به گزارش سفیرافلاک، با استناد از کتاب آسمانی قرآن، برایمان روایت کردند که پیامبر ما حضرت محمد مصطفی (ص) به پیامبری مبعوث شدند تا به تعلیم و تربیت جامعه بشری بپردازند و مردم را از گمراهی نجات بخشند.
از کودکی بارها شنیدیم که حضرت محمد (ص) در ۲۷ رجب سال ۱۳ پیش از هجرت در مکه برای پیامبری مردم انتخاب شدند.حضرت محمد (ص) آخرین پیامبری بود که از طرف خداوند انتخاب شد و بعد از او دیگر هیچ پیامبری نیامده است.
و گفتند زمانی که حضرت محمد (ص) برای پیامبری انتخاب شدند چهل سال داشتند و در شهر مکه زندگی می کردند، پیامبر (ص) در غار حرا به پیامبری مبعوث شدند، غار حرا در یکی از کوههای اطراف شهر مکه است که پیامبر (ص) وقتهای زیادی برای عبادت به آنجا میرفتند.
این مختصری از موضوع مبعث بود و اما مباحث عمیقتر آن را میتوان از لابه لای کتاب آسمانی قرآن جستجو کنیم و مفاهیم ناب آن را برای زندگی امروزمان به کار ببندیم.
و آنجا که خدای متعال در قرآن میفرماید: «هُوَ الَّذى اَرسَلَ رَسُولَهُ بِالهُدى ودینِ الحَقِّ لِیُظهِرَهُ عَلَى الدّینِ کُلِّهِ و کَفى بِاللّهِ شَهیدا» او کسى است که رسولش را با هدایت و دین حق فرستاد تا آن را بر همه ادیان پیروز کند؛ و کافى است که خدا گواه این موضوع باشد. خدا خود بر پیامبری رسولش گواهی میدهد و اینگونه دین اسلام و کتابش را چراغ راه بشریت قرار میدهد.
و اما امروز به بهانه ۲۷ رجب و عید بزرگ مبعث با یک کارشناس مذهبی گفتگویی داشتیم و در این گفتگو به موضوع «خانواده در سیره پیامبر (ص)» پرداختیم که مشروح آن به شرح زیر آمده است؛
حجت الاسلام و المسلمین تیموری محقق و پژوهشگر لرستانی در گفتگو با خبرنگار سفیرافلاک اظهارداشت: امروزه تئوری تخریب ایادی استکبار و برنامه اساسی جهان کفر برای از هم پاشیدن نظام اخلاقی دین مبین اسلام و مبارزه با آرمانهای انقلاب اسلامی که منشاء الهی آن برگرفته از سیره حضرات معصومین (ع) است با طرح ایدههای شیطانی در صدد ایجاد تزلزل در این مبانی هستند که عمده تئوریهای ویرانگر آنها در سه حوزه متمرکز شده است که آگاهی به این سه حوزه در لابه لای سیره خاتم انبیاء و حضرات معصومین مهمترین راه جلوگیری و دفاع در برابر آن اندیشههای شیطانی است.
وی با بیان اینکه ایادی کفر تئوری خود را در سه محور خانواده، نظام آموزشی و الگو متمرکز کردهاند افزود: تردید و به حاشیه کشیدن این سه محور عمده فعالیتهای رسانههای خود فروخته داخلی و خارجی است بنابراین لازم است ما نیز این سه محور را با تشریح و توضیح مبسوط و در خور جامعه مخاطب فعال کنیم تا رخنههای نفوذ برای همیشه مسدود شود.
محقق و پژوهشگر لرستانی به سیره خاتم الانبیاء (ص) در حوزه خانواده اشاره و عنوان کرد: اصول همسرداری و تربیت فرزند در سیره پیامبر اکرم (ص) یکی از موضوعاتی است که سعادت هر جامعهای را در پی دارد و تشکیل زندگی مشترک، نشانه اهمیت و ارزش بسزایی است که دین اسلام برای خانواده و ثبات بنیان آن قائل است.
ازدواج
وی بیان کرد: ازدواج در سیره نبوی بهعنوان یک شاخص و اصل قرار دارد و کلام آن حضرت به تبعیت از آیات نورانی قرآن ازدواج را معجزه الهی میداند. «ومن آیاته ان خلق لکم من انفسکم از واجاً لتسکنواالیها» (روم، ۲۱)؛ ازدواج را موجب رسیدن به آرامش و آسایش میداند، از اینرو در سیره پیامبر اعظم (ص) دستورات مؤکدی بر تشکیل این بنای مقدس انجامگرفته است.
این کارشناس مذهبی گفت: پیامبر اکرم (ص) فرمود: هیچ بنایی محبوبتر از ازدواج نزد خداوند متعال در اسلام نیست، همچنین ازدواج و تشکیل خانواده را عامل مهم در استکمال دین میدانستند.
انتخاب همسر
وی تصریح کرد: در انتخاب همسر، اصالت و نجابت خانوادگی، کفویت و مسائل ژنتیکی را نیز باید در نظر داشت. ژنها بهعنوان عوامل انتقال صفات از نسلی به نسل دیگرند که در برخی روایات تلویحاً بدان اشاره شده است؛ در روایتی از پیامبر خدا (ص) آمده است: «أُنْظُر فی اَیِّ نصابٍ تَضَعُ وَلَدَکَ فإنّ العِرْقَ دسّاسٌ»؛ بنگر فرزند خود را در کجا قرار میدهی؛ زیرا رگ (ژن) تأثیر خود را باقی میگذارد. در این زمینه به روایت دیگری از رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم آمده که میفرمایند: «تخیّروا لنطفکم فإنّ النّساء یلدن أشباه اخوانهنّ و اخواتهنّ»؛ برای انتخاب همسر، تحقیق و بررسی و شناخت برادران و خواهران کسی که میخواهد از او خواستگاری کند، خود یک معیار و ملاک میتواند باشد، چه اینکه همسران همانند برادران و خواهران خویش فرزند میآورند.
حجت الاسلام و المسلمین تیموری خاطرنشان کرد: مسئله کفویت نیز اینچنین مورد توجه قرار گرفته است: «تخیَّروا لنطفکم فأنکحوا الأکفاء و أنکحوا إلیهم»، در گزینش همسر برای خود، محل مناسب انتخاب کنید و از اشخاص همشأن خود زن بگیرید و به آنها زن بدهید».
توجه به همسر
وی خانه را مهمترین بنیان اجتماعی بشر برای رشد، تعالی و یا انحطاط و بدبختی دانست و افزود: توجه به نهاد خانواده و در این میان اهمیت قائل شدن برای جایگاه زن و مرد و فرزندان در دین مبین اسلام بدون تردید یکی از شاخصههای مهم این دین الهی نسبت به ادیان دیگر است که خاتم انبیاء (ص) در این راستا میفرمود:«اَلا خَیْرُکم خَیرُکم لِنسائِهِ وَ اَنا خیرُکم لِنِسائی؛آگاه باشید، بهترین شما کسی است که نسبت به همسرانش بهتر باشد و من بهترین شما نسبت به همسرانم هستم.» و این نیکی به همسران را فقط در بیان تعظیم نکرده است آن حضرت در مقام دفاع، تعریف و تمجید از فعالیت همسر و توجه عملی به جایگاه همسر سنگ تمام گذاشته است به شکلی که این توجه جایگاه زن را در مسیر تاریخ برای همیشه تغییر داد و با بعثت آن حضرت دیگر زن ابزار هوا و هوس نبوده بلکه از عناصر تاثیر گذار حیات فردی و اجتماعی استقرار پیدا میکند.
با خانواده بودن
محقق و پژوهشگر لرستانی عنوان کرد: امروزه بسیاری به دلائل مختلف در کنار خانواده نیستند و همین سبب اختلافات و دوریهای والدین از فرزندان و بالعکس شده است در حالی خاتم انبیاء (ص) بهترین مردان را آنهایی میداند که رحمت و مهربانی خود را در خانه و خانواده صرف کند و حتی جزیئات حیات رفتاری حضرت رسول صلی الله علیه وآله را مورخین و سیره نویسان دقت کردهاند تا آنجا نوشته شده آن حضرت در صورت ضرورت با غیر غذا میل میکردند و همیشه اولویت با خانواده بوده است.
محبت به فرزندان
وی با اشاره به اینکه محبت و تربیت از این کانال بهترین روش برای تاثیر گذاری روی فرزندان است گفت: والدین در خانهها برای اینکه اولاد از آنها شنوایی و فرمانبری عاقلانه داشته باشند لازم است ابتدا با محبت با آنها رفیق شوند و فرزندان به این باور برسند که والدین دلسوز آنها هستند نه رقیب آنها بنابراین محبت رشته اساسی در تربیت اثر گذار است.
عدالت در رفتا با فرزندان
حجت الاسلام و المسلمین تیموری تصریح کرد: پیامبر اعظم به والدین سفارش میکردند که بین فرزندان به عدالت رفتار کنید، «اعدلوا بین اولادکم کماتحبون ان یعدلوا بینکم فی البر و اللطف» (مجلسی) ؛ همانطور که دوست دارید فرزندان در نیکی و مهربانی به شما، عدالت را رعایت کنند شما نیز بین آنها به عدالت رفتار کنید.
وی اظهارداشت: پیامبر اکرم (ص) در بوسیدن فرزندان دستور میدهد که رعایت عدالت کنید و با این ابراز محبت ساده، عامل کینه، کدورت و بیاعتمادی فرزندان نباشید؛ «ان الله تعالی یحب ان تعدلوا بین اولادکم حتی فی القبل» خداوند عدالت را دوست دارد حتی در بوسیدن فرزندان.
توجه به مهمان و پذیرایی
این کارشناس مذهبی افزود: برای اینکه فرزندان و اعضای خانه در گرما گرم زندگی روزنه دچار مشکلات ارتباطی با فضای بیرون از خانه نشوند بهترین راهکار عملی دیدو بازدید و ارتباطات دوسویه بین افراد خانه با بیرون است این روش علاوه بر اینکه انسان را از اتفاقات روزمره بیخبر نمیگذارد اثر عمیقتری به نام تاثیر پذیری و تاثیر گذاری در افکار و رفتار انسانها دارد.
وی عنوان کرد: به عبارت دیگر برای خروج از انزوا و گوشهگیری منفی ارتباطات مهمترین نقش را ایفا میکند یکی از این شیوههای ارتباطی مهمانداری و مهمانپذیری است که این عمل ضمن داشتن ثواب فراوان نقش تربیتی در رشد اعضای خانواده دارد.
حجت الاسلام و المسلمین تیموری بیان کرد: حضرت رسول به مناسبتهای مختلف روی این مهم گفتاری و رفتاری تاکید کرده است به طوری که وقتی شخصی به محضرش وارد میشد، زیرانداز خود را برای او می گسترد تا بنشیند و اگر نمیپذیرفت، آنقدر اصرار میفرمود تا طرف قبول کند.
عفو وصبر
وی با بیان اینکه کانون خانواده از نهادهای مهم اجتماعی است که اساس و سنگ بنای جامعه را تشکیل میدهد گفت: از جمله اصول مهم در خانه و خانواده عفو و گذشت است که باید در بین خانواده به صورت عاقلانه نهادینه شود در غیر این صورت سبب سوء استفاده اعضای کم تجربه نیز میشود.
محقق و پژوهشگر لرستانی با بیان اینکه گذشت از لغزشهای اعضای خانواده و مدارا با آنان میتواند فرصت خوبی جهت تربیت بهتر مد نظر قرار گیرد گفت: بعضی از اعضا با تند مزاجی و برخوردهای عصبی و یا انجام افعال و اقوال غیر مقبول و معقول دلیلی را برای پرخاشگری دیگر اعضا فراهم میکنند که در اینجا عفو و صبر راهی برای کشدار نکردن امور و دوری از نزا و دعوا در درون خانههاست.
دوری از زور و ستم
وی اظهارداشت: بسیاری از اعضای خانواده به خاطر اشتغالهای مختلف خود را صاحب حق میدانند و همین تفکر باعث بروز خشم و اقتداو گاهی ظلمهایی در حق سایر اعضای خانواده میشود.
این کارشناس مذهبی افزود: انسانی که کار کردن برای خدا بداند و کار کردن برای خانواده را معادل شهادت در راه خدا تصور کند از منت گذاشتن و ابراز خشم وغضب دوری میکند و همه حرفهایی که گاها انسان در رابطههای خانوادگی دیده میشود فراتر از منتگذاری رفته و موجبات ظلم به خانواده شکل میگیرد بنابراین زمانی به روایات در سیره حضرت رسول نگاه میکنیم این روایت چشم نواز است. امام صادق از رسول خدا نقل میکنند که فرمود: آیا برترین اخلاق دنیا و آخرت را به شما نگویم؟! گذشت از کسی که بر تو ستم روا داشته و پیوند با آن که از تو بریده و نیکی به شخصی که با تو بدی کرده و بخشش به کسی که تو را محروم ساخته است.
قهر کردن ممنوع
وی عنوان کرد: برخی برای نشان دادن نفرت و انزجار خود متوسل به قهرکردن میشوند البته کنارهگیری برای تنبه و بیدار باش تا حدودی خوب است اما افراط و تفریط در هر امری مذموم است.
محقق و پژوهشگر لرستانی بیان کرد: از جمله جاهایی که اثر خوب ندارد قهر زن و شوهر به خاطر مسائل گاهی جزیی است. همانطور که بیان شد اگر زن و مرد برای یک روز یا دو روز جهت تنبه و بیدار باش به این شیوه متوسل بشوند شاید بد نباشد اما کش دادن به صلاح اعضای خانواده نیست چرا که در خانوادههایی که قهر کردن سنت بشود پذیرش تربیت فرزندان با چالش جدی مواجه میشود.
وی گفت: میدانیم قهر و جدایی دو مسلمان که بازتاب فقدان روحیه عفو و گذشت است، حتی مانع قبول شدن اعمال نیک دیگر نیز میشود؛ چنان که رسول خدا به ابوذر میفرماید: «ای ابوذر! از جدایی و ترک برادرت بپرهیز که در این حال، عمل (نیکی) قبول نمیشود». در حدیثی دیگر پیامبر (ص) زمان قهر و اثرات آشتی را بیان میفرماید: برای هیچ مسلمانی جایز نیست که از برادر همکیش خود قهر کند و بیش از سه روز از وی دوری گزیند، و هر کدام از آنان که برای آشتی پیشقدم باشد در رفتن به بهشت مقدمتر است.
انتهای پیام/
Monday, 27 March , 2023