بحران آب در استان لرستان باید به یکی از محورهای کلیدی در تمام حوزه ها به ویژه حوزه رسانه ها قرار بگیرد.

به گزارش سفیرافلاک، یکی از مهم ترین ابزارها که فضای عمومی دغدغه ها و مشکلات مردمی و مکانیسم های پرداختن به آنها را در ارتباط با مسئولین و قدرت حاکم به خوبی نشان می دهد ابزار رسانه است.

آگاهی درست از بحران آب و راه حل های مقابله با آن باید توسط نخبگان رسانه ای و تمام گروه‌های مرجع رسانه ای لرستان به یک خواسته در سطح محلی و ملی تبدیل گردد.

خاص ترین معنای مفاهیم رسانه ای برای مسئولین بازتولید راه حل های قانونی و مشروعیت ایدئولوژی و هژمونی خود رسانه است و‌ این مسئله در عریان ترین وجه یعنی بیان صریح مشکلات و تقاضای باورمندی مردم به آن است.

رسانه ها به عنوان یک گروه مرجع کانونی اطلاع رسانی عمومی می بایست حساسیت و نگرانی خود و تمام مردم از آینده آبی را به گوش تمام مسئولان استان لرستان و مملکت رسانده و فعالیت در این زمینه را یک نوع وظیفه شرعی و اخلاقی برای خود قلمداد کنند.

فعالین عرصه رسانه و نخبگان این طیف تاثیر گذار باید با جدیت تمام و بدون وقت کشی مسئله آب لرستان را به مثابه یک مسئله کانونی و دغدغه حیاتی مردم تعریف و فریاد کنند.

برای اینکه مثابه آب لرستان به یکی از پروبلماتیک های محوری اجتماعی و حتی سیاسی در سطح ملی تبدیل گردد باید در وهله اول در موقعیت ها؛ مجامع و رسانه های محلی بیشترین بازتولید را داشته باشد.

بحران کنونی خوزستان به خوبی آشکار کرد که چنانچه مسئله آب و حتی دیگر مسائل راه خود را در گفتمان های محلی پیدا کنند کانون توجه مدیران کشوری قرار خواهند گرفت و حتی زود از موعد مورد انتظار آنها را رفع و به وضعیتی مطلوب تبدیل می کنند.

رسانه های محلی مانند هفته نامه های استانی و سایت های خبری هر کدام می توانند راهی برای آگاهی مردم و زنگ خطری برای مسئولین و بیداری آنها از خواب غفلت و بی اهمیتی نسبت به آینده باشند.

در لرستان رویکرد نادرستی برای مواجهه با بحران آب در حال نشر است؛ تقلیل و ربط دادن بحران آبی به تحولات اقلیمی (خشکسالی) است. این رویکرد انفعال و بی مسئولیتی ایجاد کرده و می کند.با کمک رسانه ها به مدیران و تمام مسببین گوش زد خواهد شد که این بحران قبل از هر چیزی یک مسئله مدیریتی و اجتماعی است.

اهمیت غیر قابل انکار کاربرد رسانه ها فارغ از صحت و سقم دفاعیات مسئولین در مواقع بحران که ناشی از ناآگاهی دقیق مردم از بحران ها و مهم تر از همه راه حل و مکانیسم های پیگیری آن است که در اینجا نقش رسانه ها باید پر رنگ باشد تا دغدغه ها و بحران ها به گفتمان ضعیف و سطحی مدیران مبدل نشود.

بحران آب که می توان با هوشیاری و اقدامات صحیح به آخرش که تشریح کننده امروز خوزستان است نرسید در صورتی قابل حل است که به عنوان کانون عمومی در تمام سطوح و اقشار جامعه و مهم تر از همه به کانون اجتماعی و سیاسی و حتی به منافع ایدئولوژیک نظام مقدس جمهوری اسلامی پیوند بخورد و این مهم مگر با حسن توجه و فعالیت رسانه های محلی لرستان حاصل شود.

مردم را باید آگاه ساخت که بحران فعلی آب اگر حل و پیگیری نشود بحران های خطرناک و بزرگ‌تری در پیش خواهد داشت. مردم باید به این باور برسند که شرط بقای آنها آب است.

بحران آب در استان لرستان که زنگ خطر آن از چند سال پیش به صدا درآمده است باید به یک نظام ارزشی و حتی ایمانی تبدیل شود چرا که تنها راه بقا و خروج از این بحران آن است که جدی گرفته شود و تک تک مردم جامعه خود در این مورد حساس احساس وظیفه کنند.

آنچه که اهمیت دارد اجماع بر درکی مشترک از این بحران و راه حل آن است و این مهم اتفاق نخواهد افتاد مگر با فعالیت و تلاش رسانه های محلی استان لرستان. در پایان آنکه با شکل گیری آگاهی عمومی درست از بحران آب و راه حل های آن در مسیر پیگیری و تبدیل شدن آن به دغدغه عموم مردم و مهم ترین خواست جامعه می توان با کم ترین خسارات از آن عبور کرد.

انتهای پیام/