حالت تاریک
  • جمعه, 1403/07/06 شمسی | 2024/09/27 میلادی
سفیرافلاک گزارش می‌دهد؛

دستیابی به کشاورزی پررونق با بهره‌گیری ظرفیت کارشناسان

دستیابی به کشاورزی پررونق با بهره‌گیری ظرفیت کارشناسان

استفاده از علم و ظرفیت کارشناسان بخش کشاورزی می‌تواند کیفیت و کمیت تولید را در استان لرستان ارتقاء دهد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک»، لازمه ارتقاء و پیشرفت در رشته‌های مختلف استفاده از ظرفیت متخصصان در آن رشته‌هاست، استفاده از ظرفیت متخصصان بومی استان، افزایش ضریب نفوذ دانش و استفاده صحیح از علوم و فنون کشاورزی می‌تواند در زمینه‌های مختلف کمک‌کننده باشد.

سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی در سال ۱۳۸۰ با اهدافی همچون تلاش در جهت ارتقاء سطح دانش، گسترش فناوری جدید در کشاورزی و رشته‌های مرتبط، تلاش در جهت افزایش کمی و کیفی تولیدات بخش کشاورزی، تلاش در جهت ساماندهی امر اشتغال مهندسان کشاورزی و منابع طبیعی و... تشکیل شد و پس از آن سازمان‌های استانی با عضویت دانش‌آموختگان رشته‌های کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست شکل گرفتند.

سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی لرستان ۸ هزار عضو در حدود ۳۴ گرایش مختلف کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست در مقاطع مختلف تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری دارد.

 

ایجاد بستر اشتغال برای فارغ‌التحصیلان بخش کشاورزی

مظفر رحیم‌پور‌ رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی لرستان در گفتگو با خبرنگار سفیرافلاک، اظهار داشت: بنا به دلایلی بازار کار دولت اشباع است و سیستم دولتی نمی‌تواند نیرو جذب کند به این منظور مجموعه نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی از سال ۱۳۸۰ در کشور تأسیس شد و در کل استان‌ها به همین ترتیب شکل گرفت، بخشی از فارغ‌التحصیلان و افراد جویای کار در بخش کشاورزی نیز به عضویت این سازمان درآمدند.

وی با اشاره به وظایف سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی، افزود: عمده‌ترین وظیفه این سازمان ایجاد بستر اشتغال برای فارغ‌التحصیلان بخش کشاورزی به عنوان یک موضوع چند جانبه است به این صورت که فارغ‌التحصیلان، بهره‌برداران و وظایف غیر حاکمیتی دولت از مزایای این اتفاق بهره‌مند می‌شوند.

 

ارتباط بین کارشناسان و تولیدکنندگان در سازمان نظام مهندسی

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی لرستان عنوان کرد: ما باید به مجموعه بهره‌برداران در زمینه نفوذ دانش در واحد‌های تولیدیشان اعم از باغی، زراعی، دام، آبزیان و... معرفی شویم و بتوانیم ارتباطی بین تولید‌کننده و کارشناسان که ضعف اساسی افزایش تولید، خلأ عملکرد و رکوردهایی که بسیاری از مجامع تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی به دنبال آن‌ها هستند، ایجاد کنیم.

وی بیان کرد: در کشور ما به لحاظ کمی بسیاری از محصولات توسعه خوبی پیدا کردند و فناوری وارد بخش کشاورزی شده اما به عنوان یک اصل آمدن علم و فناوری مهم است اما دانش آن بالاتر از خود آن است یعنی وقتی نتوانیم از تکنیک‌های مرتبط با این علم و دانش استفاده کنیم عملاً یک جسم فیزیکی است که کارایی کامل را ندارد.

 

ارتقاء کیفیت و کمیت تولید به واسطه کارشناسان

رحیم پور گفت: این علم عمدتاً در اختیار دانش‌آموختگان و کارشناسان بخش کشاورزی است و ما اعتقاد داریم که می‌توانیم کیفیت و کمیت تولید را به واسطه کارشناسان ارتقاء ببخشیم و بتوانیم به اهدافی که در برنامه‌های بالادستی و برنامه هفتم دیده شده است، برسیم.

وی تصریح کرد: در برنامه هفتم به بسیاری از مسائل بخش کشاورزی توجه شده است اما در شرایط کنونی بخش عمده‌ای از تولیدکنندگان به نوعی با روش‌های سنتی کار می‌کنند که ما را به اهداف مورد نظر نمی‌رسانند بنابراین مجموعه سازمان مهندسی کشاورزی قصد دارد این موضوع را بیان کند که این توانمندی وجود دارد و خلأ موجود را می‌توان به واسطه دانش‌آموختگان این بخش حل کرد.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی لرستان با اشاره به مزایای استفاده از کارشناسان در بخش کشاورزی، خاطرنشان کرد: در آینده‌ای نه چندان دور با یک چالش مواجه هستیم، اکنون دانشکده‌های کشاورزی در حال تجمیع رشته‌ها هستند یا بسیاری از دانشکده‌ها دانش‌آموخته‌ای ندارند که فارغ‌التحصیل شوند به عبارتی ۱۰ سال دیگر اصلاً فارغ‌التحصیلی نداریم که به داد کشاورزی برسد بنابراین همه باید کمک کنند که فارغ‌التحصیلان کشاورزی به بخش تولید وصل شوند زیرا در افزایش بهره‌وری، بهبود شاخص‌ها، رکوردها و افزایش کیفی و کمی عملکرد مؤثر است.

 

عضویت ۸ هزار نفر در نظام مهندسی کشاورزی لرستان

وی اظهار داشت: تعداد اعضاء رسمی در سامانه ۵ هزار نفر است اما افرادی که کد نظام مهندسی دارند ۸ هزار نفرند، سامانه نظام مهندسی چند سال است که ایجاد شده و در اوایل سال ۱۳۸۰ برخی افراد در سامانه ثبت نام نکرده‌اند اما شماره نظام مهندسی دارند، گزارش‌گیری ما از سامانه است ولی برخی افراد دارای کد نظام مهندسی نیز وجود دارند.

 

ساماندهی ۲ هزار عضو سازمان نظام مهندسی کشاورزی لرستان

رحیم‌پور افزود: حدود ۲ هزار نفر از اعضاء سازمان مهندسی کشاورزی لرستان از گرایش‌های مختلف مانند گیاهان زینتی، دامپروری، باغبانی، طیور، منابع طبیعی و... در مراکز خدمات غیر دولتی و شرکت‌ها ساماندهی شدند و خدماتی مانند صدور پروانه و مجوز‌ها را انجام می‌دهند.

وی عنوان کرد: ما به دنبال این هستیم که تعداد کارهایی که می‌توانیم واگذار کنیم بیشتر شود و افراد بتوانند در بخش مسئولیت و مدیریت فنی که میانگین درآمدی بالاتری دارد، وارد شوند.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی لرستان با اشاره به طرح «سدات»، بیان کرد: طرح نظام اجرایی سهم‌بری دانش از تولید در کشاورزی (سدات) را سازمان نظام مهندسی ترسیم کرده است، در این طرح کارشناس با تولید‌کننده وارد قرارداد می‌شود که افزایش عملکرد و بهره‌وری را به همراه دارد.

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از