پروژه راه آهن لرستان از ریلِ بلاتکلیفی خارج شد و با توجه به لحاظ کردن اعتبارات، امید می رود صنعت ریلی، زیر ساختی مهم برای تحول در استان باشد.

به گزارش سفیرافلاک، یکی از مهمترین مولفه های توسعه و تحول در هر استانی، ایجاد زیر ساخت های لازم و بروز است که می تواند استان را از وضعیت سکون و عقب ماندگی خارج نماید، این زیر ساخت ها در حوزه های هوایی، ریلی، جاده ای و سایر مواردی است که هر کدام در این مهم نقش بسیار تعیین کننده ای دارند.

استان لرستان از دیرباز مورد بی توجهی و غفلت مسئولان قرار گرفته است به طوری که این استان از نبود برخی زیر ساختها و امکانات همچنان رنج می برد و تاکنون بسیاری از زیر ساخت ها توام با وعده های پوچی بوده که در نهایت به جایی نرسیده است.

این در حالیست که استان لرستان به دلیل شرایط جغرافیایی، گردشگری و سایر ظرفیت ها به شرط فراهم بودن زیر ساخت های لازم، می تواند در تحول استان نقش آفرین باشد.

پروژه ریلی لرستان سالها در حصار وعده ها

یکی از پروژه های زیر ساختی مهم در استان لرستان، پروژه ریلی راه آهن است که سالها دستخوش وعده ها و غفلت واقع شده بود، پروژه ای که اگر در زمان مقرر خود به ثمر می نشست می توانست لرستان را چندین گام به سمت توسعه و آبادانی، سوق دهد.

پروژه راه آهن لرستان در سال ۹۰ کلنگ زنی شد، قرار بود سوت قطار لرستان در سال ۹۸ نواخته شود اما این پروژه هم مانند سایر پروژه های زیر ساختی، دیری نپایید که شعله فعالیتش خاموش شد به طوری که این پروژه سه سال تعطیل شد.

با روی کار آمدن دولت سیزدهم و عزم جدی دولت در راستای توجه به استان های محروم، پروژه های زیرساختی در دستور کار قرار گرفت و دوباره احیا و اجرای پروژه، روی ریل قرار گرفت.

وجود ۲۳۰۰ پروژه نیمه کاره در لرستان

احمدرضا دالوند معاون عمرانی استانداری لرستان ظهر امروز در جلسه تودیع و معارفه فرماندار بروجرد که در محل فرمانداری برگزار شد، اظهار داشت: متاسفانه لرستان از دیرباز به واسطه و به دلایلی مورد توجه نبوده و نسبت به خیلی از استان های کشور، عقب ماندگی هایی دارد که برای برون رفت از این وضعیت لازم است که کار جهادی و شبانه روزی داشته باشیم.

وی افزود: از ابتدای روی کار آمدن دولت سیزدهم تاکنون اقدامات بسیار زیادی در حوزه های مختلف از جمله احیای صنایع، رفع مشکلات در حوزه های مختلف و فعال کردن پروژه های مهم استان در دستور کار قرار گرفته است که قطعا با شکوفایی در این صنایع می توان بخشی از مشکل اشتغال استان را برطرف کرد.

معاون عمرانی استانداری لرستان تصریح کرد: وقتی فعالیت دولت جدید آغاز شد، در استان لرستان دو هزار و ۳۰۰ پروژه عمرانی نیمه کاره وجود داشت که برخی از این پروژه ها در حوزه شهرداری بودند و با آغاز دولت جدید، پروژه ها تفکیک شدند و در مجموع ۹۷۶ پروژه نیمه کاره شناسایی شدند که این پروژه ها یا متوقف شده بودند یا روند تکمیلی آنها بسیار کُند بود.

دالوند با اشاره به پروژه ریلی لرستان، عنوان کرد: راه آهن لرستان که یک شاخه آن از بروجرد عبور می کند، به سمت همدان و شمال غرب متصل می شود که کل استان را از بن بست خارج می نماید، البته اجرای این پروژه در اوایل دهه ۹۰ آغاز شده که با پیشرفت ۳۷ درصدی، پس از چند سال متوقف شد.

اختصاص ۱٫۲ میلیارد دلار اعتبار برای پروژه ریلی لرستان

وی گفت: این پروژه ریلی در استان با دو مشکل قراردادی و اعتباری همراه بود که در دولت سیزدهم اقدامات لازم صورت گرفت و مشکل قراردادی آن اصلاح گردید، همچنین برای رفع مشکل اعتبار این پروژه ۱٫۲ میلیارد دلار اعتبار ارزی در نظر گرفته شده که علاوه بر این اعتبار، ۴۰۰ میلیارد تومان هم از منابع داخلی لحاظ شده که بعد چند سال  که این پروژه متوقف شد، با تخصیص این میزان اعتبار دوباره فعال شود.

انتهای پیام/