بازار خودرو همچنان در نوسان است، در حالی که برخی عطش این بازار را واقعی و برخی کاذب می دانند اما به گفته کارشناسان اقتصادی، رقابت در بازار خودرو، راهکار اصلی تعادل در این بازار است.

به گزارش سفیرافلاک، تلاطم قیمتها در بازار خودرو مدتهاست ادامه دارد، اگرچه نرخ ارز و دلار در قیمت خودرو اثرگذار بوده اما عرضه کم، نسبت به تقاضای بالا سبب شده تا قیمتها بیش از آنچه که تصور می شود افزایش بیشتری داشته باشند.

این در حالیست که برخی از خودروهای تولیدی کیفیت لازم را ندارند ولی با قیمت بسیار بالایی عرضه می شوند و در چند هفته اخیر نیز شاهد افزایش مجدد قیمت خودروها بوده ایم، این در حالیست که علیرغم افزایش قیمتها اما برخی از رکود بازار خرید و فروش خودرو می گویند و واردات خودرو را نسخه شفابخش قیمتها در بازار خودرو می دانند.

تا چند وقت پیش عرضه خودرو براساس سیستم قرعه کشی بود ولی از تیرماه امسال عرضه خودرو از قرعه کشی به بورس انتقال یافته است، اما برخی از کارشناسان عرضه خودرو به این روش را راهی برای تعدیل و مناسب سازی قیمتها می دانند و اعتقاد دارند عرضه خودرو از طریق بورس می تواند حباب قیمتها را بشکند ولی برخی از کارشناسان هم عرضه خودرو به این روش را راهکار اصلی تعادل در بازار خودرو نمی دانند و رقابت پذیری در بازار خودرو را عاملی برای آرامش در بازار عنوان می کنند.

افزایش فاصله قیمت خودرو از نرخ کارخانه ای تا بازار طی این سالها نارضایتی های زیادی را به همراه داشته است تا جایی که برخی از سودجویان سعی می کردند تا خودروهایی را به نرخ کارخانه ای بخرند و در بازار با قیمتی چند برابر عرضه کنند و این فاصله قیمتها روز به روز بر قیمت خودرو خواهد افزود.

یک میلیون و ۶۰۰ هزار خودرو تولید می شود

سال گذشته ۹۰۰ هزار دستگاه خودرو توسط خودروسازان داخلی تولید شد و امسال طبق برنامه ریزی قرار است که بالغ بر یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه خودرو تولید شود اما به نظر می رسد زمانی بازار خودرو می تواند به آرامش برسد که عرضه و تقاضا با هم تعادل داشته باشند.

بدون شک در بازار خودرو، بیشترین سود را واسطه گران و دلالان می برند و به دلیل فاصله قیمت کارخانه ای تا بازار که گاهی به بیش از ۱۰۰ میلیون تومان می رسد، سودهای هنگفتی به جیب می زنند، در این میان برخی از خریداران هم امید دارند تا با واردات خودرو بتوانند خودروی مورد نظر را خریداری کنند.

حدود یک ماه پیش منوچهر منطقی معاون وزیر صمت گفت: خودروی اقتصادی، خودرویی است که در محدوده قیمت شش هزار دلار به بالاست اما کیفیت لازم را دارد و بنابراین فرایند توسعه و تولید خودروی اقتصادی را در داخل گذاشته‌ایم.

وی افزود: با نرخ فعلی دلار می‌توان گفت که یک خودروی اقتصادی شش هزار دلار با قیمت ۲۰۰ میلیون تومان به دست مصرف کننده خواهد رسید که ۹۰ هزار خودرو وارد و با انتقال فناوری ۳۰۰ هزار خودروی اقتصادی در داخل تولید خواهد شد.

معاون وزیر صمت عنوان کرد: خودروهای با قیمت بالای ۱۰ هزار یورو همه استانداردهای ۸۵ گانه مدنظر سازمان ملی استاندارد را پاس می‌کنند، اما برای خودروهای اقتصادی درخواست کرده‌ایم که سه مورد از این استانداردها به صورت تشویقی باشد.

عطش بازار خودرو از طریق بورس هم برطرف نشد

رضا سپهوند کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار سفیرافلاک، اظهار داشت: تا چند وقت پیش توزیع خودرو براساس قرعه کشی بود و متقاضیان با ثبت نام، منتظر قرعه کشی بودند اما پس از مدتی به دنبال راه حلی برای تسهیل در عرضه خودرو بودند که عرضه خودرو در بورس مطرح شد.

وی افزود: برهمین اساس عرضه خودرو در بورس کالا آغاز شد ولی در این روش به دلیل اینکه خودرو به صورت تکی عرضه نمی شود و در این روش چندین خودرو با هم عرضه می شود و همین سبب شده تا باز هم در این روش مشکلاتی رخ دهد.

کارشناس اقتصادی تصریح کرد: به دلیل اینکه عرصه کم و تقاضا زیاد است، عطش بازار خودرو با این روش هم برطرف نشده و همچنان شاهد نیاز بیشتر بازار به خودرو هستیم.

لزوم واردات خودرو برای تعادل در قیمتها

سپهوند با اشاره به قیمت خودرو گفت: قیمت خودرو پس از افزایش نرخ ارز، مسیر صعودی را طی می کند و قیمتها با قرار گرفتن در بورس کاهش نیافته است و در این روش سود اصلی به جیب مصرف کننده نمی رود و تاثیری ندارد.

وی بیان کرد: تا زمانی که به رویکرد علم اقتصاد روی آورده نشود، قیمتها در بازار خودرو کنترل نمی شود و به نظر می رسد بهترین کار برای رفع مشکل در بازار خودرو، واردات است چرا که سبب رقابت می شود.

کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: در حال حاضر خودروسازی در دست تعداد اندکی خودرو ساز است که قیمت تولیدات این خودروسازان بالا و کیفیت هم پایین است اما اگر خودرو وارد کشور شود سبب می شود تا بازار رقابتی گردد و از سوی دیگر قیمتها پایدار می ماند.

سپهوند بیان کرد: انحصار در بازار خودرو سبب شده تا تولید کم و تقاضا زیاد باشد ومی طلبد برنامه ریزی و راهکارهایی ارائه گردد که به نفع مصرف کننده باشد به طوری که مصرف کننده هم خودروی با کیفیت خریداری کند هم این که قیمت مناسب را داشته باشد.

انتهای پیام/