حالت تاریک
  • جمعه, 1403/02/28 شمسی | 2024/05/17 میلادی
سفیرافلاک گزارش می‌دهد؛

روایتی از سال‌ها تدریس در دل محرومیت

روایتی از سال‌ها تدریس در دل محرومیت

معلمان نمونه کشوری لرستان، فداکارانی هستند که سال‌ها تدریس در دل محرومیت را در تجربه چند ساله خود داشته و از اینکه استعدادهایی نخبه از دل همین مناطق موفق می‌شوند، افتخار می‌کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک»، تحصیل در اینجا کمی متفاوت است، چهره محرومیت را می‌توان از فرسنگ‌ها دورتر مشاهده کرد که تنها کانسکی در این منطقه، میزبان دانش‌آموزان منطقه‌ای محروم است.

 

میز و نیمکت‌ها شاید در این جا به گونه‌ای دیگر چیده شده بود، صدای زنگ مدرسه و حیاط مدرسه برای این دانش‌آموزان تعریف دیگری دارد اما در نهایت دانش‌آموزانی هستند که علاقمند به فراگیری درس، با همه وجود پای کلاس درس نشسته‌اند.

 

دانش‌آموزان، مشتاقانه در داخل کانکس در انتظار رسیدن معلم هستند و با صدای در زدن معلم از جا برخاسته و به احترام معلم می‌ایستند، معلمی که کیلومترها راه را برای رسیدن به این مدرسه طی کرده و از اینکه در منطقه‌ای محروم و دورافتاده مشغول به خدمت است، خوشحال می‌باشد.

 

دانش‌آموزان این منطقه، طعم فقر و محرومیت را به خوبی چشیده‌اند از همین رو همه تلاش خود را به کار می‌گیرند تا بتوانند با کسب علم و دانش در مسیر توسعه روستای خود گام بردارند.

 

وقتی عشق به معلمی داشته باشی، فرقی نمی‌کند تدریس در کلاس درس باشد یا در زیر چادر و یا کانکس، مهم این است که با نهایت تلاش بتواند دروس مختلف را یاد دهد.

 

همیشه شنیده‌ایم که معلمی شغل انبیاء است، شغلی که اگر عشق و علاقه همراه آن نباشد، آموختن معنایی پیدا نمی‌کند، معلمانی که اوج فداکاری و ایثار را در آموختن حرف به حرف و دروس مختلف نشان می‌دهند تا همین نوآموزان بتوانند آینده را به خوبی بسازند.

 

همه معلمان در هر جایی تلاش خود را برای آموختن درس به دانش‌آموزان به کار می‌گیرند تا بتوانند در کنار الفبای درس و مدرسه، مهارت‌هایی را به آن‌ها یاد دهند و این همان معنای تعلیم و تربیت است.

 

اما در میان معلمان، کسانی هستند که فراتر از شغل معلمی، فداکارانه برای آموختن به دانش‌آموزان تلاش می‌کنند، معلمانی که در مناطق محروم و دور افتاده با جان و دل و با عشق و علاقه، تدریس می‌کنند.

 

امسال از استان لرستان دو نفر از معلمان با سابقه توانستند به عنوان معلمان نمونه انتخاب شوند که هر دو معلم سال‌های سال در مناطق محروم مشغول به تحصیل بوده‌اند.

روایتی از سال‌ها تدریس در دل محرومیت

۳۱ سال خدمت در مناطق محروم

 

نورمحمد سلطانی یکی از معلمان نمونه لرستانی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک» اظهارداشت: بنده دارای دکترای مدیریت انسانی هستم که ۳۱ سال است در شغل شریف معلمی مشغول به خدمت هستم و هر سال که می‌گذرد، علاقه من در این حرفه بیشتر می‌شود.

 

وی افزود: سال‌هاست که آموزگار چند پایه در مقطع ابتدایی هستم که در یکی از روستاهای استان در منطقه زاغه خدمت می‌کنم، هیچ‌گاه برای تدریس به امکانات و فضای آموزشی نگاه نکردم چرا که همیشه اعتقاد داشتم برای اینکه یک معلم خوب باشم باید در گام اول بتوانم از فرصت‌ها برای تدریس استفاده کنم.

 

معلم نمونه لرستانی تصریح کرد: گاهی می‌شود به امکانات به چشم فرصت نگاه کرد و گاهی چالش، اما همیشه نگاهم این بوده که از امکاناتی که در اختیار دارم برای تدریس و مسائل آموزشی بتوانم از فرصت‌ها برای تدریس بهتر استفاده کنیم.

 

سلطانی عنوان کرد: هر معلمی می‌تواند با ایده و طرح‌هایی که در ذهن دارد، در کنار تدریس مسائل آموزشی، اقدامات دیگری انجام دهد که منجر به مهارت‌افزایی دانش‌آموزان شود و این مهم در آینده آن‌ها می‌تواند بسیار اثرگذار باشد.

 

وی یادآور شد: بر همین اساس به دانش‌آموزانم گفتم که به جای خرید خوراکی‌های ناسالم بهتر است از خوراکی‌های سالم استفاده کنند و هزینه خرید تنقلات را در حوزه آموزشی برای خودشان هزینه کنند مثلاً خرید کتاب و اقلام آموزشی و سایر موارد که اجرای این کار بسیار مورد استقبال دانش‌آموزان قرار گرفت.

 

معلم نمونه لرستانی اظهارداشت: اینکه فقط در کلاس درس مسائل آموزشی مطرح شود ممکن است برای دانش‌آموز خسته کننده باشد ولی وقتی برنامه‌های مهارت‌آموزی هم برگزار شود نه تنها کلاس درس خسته کننده نیست بلکه دانش‌آموز می‌تواند مهارتی را یاد بگیرد.

 

سلطانی گفت: همیشه در کلاس درس، فضا را به گونه‌ای فراهم کردم که دانش‌آموز بتواند اگر نسبت به موضوعی نقد دارد بتوانند در مورد آن صحبت کند و اینگونه در جامعه نقد منصفانه و صحبت کردن در جمع را می‌تواند یاد بگیرد.

روایتی از سال‌ها تدریس در دل محرومیت

آینده دانش‌آموزان، انگیزه کارم می‌شود

 

علی‌یار پادروند یکی دیگر از معلمان نمونه لرستانی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک» اظهارداشت: ۲۶ سال است که به عنوان دبیر زیست‌شناسی در مقطع متوسطه دوم در مناطق محروم و روستایی رومشکان مشغول به فعالیت هستم.

 

وی افزود: در جشنواره الگوهای برتر تدریس شرکت کردم و توانستم رتبه کسب نمایم و در آیتم‌هایی که برای معلم نمونه مطرح شده بود، امسال موفق شدم رتبه نمونه کشوری را کسب کنم.

 

معلم نمونه لرستانی تصریح کرد: همیشه اعتقاد دارم که معلم در کنار دانش‌آموز، هر روز مسائل جدیدی را یاد می‌گیرد و در واقع این کار سبب می‌شود تا ایده‌ها و طرح‌های مختلفی در ذهن معلم جرقه بزند.

 

پادروند بیان کرد: متاسفانه استرس یکی از مشکلات برخی از دانش‌آموزان است که من برای دور کردن استرس از دانش‌آموزان سعی کردم که برای پرسش کلاسی و یا فعالیت‌هایی که باید در کلاس درس صورت گیرد، دانش‌آموزان به صورت گروهی اقدام کنند.

 

وی گفت: خوشبختانه اجرای این برنامه بسیار مورد استقبال دانش‌آموزان قرار گرفته و نه تنها استرس در بین دانش‌آموزان به صفر رسید بلکه در افزایش یادگیری آن‌ها نقش بسیار مهمی داشت.

 

معلم نمونه لرستانی یادآور شد: امروز وقتی می‌بینیم که برخی از شاگردانم، همکارم شده‌اند و یا در حرفه پرشکی مشغول به خدمت هستند بسیار خوشحال هستم و همین سبب می‌شود تا با انگیزه بیشتری خدمت کنم.

 

وی خاطرنشان کرد: اگر هزار بار به عقب برگردم بازهم شغل معلمی را انتخاب می‌کنم و ترجیح می‌دهم که در مناطق محروم خدمت کنم چرا که خدمت در مناطق محروم و آموختن درس به دانش‌آموزان این مناطق حال و هوای دیگری دارد و وقتی لبخند رضایت را در چهره آن‌ها می‌بینیم بسیار خوشحال می‌شوم.

 

روایتی از سال‌ها تدریس در دل محرومیت

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از