سروتونین یکی از ناقل‌های عصبی مسئول تنظیم خلق‌وخو است که مصرف بعضی از خوراکی‌ها در تولید آن نقش دارند.

به گزارش سفیرافلاک، کوتاه‌شدن روزها و کمبود مدت حضور در معرض نور خورشید طی روزهای پاییز و زمستان می‌تواند تا حدی زمینه‌ساز علائم افسردگی خفیف مانند احساس بی‌حوصلگی، خستگی و تمایل به خواب زیاد می‌شود. در واقع، کمبود سروتونین عامل بروز چنین حالاتی است. سروتونین یکی از ناقل‌های عصبی مسئول تنظیم خلق‌وخو است که مصرف بعضی از خوراکی‌ها در تولید آن نقش دارند.

ماهی ساردین و سالمون

ماهی ساردین و سالمون جزء ماهی‌های چرب و سرشار از امگا۳ هستند که نقش آنها در محافظت از سلامت قلب تایید شده‌است. البته خوردن این ماهی‌ها در بهبود خلق‌وخو نیز تاثیر دارد زیرا امگا۳ و ویتامینD موجود در آنها بر ناقل‌های شیمیایی مغز به‌خصوص سروتونین و دوپامین که مسئول تنظیم خلق‌وخو هستند، تاثیر می‌گذارد.

دانه‌های کتان

انواع دانه‌های روغنی به‌خاطر مقدار امگا۳ فراوان جزء بهترین خوراکی‌ها در رژیم غذایی سالم هستند اما در این زمینه مزیت دانه‌های کتان از آنجاست که مقدار فراوان ویتامینB9 و آنتی‌اکسیدان دارد. این ویتامین تاثیر مثبت بر ناقل‌های عصبی تنظیم‌کننده خلق‌وخو دارد. البته دانه‌های کتان برای جذب بهتر باید پودر شوند که در این حالت می‌توان به انواع سالاد، دسر و غذا اضافه کرد.

شکلات کاکائو

شکلات کاکائو یکی از بهترین تنقلات و منبع غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها و منیزیوم است که براساس مطالعات به بهبود خلق‌وخو کمک می‌کند. البته از آنجا که چرب و شیرین است نباید در خوردن آن افراط کرد.

سبزیجات برگ‌دار سبز

سبزیجات برگ‌دار سبز از جمله اسفناج سرشار از ویتامینB9، منیزیوم و آنتی‌اکسیدان‌هاست. توصیه می‌شود این سبزیجات در رژیم غذایی پاییز و زمستان گنجانده‌شود تا علائم افسردگی و بی‌حوصلگی کاهش یابد.

جودوسر

جودوسر حاوی پروتئین‌های گیاهی باکیفیت است و در تولید تریپتوفان؛ ماده‌ای که موجب ساخت سروتونین در مغز می‌شود، نقش دارد. جودوسر را می‌توان در تهیه سوپ و آش استفاده کرد و انواع صبحانه نیز به‌عنوان خوراکی مغذی کاربرد دارد.

تخم مرغ

تخم‌مرغ یکی از بهترین منابع پروتئین است و از نظر تولید تریپتوفان عملکرد شبیه جودوسر دارد. تخم مرغ غنی از ویتامینD ارجحیت دارند زیرا به تامین نیاز بدن به این ویتامین کمک می‌کنند که نقش مهمی در بهبود خلق‌وخو دارد.

مرکبات

مرکبات خوراکی‌های محبوب فصول سرد هستند که به‌خاطر ویتامینC شهرت دارند اما این میوه‌ها منبع غنی از ویتامینB9 نیز محسوب می‌شوند که در تولید سروتونین نقش دارند.