پیشگیری از بیماری کرونا با تغذیه سالم

به گزارش سفیرافلاک، نسترن بهادری کارشناس تغذیه در یادداشتی نوشت: خانه‌نشینی اجباری این روزهای کرونایی، خود یکی از عواملی است که مصرف تنقلات و فست فودها را افزایش داده است؛ سیستم ایمنی مهم‌ترین عامل و ابزار برای در امان ماندن از ابتلا به کرونا است، اما مصرف زیاد قند و نمک و چربی سیستم ایمنی شمارا روزبه‌روز ضعیف‌تر می‌کند و احتمال ابتلای شما به کرونا را افزایش می‌دهد. مواد غذایی که پرنمک، شیرین و پرچرب هستند، زمینه‌ساز اضافه‌وزن و چاقی و به‌تبع آن افزایش احتمال ابتلا به کرونا، دیابت، پرفشاری خون، چربی خون بالا، کبد چرب و… می‌شوند و خود این بیماری‌ها خطر ابتلا و مرگ ناشی از کووید ۱۹ را افزایش می‌دهد.

بنابراین در این دوران باید بیشتر مراقب سلامتی خود باشیم به مواد غذایی و تنقلاتی که خریداری و مصرف می‌کنیم توجه بیشتری داشته باشیم. درواقع به‌جای مصرف تنقلات و مواد غذایی بانمک و چربی و قند بالا از مواد غذایی بانمک و قند و چربی کمتر استفاده کنیم تا این دوران همه‌گیری را با سلامتی پشت سر بگذاریم.

الگوی غذایی نامناسب به‌صورت مصرف زیاد قند، نمک و چربی مهم‌ترین دلیل ابتلا به بیماری‌های غیر واگیر است؛ نشانگر رنگی تغذیه‌ای بر روی بسته‌بندی تمامی محصولات غذایی و آشامیدنی درج‌شده است و شهروندان می‌توانند بامطالعه این برچسب و مشاهده رنگ‌های مختلف بر روی آن، مواد غذایی مناسب خود را انتخاب و خریداری کنند. نشانگرهای رنگی تغذیه‌ای شامل اطلاعات مربوط به میزان انرژی، قند، چربی کل، نمک و اسیدهای چرب ترانس در هر سهم از ماده غذایی است.

در مورد مواد غذایی که سهم مشخصی برای آن‌ها تعریف‌نشده، مقادیر مواد مغذی در ۱۰۰ گرم یا ۱۰۰ میلی‌لیتر از آن مواد غذایی بیان می‌شود و مقدار انرژی برحسب کیلوکالری و مقادیر سایر مواد مغذی برحسب گرم ذکر می‌شود.

نشانگر میزان انرژی، بدون رنگ بودن است؛ ولی نشانگر سایر مواد مغذی بارنگ‌های سبز، نارنجی و قرمز مشخص می‌شود.

رنگ هر نشانگر چه چیزی را بیان می‌کند؟ قرمز: این رنگ نشان‌دهنده بالا بودن ماده موردنظر در محصول غذایی هست که احتیاط در مصرف آن برای افراد با چربی و قند خون بالا لازم است؛ نارنجی: این رنگ نشان‌دهنده میزان متوسط ماده موردنظر در محصول غذایی می‌باشد و مشکلات تغذیه‌ای خاصی را ایجاد نمی‌کند ولی به مصرف‌کننده هشدار می‌دهد از مصرف مکرر این محصول غذایی پرهیز کند؛ سبز: رنگ سبز نشان‌دهنده بهترین محدوده تغذیه‌ای برای تمام مصارف بوده و ازنظر تغذیه‌ای برای کسی مشکل‌ساز نیست، تمامی موارد ذکرشده را به میزان مناسبی داشته و به‌عنوان محصول سالم توصیه می‌شود.

مصرف مکرر میان وعده‌های پرکالری باعث ایجاد موجی از چاقی شده و زمینه‌ساز و یا تشدیدکننده بیماری‌های غیر واگیر می‌شود و درنهایت ریسک ابتلا فرد به کرونا را افزایش می‌دهند. درواقع بر هم خوردن کنترل فشارخون، چربی و قند خون در بیماران مبتلابه فشارخون بالا، چربی خون بالا، دیابت و یا افرادی که زمینه این بیماری‌ها رادارند نیز از تبعات بی‌تحرکی و تغذیه نامناسب است.

به همین دلیل لازم است در شرایط فعلی بحران کرونا، به‌منظور تقویت سیستم ایمنی و پیشگیری از ابتلا به کووید ۱۹ توجه ویژه‌ای به نحوه تغذیه مبذول شود. از سوی دیگر روزهای ماندن در خانه برای پیشگیری از ابتلا و یا انتقال ویروس کرونا می‌تواند فرصت بسیار خوبی برای اصلاح عادات تغذیه‌ای نادرست و یادگیری الگوی غذایی سالم باشد. به‌این‌ترتیب می‌توان تهدید را تبدیل به فرصت کرد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا