علیزاده با اشاره به اینکه خودرو کالایی سرمایه ای در کشور به شمارمی رود،گفت: واسطه بازی و دلالی، علاوه بر اینکه مسائل کیفی خودرو را تحت‌الشعاع خود قرار داده، سبب افزایش قیمت برای مصرف‌کننده نهایی می‌شود.

امیرحسین علیزاده در گفت‌وگو با خبرنگار سفیرافلاک، اظهار داشت: خودرو نیز مانند سایر محصولات متشکل از انواع نهاده‌های تولیدی اعم از مواد اولیه، انرژی، نیروی انسانی و… است که بی‌شک افزایش قیمت هرکدام از نهاده‌ها در قیمت محصول نهایی تأثیرگذار خواهد بود.

وی با بیان اینکه ملاک قیمت‌گذاری خودروبر طبق قاعده عرضه و تقاضا است، افزود: افزایش قیمت نهاده‌های تولیدی و همچنین ثابت نگه‌داشتن قیمت محصول نهایی، سبب کاهش نقدینگی و افزایش بدهی خودروسازان به قطعه سازان خواهد شد که این مسئله تا حدی جوابگو خواهد بود، چون با توجه به توان مالی قطعه سازان و عدم تأمین قطعات توسط آنان، میزان تولید خودروسازان نیز کاهش خواهد یافت.

کارشناس صنعت خودرو عنوان کرد: سیاست‌گذاران بایستی به دنبال راهکارهایی باشند که کل زنجیره تأمین خودرو را به لحاظ قیمت و کیفیت تحت کنترل قرار بگیرند؛ استفاده از روش‌های سهمیه، سوبسید و … می‌تواند در این راستا کمک دهنده باشد و همچنین لازم است سیستم بانکی را نیز در جهت تکمیل این مثلث با قطعه سازان و خودروسازان هم‌راستا قرار دهند.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه سال ۱۴۰۱ توسط مقام معظم رهبری به نام سال تولید، دانش‌بنیان و اشتغال آفرین نام‌گذاری شده است، می‌توان با توجه ویژه به شرکت‌های دانش‌بنیان، ارتباط با صنعت و دانشگاه‌ها، افزایش تیراژ تولید و کاهش هزینه‌های سربار به این شعار جامه عمل پوشاند.

علیزاده گفت: ورود خودروسازان برای سرمایه‌گذاری و الزامات فنی و جوینت وینچر شدن، قطعاً می‌تواند نقطه عطف خوبی در خودروسازان و قطعه سازان ایجاد می‌کند؛ قبل از تحریم‌های خودرویی ما چنین تجربه‌هایی را در کشور داشتیم، به‌عنوان‌مثال شرکت‌های هیوندای، رنو، پژو سیتروئن و در ایران سرمایه‌گذاری‌هایی کرده بودند؛ ورود این تکنولوژی‌ها به کشور باعث پیشرفت‌های قابل‌توجهی (ازنظر فنی) در صنعت خودروسازی و توسط قطعه سازان شده بود.

کارشناس صنعت خودرو بیان کرد: قطعاً ورود خودروسازان به کشور و سرمایه‌گذاری مشترک آن‌ها، سبب افزایش کیفیت و کنترل قیمت در بازار و همچنین به‌روزآوری فنّاوری قطعه سازان خواهد بود.

وی گفت: خودرو در تمامی دنیا کالای مصرفی به شمار می‌رود و خودروسازان برای داشتن سهم بیشتر بازار پیشنهادهای جذابی را برای مصرف‌کننده داشته و بازار کاملاً رقابتی است.

علیزاده بیان کرد: خودرو در بازار ایران تبدیل به کالایی سرمایه ای شده است که واسطه بازی و دلالی برای خرید خودرو برای منافع شخصی، علاوه بر اینکه مسائل کیفی خودرو را نیز تحت‌الشعاع خود قرار داده، سبب افزایش قیمت برای مصرف‌کننده نهایی می‌شود.

گفتنی است سال ۱۴۰۱ توسط رهبر معظم انقلاب به‌عنوان سال تولید، دانش‌بنیان و اشتغال آفرین نام‌گذاری شده که می‌توان با توجه ویژه به شرکت‌های دانش‌بنیان و ارتباط بین صنعت و دانشگاه به این شعار جامه عمل پوشاند.

انتهای پیام/