حالت تاریک
  • جمعه, 1403/07/06 شمسی | 2024/09/27 میلادی
برخورد منفعلانه با فساد در «کیو»؛

جزئیاتی جدید از ترکمنچای خرم‌آباد افشاء شد

جزئیاتی جدید از ترکمنچای خرم‌آباد افشاء شد

شهربازی کیو در گران‌ترین سایت‌ خرم‌آباد با قیمتی ناچیز به سرمایه‌گذار واگذار شده به نحوی که آورده این قرارداد برای عمران‌ شهری خرم‌آباد تقریباً هیچ به حساب می‌آید.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک» چند روزیست که خبر قرارداد جنجالی شهربازی خرم‌آباد در بین مردم و محافل خبری و رسانه‌ای استان لرستان انعکاس داشته و بسیاری خواستار شفاف شدن بیش از پیش نحوه واگذاری یکی از بهترین سایت‌های خدماتی رفاهی غرب کشور هستند.

نخستین‌بار یکی از اعضای شورای شهر خرم‌آباد در صفحه شخصی خود دست به‌افشاگری در مورد ماهیت قرارداد شهربازی کیو زد که به سرعت بازنشر داده شد و تصمیم گرفتیم برای اطلاع از جزئیات این قرارداد و اشراف بهتر و بیشتر مردم، رسانه‌ها و مجموعه‌های نظارتی به سراغ این عضو شورا رفته تا در یک گفتگوی شفاف و صریح بیشتر و دقیق‌تر ماهیت قرارداد برای همگان آشکار شود.

حمید‌رضا صفریان عضو شورای شهر خرم‌آباد در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک» اظهار داشت: قرارداد شهربازی کیو سال ۹۸ و در زمان شریفی شهردار اسبق خرم‌آباد امضاء شده است که پیمانکار در زمینی ۲.۵ هکتاری در بهترین نقطه مرکز لرستان، قرار بوده دست به تکمیل و بهره‌برداری از شهربازی بزند.

وی افزود: متاسفانه قراردادی با سرمایه‌گذار یا بهتر بگوئیم سرمایه‌بر بسته شد که خسارت محض بود و همان ابتدای فعالیت شورای شهر در سال ۱۴۰۰، بندهایی از آن اصلاح شد.

عضو شورای شهر خرم‌آباد تصریح کرد: طبق قرارداد، سرمایه‌گذار در ازای آورده مالی و تجهیز مجموعه کیو تا ۱۰ سال حق بهره‌برداری از سایت ۲.۵ هکتاری شهربازی کیو را با یک اجاره ناچیز در اختیار می‌گرفت.

صفریان بیان کرد: اجاره سال اول مجموعه، ماهانه ۶۰ میلیون تومان بود که با دخالت شورا به ۱۲۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرد که بازهم عدد ناچیزی است چرا که اجاره یک مغازه کوچک در بعضی نقاط خرم‌آباد همین قیمت‌هاست حال آنکه سایت شهربازی ۲۵ هزار متر‌مربع زمین در لاکچری‌ترین نقطه شهر است.

وی گفت: متاسفانه سرمایه‌گذار مجموعه تخلفات بسیاری در همین قرارداد ضعیف دارد و جای سوال است که چرا نهادهای نظارتی نه تنها برخورد نمی‌کنند، بلکه حمایت هم می‌کنند.

عضو شورای شهر خرم‌آباد با اشاره به تخلفات سریالی در این مجموعه تفریحی - خدماتی، افزود: به‌عنوان مثال سرمایه‌گذار حق ندارد بعضی قسمت‌های مجموعه را به پیمانکاران جزء واگذار کند اما در تخلفی آشکار این کار شده و سرمایه‌گذار پولی به آن صورت هزینه نکرده و این پیمانکاران جزء هستند که بخش اعظمی از هزینه تکمیل شهربازی را پرداخت کرده‌اند.

صفریان عنوان کرد: طبق قرارداد، ۲۳ درصد از درآمد ناخالص شهربازی کیو باید به شهرداری خرم‌آباد پرداخت شود تا خرج زیرساخت‌های عمرانی شهر شود اما متاسفانه اجاره ماهیانه ناچیزی به‌جای آن پرداخت می‌شود، حال آنکه سال گذشته مجموعه شهربازی ۷ میلیارد تومان گردش مالی داشته است!

وی یادآور شد: متاسفانه وقتی می‌خواهیم با این ظلم بزرگ برخورد کنیم بعضی نهادهای نظارتی مانع می‌شوند و البته تلقی بنده این است که افرادی که از نهادهای نظارتی مانع برخورد با سرمایه‌گذار می‌شوند بدون اطلاع مجموعه نظارتی خود در این راه سنگ‌اندازی می‌کنند و احتمالا‌ً نفع شخصی در این ماجرا دارند و مسئولان قضایی و امنیتی باید در این مسئله ورود پیدا کنند.

عضو شورای شهر خرم‌آباد اظهار داشت: برپایی پارکینگ، قطع کردن ۳۶ درخت تناور برای طراحی آلاچیق و دیگر فضاها در شهربازی از جمله تخلفات محرز پیمانکار است که هیچ برخوردی با او نشده است و باید پرسید که چرا و چگونه و به چه حقی سرمایه‌گذار که باید امانت‌دار مجموعه باشد و در حفظ محیط طبیعی آن تلاش کند، سرخود و برای خلق کاسبی جدید در شهربازی، دست به قطع این تعداد درخت ارزشمند می‌زند؟!

صفریان با اشاره به‌نفوذ دست‌های پنهان در این پروژه گفت: موضوع عجیب دیگری که در شهربازی کیو برای ما حل نشده است استفاده این مجموعه از برق سه‌فاز قوی است که گویا رایگان در اختیار پیمانکار قرار گرفته و دستگاه‌های مسئول باید به ابهامات موجود در این زمینه خیلی شفاف پاسخ دهند.

وی افزود: بعضی دستگاه‌های بکارگیری شده در شهربازی باکیفیت هستند و بعضی تجهیزات هم غیراستاندارد و خطرناک‌اند چرا که مستعمل شده‌اند، به‌شکل موردی مثلاً یکی از وسایل بازی بزرگ شهربازی خرم‌آباد که توسط پیمانکار نصب شده، ۲۸ سال عمر دارد و جزء وسایل ضایعاتی شهربازی تبریز بوده و آقایان آن را دوباره در بیخ گوش دستگاه‌های نظارتی برای لرستان بکار گرفته‌اند!

عضو شورای شهر خرم‌آباد با اشاره به انحصار‌گرایی در واگذاری مجموعه شهربازی خرم‌آباد، خاطرنشان کرد: موضوع عجیب دیگری که این قرارداد را به ترکمنچای تبدیل کرده این است که شهرداری برای رفاه حال پیمانکار، تعهد داده است از پل انقلاب تا پل جهادگران به مساحت تقریبی ۲۸هکتار، اجازه فعالیت کوچک‌ترین وسیله بازی را ندهد تا خدایی ناکرده حاشیه سود پیمانکار دچار تزلزل نشود و قلمرو حکمرانی این مجموعه در حقیقت ۲.۵ هکتار نیست بلکه قسمتی از خرم‌آباد است!

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از