باقری بابیان اینکه نخوردن سحری سبب مشکلات گوارشی چون بیماری‌های معده می‌شود، گفت: روزه در ماه مبارک رمضان، علاوه بر شادابی و نشاط، سبب سم‌زدایی در بدن می‌شود.

محمدعلی باقری در گفت‌وگو با خبرنگار سفیرافلاک، اظهار داشت: متخصصان رژیم‌های غذایی لازم چون رژیم لاغری و یا رژیم برای بیماری‌های خاص و یا مشکلاتی که معمولاً به رژیم غذایی وابسته هستند (دیابت) را با توجه به فیزیولوژی و نیازهای بدن تجویز می‌کنند، حال در ماه مبارک رمضان که روزه‌داران وعده‌های غذایی خود را با اختلاف فاصله ۱۴ تا ۱۶ ساعت مصرف می‌کنند، به انرژی و موادی برای رشد و ترمیم بدن نیاز دارند که لازم است این مواد را در رژیم غذایی یا سحرگاهی خود گنجانده و آن‌ها را مصرف کنند.

وی افزود: به روزه‌داران در سحرگاه استفاده از مواد غذایی پرانرژی، پرکالری، پروتئین‌ها و ویتامین‌ها و… توصیه می‌کنیم؛ در وعده افطار چون بدن در حالت استراحت قرار دارد، بهتر است غذاهای سبک و ساده مصرف شود تا فشار زیادی را به بدن وارد نکنیم؛ درواقع استفاده از سالاد، سبزیجات، هویج و یا به عبارتی غذاهای فیبردار و سبک که مانع از ولع زیاد برای خوردن می‌شود، توصیه می‌شود.

متخصص تغذیه عنوان کرد: استفاده از غذاهای پرکالری چون خرما که باوجود داشتن انرژی، مانع از تشنگی روزه‌دار می‌شود را به روزه‌داران توصیه می‌کنیم، همچنین مصرف شربت‌هایی چون خاکشیر و تخم شربتی که نه‌تنها مانع از افتادن قند خون می‌شود بلکه به دلیل ساختار خاص آن‌ها باعث جذب آب و جلوگیری از تشنگی می‌شود را به روزه‌داران توصیه می‌کنیم.

وی تصریح کرد: مصرف غذاهای چرب و سرخ‌کردنی در روزه‌داران سبب ایجاد تشنگی در طول روز می‌شود؛ روزه‌داران بایستی توجه کنند که در این مدت مصرف میوه خود را باید به دلیل دارا بودن، ویتامین، قند و آب کافی و موردنیاز بدن، افزایش دهند، همچنین مصرف میوه‌هایی چون هندوانه به دلیل وجود آب بسیار، مانع از تشنگی در طول روز می‌شود درحالی‌که مصرف غذاهای سرخ‌کردنی، چرب و پر نشاسته سبب ایجاد تشنگی در طول روز می‌شود و روزه‌داران باید از مصرف زیاد آن‌ها پرهیز کنند.

باقری ضمن توصیه به مصرف میوه و سبزیجات در شامگاه و سحرگاه‌ها، بیان کرد: در برخی افراد شاهد حذف کردن وعده سحری هستیم که تأکید می‌کنیم این کار بسیار غلط است و به‌شدت به بدن آسیب می‌رساند؛ روزه‌داران عزیز دقت کنند که در این مدت حتی اگر میل و اشتیاقی به خوردن سحری نداشته باشند باید حتماً وعده سحری را در برنامه غذایی خود بگنجانند؛ برخی‌ها معتقدند که باوجود نخوردن سحری در طول روز نیز مشکلی ندارند، شاید این افراد در کوتاه‌مدت مشکلی نداشته باشند اما قطعاً در طولانی‌مدت با مشکلات گوارشی، علی‌الخصوص بیماری‌های معده چون زخم معده و … مواجه می‌شوند.

متخصص تغذیه بیان کرد: در ماه مبارک رمضان اگر دو وعده سحر و افطار را با استفاده از یک رژیم غذایی مناسب داشته باشیم نه‌تنها تا پایان ماه مبارک رمضان حالت شادابی و نشاط لازم راداریم، بلکه این فرآیند سبب سم‌زدایی در بدن می‌شود.

انتهای پیام/