستگاه های امدادرسانی

احمدرضا دالوند معاون عمرانی استانداری لرستان در گفتگو با خبرنگار سفیرافلاک، اظهار داشت: هفته قبل در آزاد راه حادثه ای رخ داد که جان دو نفر را گرفت و متاسفانه در این نقطه چند بار دیگر حادثه ای رخ داده بود که بلافاصله در صحنه حاضر شدیم و کارشناسان پلیس راهور و ترفیک استان هم به محل حادثه بردیم و قرار شد که یک تیم کارشناسی تشکیل شود که جابه جایی باجه عوارضی را در این نقطه بررسی نمایند.

وی افزود: پس از یک هفته ارزیابی ها و کارشناسی ها توسط این تیم کارشناسی مبنی بر جابه جایی عوارضی انجام شد اما با توجه به اینکه جابه جایی این مورد نیاز به مجوز وزارت راه دارد قرار شد مکاتباتی انجام شود و نظر نهایی توسط وزارت راه اعلام گردد که منتظر اعلام وزارت راه هستیم.

معاون عمرانی استانداری لرستان با اشاره به ضرورت استقرار دستگاه های امدادرسانی، تصریح کرد: در همین راستا جلسه ای برگزار شد که یکی از این موضوعات حضور هلال احمر، اورژانس و پلیس راه بود که در این مسیر مستقر شوند.

دالوند عنوان کرد: معمولا در آزادراه ها اینگونه است که سرمایه گذار، مکانهایی برای استقرار نیروهای هلال احمر، اورژانس و پلیس راه احداث نماید که برهمین اساس قرار شد که این مکانها احداث شود البته در بخش هایی نیز کار تا جایی هم پیش رفته است که باید شرایط برای استقرار شبانه روزی برای این بخش های مهم فراهم گردد.

شناسایی ۲ نقطه برای نصب دکل تلفن همراه

وی به عدم آنتن دهی تلفن همراه در این مسیر اشاره کرد و گفت: در این مسیر دو نقطه را شناسایی کردیم و یکی از نقاط انتخاب شده، نقطه استراتژیک است و فقط دو ماه طول کشیده که یک جاده دسترسی احداث شود و دکل در این نقطه قرار گیرد که با این اقدام بخشی از مشکل عدم آنتن دهی در این آزادراه حل می شود.

معاون عمرانی استانداری لرستان خاطرنشان کرد: بخشی دیگر از این مسیر نیز که قبل از تونل می باشد، طی پیگیری های فراوان، مجوز گرفتیم که در این مسیر هم دکل نصب شود تا این مشکل هم برطرف گردد.

ایجاد این آزادراه زمان تردد را کاهش داده اما لازم است که مشکلات در این مسیر برطرف گردد تا شاهد حوادث تلخ در این مسیر نباشیم.

انتهای پیام/