حالت تاریک
  • دوشنبه, 1403/02/31 شمسی | 2024/05/20 میلادی
سفیرافلاک گزارش می‌دهد؛

تیری در قلب شادی

تیری در قلب شادی

تیراندازی در عروسی، رسمی غلط و خطرناک بوده که در واقع تیری به قلب شادی نشانه می‌رود و خانواده‌ای را داغدار می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک»، ریسه‌های رنگی، بوی اسپند، صدای ساز و دُهل محلی نشان از یک جشن بزرگ عروسی را می‌داد، صدای ساز و آواز از چند خانه دورتر هم به گوش می‌رسید و همه مشغول جشن و شادی پیوند زندگی دو جوان بودند.

 

عروس و داماد با بدرقه مهمانان راهی خانه بخت شده بودند، اوج شادی را در چهره مهمانان و عروس و داماد می‌شد مشاهده کرد که ناگهان تیری از همین نزدیکی و در میان جمعیت، قلب شادی این عروسی را نشانه گرفت.

 

آری این همان قصه تلخی است که چند شب پیش در روستای ونایی بروجرد به وقوع پیوست و به دلیل رسم غلط تیراندازی در مراسم عروسی، یکی از مهمانان در دم جان باخت و یک مهمان دیگر هم مصدوم شد.

 

در این مراسم شلیک تیر هوایی سبب شد تا تیر به سیم برق برخورد کند و بر اثر سقوط سیم برق بر سر تعدادی از مهمانان، متاسفانه چنین حادثه تلخی رقم بخورد و اینگونه شادی عروسی به ماتم تبدیل شود و لباس عزا را بر تن آن‌ها پوشاند.

 

بدون شک همه مردم بارها و بارها چنین فیلم‌هایی را از حوادث تلخ تیراندازی در مراسم عروسی مشاهده کرده‌اند ولی متاسفانه بازهم در مراسم عروسی شاهد چنین رسم غلطی هستیم که جمعی را به عزا می‌نشاند.

 

تیراندازی در مراسم عروسی یکی از رسم‌های غلطی است که هنوز هم علی‌رغم این همه جان گرفتن، پابرجاست، اگرچه تیراندازی در مراسم عروسی به دلیل هیجان‌های کاذبی است که از سوی برخی از مهمانان در این مراسم رخ می‌دهد اما در نهایت آنچه می‌ماند، عزا و از دست دادن عزیزی از یک خانواده است.

 

کسانی که اینگونه مراسم عروسی را به عزا تبدیل می‌کنند، نیاز است که به شکل قانونی با آن‌ها برخورد شود و علی‌رغم اینکه بارها اعلام شده چنین اقدامی در عروسی مورد برخورد قرار می‌گیرد و مجازات‌های کیفری را به همراه دارد ولی متاسفانه باز هم تیرهای نهفته در تفنگ‌ها گاهی در مراسم عروسی تخلیه می‌شوند.

 

تخلیه هیجان و تیراندازی در مراسم عروسی واقعاً به چه قیمتی است که یک خانواده را داغدار می‌کند؟ یکبار برای همیشه لازم است که بزرگان، ریش‌سفیدان و مسئولان برای برچیدن این رسم جان‌گیر اقدام کنند.

 

 

تیری در قلب شادی

 

لزوم اقدام قانونی برای برچیدن رسم تیراندازی در عروسی

حامد پرچی جامعه شناس در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک» اظهار داشت: در برخی از استان‌های کشور رسم تیراندازی دیده می‌شود و متاسفانه خیلی از مراسم شادی را به عزا تبدیل می‌کند.

 

وی افزود: در گذشته بین اقوام و قومیت‌های مختلف یکسری آداب و رسوم بوده که دارای کارکرد بوده است به طوری که در گذشته هر طایفه در مراسماتی که داشتند حتی در مراسم عزا هم اقدام به تیراندازی می‌کردند.

 

جامعه شناس تصریح کرد: در استان لرستان در مراسم عروسی تیراندازی می‌کنند و ریشه تیراندازی به این بر می‌گردد که در قدیم در مراسم شادی تیراندازی می‌کردند و می‌خواستند قدرت قوم و منطقه را نشان دهند و چنین کارکردی داشته است ولی امروزه کارکردی ندارد.

 

پرچی عنوان کرد: امروزه نه تنها این رسم غلط کارکردی ندارد و در بسیاری از موارد خانوارها را عزادار می‌کند و تمام شادی خانواده را به دلیل رسم غلط تبدیل به عزا می‌کند که در این راستا در برخی از مناطق بزرگان دینی و قومی اقدامی کردند که این تیراندازی انجام نشود ولی متاسفانه هنوز هم ادامه دارد.

 

وی یادآور شد: با دو سبک مختلف با این رسم غلط می‌توان مقابله کرد که یکی به لحاظ فرهنگی و یکی هم قانونی است که به لحاظ قانونی باید شدیداً با کسی که تیراندازی می‌کند، برخورد شود به طوری که نباید کسی جرات داشته باشد در مراسم عروسی دست به تفنگ شود و اینگونه حوادث تلخ را رقم بزند.

 

جامعه شناس عنوان کرد: به لحاظ فرهنگی باید این موضوع تبیین شود و با کمک محله و رسانه کمک شوند تا برچیده شود چرا که ضد ارزش است و این افراد شادی‌ها را به عزا تبدیل می‌کنند.

تیری در قلب شادی

برخورد قانونی با افرادی که در مراسم عروسی تیراندازی می‌کنند

 علی حسنوند دادستان عمومی و انقلاب مرکز لرستان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک»، اظهار داشت: رسم تیراندازی در مراسم عروسی، خطرات و صدمات جبران ناپذیری را به دنبال دارد که این اقدام جرم محسوب شده و کسی که در مراسم عروسی اقدام به تیراندازی نماید، در واقع مرتکب جرم شده و مورد برخورد قرار می‌گیرد.

 

وی با تاکید بر ریشه‌کن کردن این رسم غلط افزود: با توجه به اینکه تیراندازی در مراسم عروسی خطر جانی را به همراه دارد باید تلاش کرد تا این رسم غلط برچیده شود چرا که مراسمات شادی را به ماتم تبدیل می‌کند.

 

دادستان عمومی و انقلاب مرکز لرستان تصریح کرد: در صورتی که در مراسم عروسی فردی اقدام به تیراندازی کند که سلاح غیرمجاز داشته باشد، جرمی جدا از تیراندازی هم برای این شخص در نظر گرفته می‌شود و افرادی که امنیت روانی مردم را در مراسم شادی مورد هدف قرار می‌دهند، به اشد مجازات خواهند رسید.

 

حسنوند بیان کرد: در صورتی که در تالارهای عروسی، تیراندازی صورت گیرد نیز تالار پلمب خواهد شد.

 

وی گفت: چند روز پیش یکی از تالارهای خرم‌آباد در نزدیکی فرودگاه به دلیل تیراندازی در مراسمات سبب اخلال شده بود که بعد از بررسی لازم و باتوجه به اینکه قبل از پلمب تذکراتی به مدیر تالار داده شده بود ولی توجهی صورت نگرفته بود که در نهایت این تالار پلمب شد.

 

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از