یادداشت؛
«شهید حاج قاسم»، الگویی مطمئن با مختصاتی روشن

به گزارش سفیرافلاک، محمدکرم ساعدپور کارشناس مسائل سیاسی و بین‌الملل به مناسبت دهه مبارک فجر نوشت: شهید حاج قاسم الگویی مطمئن با مختصاتی روشن است، وقتی شهید حاج قاسم را در کنار نهرخین از صفحه تلویزیون مشاهده کردم که برای حضور فاطمه زهرا (س) در تمام صحنه‌های نبرد هشت‌ساله و بن‌بست شکنی بی‌بی دوعالم به زیبایی اشک می‌ریخت صفحه قلبم به تسخیر حاج قاسم درآمد و اشک جانکاه مولایم امام خامنه‌ای در فراق علمدارش تفسیر شد.

در اینجا از عمق جان و سویدای دل نکته‌ای حساس و حائز اهمیت را در میان می‌گذارم و آن این است که نباید دروازه دل را به روی هر کس و ناکسی گشود. خواهی‌نخواهی دل‌ها به تسخیر الگوها و اسوه‌ها در می آید. چون یکی از گرایش‌ها و میل‌های درونی انسان میل و گرایش به‌سوی الگو و قهرمان است و این‌یک اصل خدشه‌ناپذیر روحی و روانی است. اسم آن را اصل محاکات گذاشته‌اند؛ و خداوند تبارک‌وتعالی به خاطر اینکه انسان‌ها الگوهای بدلی و قلابی را انتخاب نکنند، رسول خود را به‌عنوان اسوه و الگو معرفی فرموده است «لَقَد کانَ لَکُم فِی رَسُولِ اللهِ اُسوَهٌ حَسَنَهٌ» و هرکسی که به علت سنخیّت افعالی، سنخیّت صفاتی با رسول خدا پیدا کند الگوی عصر خود قرار می‌گیرد؛ و شهید حاج قاسم به علت ممارست سنخیّت افعالی سنخیّت صفاتی با رسول خدا پیداکرده بود و بی‌خودی نیست که حکیم انقلاب یعنی امام خامنه‌ای ایشان را به‌عنوان مکتب سلیمانی معرفی کرد؛ و لذا ایشان یک الگوی مطمئن است و می طلبدکه اسوه و قدوه قرار گیرد و دروازه دل را به روی او گشود تا در آنجا به‌موقع برای معصومین با آن چهره زیبا اشک بریزد، به روی مردم لبخند صادقانه بزند پشت پای پدر و مادر و پدران و مادران شهدا بیفتند، درصحنه‌های خطر حاضر باشد و سرنوشت امت را در جبهه مقاومت تغییر دهد، صدایش برای دوستان آرام‌بخش و برای دشمنان رعب‌آور باشد و سرانجام بدن ارباً اربایش روی دوش بشریت بیدار تشییع شود. بجاست که دست قلم شده‌اش که به‌عنوان دست علمدار امام خامنه‌ای است به‌عنوان تندیس وفا و جوان مردی و… در صفحه قلب حک شود تا قلب که حرم الهی است به تسخیر غیرخودی‌ها درنیاید. این الگوی مطمئن مختصات و مشخصاتی دارد که به‌طور مختصر بیان می‌شود. شهید حاج قاسم سلیمانی دارای مختصات عقیدتی و رفتاری است.

اما مختصات عقیدتی آن عزیز سفرکرده:

1- شهید حاج قاسم دارای بینش توحیدی بود: توحید با همه ابعاد ذاتی، صفاتی و افعالیش در وجود او تجلی پیداکرده بود و به مؤثری غیر از خدای تعالی قائل نبود. آن عزیز ضمن استفاده از دانش روز و تحلیل روزآمد و اطلاعات موثق در مسائل سیاست داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی باور قلبیش این بود که هدایت دل‌ها و مغزها به دست خدا است و نصر و پیروزی با امدادهای غیبی رقم می‌خورد و لذا با این بینش و توکل به مصاف دشمن در جنگ‌های غیرمتقارن حضور پیدا می‌کرد و فتح الفتوح ها را به دست می‌آورد.

2- به تمام معنی ولایت مدار بود: اطاعت از ولی‌فقیه ویژگی برجسته ایشان بود؛ او در اوج عقلانیت قائل به فصل الخطابی بود که حرف‌های آخر را او بزند و مخلصانه معتقد بود که امروز مصداق این ولایت حکیمی است دوراندیش و حاذق که انقلاب اسلامی را تا ایصال تمدن نوین جهانی رهبری می‌کند و بسترسازی قیام امام زمان (عج) را بر عهده دارد.

3- معنویت محور بود: اندیشه و عمل ایشان هیچ‌گاه بدون توجه به روح عبودیتِ مخلصانه نبود و اساساً ویژگی‌های انقلابی گری و اخلاص و شجاعت ایشان محصول و معلول روحیه معنوی وی بود.

4- اهل عقلانیت بود: بااینکه اهل معنویت و شجاعت بود، هیچ‌گاه از انجام محاسبات عقلانی و عرفی هم سرباز نمی‌زد و همواره ابزار محاسبه را در نظر می‌گرفت. اگر پشت تریبون قرار گرفت و گفت تا سه ماه دیگر پایان داعش و حکومت او را اعلام می‌کنم، بر اساس این رویکرد بود.

مختصات رفتاری ایشان:

1- یکی از مختصات رفتاری حاج قاسم اخلاص بالای ایشان بود: اخلاص یعنی کارها را برای رضای خدا انجام دادن و رضایت خدا را به همه‌چیز ترجیح دادن و ایشان به اوج قله این صفت رسیده بود.

2– دارای رفتار ولایت مدارانه بود: عقربه اراده خود را بااراده ولی تنظیم می‌کرد و درواقع مجری منویات ولی‌فقیه بود.

3- انقلابی گری از مختصات رفتاری ایشان بود: شهید حاج قاسم، انقلاب را تمام‌شده تلقی نمی‌کرد پیروزی انقلاب اسلامی در ایران را سر پلی برای انقلاب جهانی امام زمان (عج) می‌دانست روحیه انقلابی شهید حاج قاسم در سال 57 باروحیه انقلابی ایشان در سال 98 کوچک‌ترین تغییری نداشت.

4- شجاعتی همراه باتدبیر و دوراندیشی داشت؛ ترکیب توأمان شجاعت و تدبیر یکی دیگر از ویژگی‌های شهید حاج قاسم بود. هرگاه تصمیم می‌گرفت با شجاعت آن تصمیم را اجرا می‌کرد؛ و هیچ‌گاه توان دشمن را دست‌کم نمی‌گرفت و بی‌گدار به آب نمی‌زد.

5- شهید حاج قاسم یک استکبارستیز به‌تمام‌معنا بود: ازآنجایی‌که شهید حاج قاسم از دل‌وجان عاشق مردم بود و نظام استکباری را بلای جان مردم می‌دانست با تمام توان در حال مبارزه با نظام استکباری بود.

6- شهید حاج قاسم جاذبه‌ای در حد اعلی داشت: آن شهید والامقام جذب حداکثری مقتدای خود را آویزه گوش قرار داده بود. ایشان از تمام اقشار و گروه‌ها و ملیت‌ها جذب نیرو داشت.

7- شهید حاج قاسم امت محور بود: ایشان قائل بود که امت واحده در میان جمهور و قاطبه مردم شکل می‌گیرد و رویکرد امت خدمت‌رسانی به جمهور و قاطبه مردم برای پیشبرد اهداف اسلامی است.

8- شهید حاج قاسم یک بن‌بست شکن به‌تمام‌معنا بود: نظام استکباری، بحران افغانستان، عراق، سوریه و… را برای به بن‌بست کشاندن انقلاب اسلامی راه‌اندازی کرده بودند ولی با توکل بر خدا هرکدام از آن بحران‌ها تبدیل به فرصت شد لذا بجاست به ایشان لقب حلّال بحران‌ها بدهیم.

9- شهید حاج قاسم زمان‌شناس بود: بر اساس زمان‌شناسی، به‌موقع درصحنه‌ها حاضر می‌شد. زمانی که اربیل کردستان عراق در معرض سقوط بود و سقوط اربیل دومینو وار سقوط‌های دیگر را در پی داشت به‌موقع و سریع وارد عمل و موجب تارومار شدن دشمن شد.

10- شهید حاج قاسم در تمام شرایط و موقعیت‌ها حدود شرعی را رعایت می‌کرد: مقام معظم رهبری در وصف ایشان فرمودند: «یک خصوصیت دیگر این بود که هم یک فرمانده جنگی مسلط بر عرصه نظامی بود، هم درعین‌حال به‌شدت مراقب حدود شرعی بود».

 11- بشدت از اشرافی گری اجتناب می‌کرد.

12- و …

علی‌ای‌حال «حاج قاسم» اسوه‌ای مطمئن است با مختصاتی روشن و دست‌یافتنی و به‌یقین در بستر تاریخ به‌عنوان چهره‌ای ماندگار الگوی وجدان‌های بیدار خواهد شد. «یادش گرامی است و راهش پر رهرو

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا