حالت تاریک
  • شنبه, 1403/02/29 شمسی | 2024/05/18 میلادی
سفیرافلاک گزارش می‌دهد؛

تداوم نهضت آبرسانی به ۳۲۰ روستای لرستان

تداوم نهضت آبرسانی به ۳۲۰ روستای لرستان

تداوم نهضت آبرسانی به ۳۲۰ روستای لرستان، آبادانی و توسعه را در روستاها به همراه دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک»، چند سالیست که خشکسالی در بسیاری از استان‌ها و شهرستان‌ها به یک مشکل اساسی تبدیل شده است، مشکلی که به دنبال آن روستاها، بیشتر از همیشه با کمبود آب مواجه می‌شوند.

 

اگرچه با گرم شدن هوا و مشکل کمبود آب، اثرات آن را در حوزه‌های مختلف مشاهده می‌کنیم اما این مشکلات در روستاها بیشتر از سایر مناطق است و کم‌آبی و نبود آب پایدار در روستاها، پیامدهای مختلفی را به همراه دارد.

 

در فصل تابستان و با گرم شدن شاهد کم آب شدن چشمه‌ها، رودخانه‌ها و قنات‌هایی هستیم که در سال‌های قبل، سرشار از آب بودند اما با توجه به اینکه برخی از آن‌ها فصلی بوده و خشک می‌شوند و برخی هم به دلیل خشکسالی‌های متمادی کم‌آب شده و اثری از آب در آن‌ها دیده نمی‌شود.

 

با گرم شدن هوا شاهد آبرسانی به برخی از روستاهای استان هستیم که با تانکر آبرسانی می‌شوند، این روستاها سال‌های سال است که به دلیل نبود منبع آب پایدار از مشکل کم‌آبی و یا بی‌آبی در روستاها رنج می‌برند.

 

یکی از مهم‌ترین دلایلی که سبب می‌شود روستاها خالی از سکنه شود و مهاجرت به شهرها صورت گیرد، مشکل کمبود آب است که تحمل کم‌آبی برای ساکنان روستا بسیار سخت است از همین رو برنامه‌ریزی برای آبرسانی به روستاها نه تنها سبب توسعه و آبادانی روستا می‌شود بلکه در شرایطی ممکن است سبب مهاجرت معکوس نیز گردد.

 

با روی کار آمدن دولت سیزدهم عزمی جدی برای آبرسانی به روستاها صورت گرفت به طوری که روستاهای زیادی طی این سال‌ها از بحران و تنش کم‌آبی رهایی یافته و از آب پایدار بهره‌مند شدند.

تداوم نهضت آبرسانی به ۳۲۰ روستای لرستان

 

آبرسانی به ۳۲۰ روستای لرستان

یاسر اکبریان مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب لرستان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک» اظهارداشت: یکی از مهم‌ترین خدمات آب و فاضلاب، آبرسانی به روستاهایی است که دچار مشکلات کم‌آبی هستند از همین رو طبق برنامه‌ریزی و براساس جمعیتی که در این روستاها وجود دارد، آبرسانی صورت می‌گیرد.

 

وی افزود: با مشارکت قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) آبرسانی به روستاهای دارای مشکل آب در دولت سیزدهم در دستور کار قرار گرفت به طوری که برای هر استان تعداد آبرسانی به روستاها و مبلغ اعتبار مشخص شد تا در زمان معین بتوانند کار آبرسانی را انجام دهند.

 

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب لرستان تصریح کرد: در استان لرستان حدود ۳ هزار روستا وجود دارد که از این تعداد یک‌هزار و ۶۰۰ روستا تحت پوشش شبکه آب و فاضلاب قرار دارند اما در فصل تابستان تلاش می‌شود تا آبرسانی با تانکر به روستاهایی که حتی تحت پوشش هم نیستند انجام شود تا این روستاها مشکلی نداشته باشند.

 

اکبریان عنوان کرد: در راستای جهاد آب رسانی به روستاهای لرستان ۴۲۵ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شد که در مجموع حدود ۳۰۰ روستا از آب پایدار بهره مند شوند که این اقدام، در راستای توسعه روستاها و رفع مشکلات کم‌آبی نقش بسیار موثری دارد.

 

کمبود بارش در ۶ شهر استان

وی یادآورشد: طی سه سال گذشته ۱۶۱ روستای بالای ۲۰ خانوار مشمول این طرح قرار گرفته و آبرسانی به آن‌ها انجام شد که اعتبار مورد نیاز این طرح از محل اعتبارات ملی، محرومیت‌زدایی و با استفاده از ظرفیت خیرین بوده است چرا که طی سال‌های اخیر شاهد حضور خیرین برای اجرای پروژه‌های آبرسانی به روستاها بودیم.

 

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب لرستان اظهارداشت: در حال حاضر ۶ شهر استان با کمبود بارش‌ها همراه هستند که تلاش می‌شود تا با تسریع در اجرای نهضت آبرسانی به روستاها، مشکل کمبود آب در شهرستان‌ها برطرف گردد.

 

روستاهای زیر ۲۰ خانوار در اولویت بعدی آبرسانی

اکبریان بیان کرد: تا پایان دولت سیزدهم نیز ۱۶۲ روستای دیگر در دستور کار قرار دارند تا آبرسانی به آن‌ها انجام شود که در مجموع ۳۲۰ روستای لرستان در اجرای طرح جهاد آبرسانی از آب پایدار بهره‌مند می‌شوند.

 

وی اظهارداشت: بعد از این برنامه نیز، روستاهای زیر ۲۰ خانوار در اولویت آبرسانی قرار دارند که طبق برنامه‌ریزی آبرسانی به این روستاها با تامین اعتبار مورد نیاز انجام می‌شود.

تداوم نهضت آبرسانی به ۳۲۰ روستای لرستان

 

پیشرفت ۷۰ درصدی پروژه جهاد آبرسانی

احسان جهانبخش مسئول بسیج سازندگی لرستان اظهارداشت: محرومیت‌زدایی در عرصه‌های مختلف یکی از اقدامات بسیج است که در طول سال در بخش‌های مختلفی این برنامه با تلاش جهادگران انجام می‌شود.

 

وی با اشاره به نهضت جهاد آبرسانی به روستاهای لرستان، افزود: پروژه آبرسانی به روستاهای لرستان با همکاری قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) یک پروژه ملی که اجرای آن با همکاری شرکت آب و فاضلاب از ابتدای دولت سیزدهم در دستور کار قرار گرفت.

 

مسئول بسیج سازندگی لرستان تصریح کرد: برای اجرای این پروژه بالغ بر ۴۲۵ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده که آبرسانی به ۱۲۵ روستا انجام شود که تاکنون بیش از ۷۰ درصد از این پروژه به سرانجام رسیده که نشان از پیشرفت و موفقیت کار دارد.

 

جهانبخش بیان کرد: باتوجه به مشکلات آب، لازم است که فاز دوم این پروژه در استان اجرا شود که شاهد برطرف شدن مشکلات آب از روستاهای دیگری نیز باشیم.

 

وی خاطرنشان کرد: این پروژه در روستاهای مختلف شهرستان‌های استان در حال انجام است که ارمغان اجرای این پروژه، آبرسانی به روستاها و بهره‌مندی روستانشینان از آب پایدار و سالم است.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از