حالت تاریک
  • جمعه, 1403/07/06 شمسی | 2024/09/27 میلادی
سفیرافلاک گزارش می‌دهد؛

کمبود صنایع تبدیلی و دسترنجی که یغما می‌رود

کمبود صنایع تبدیلی و دسترنجی که یغما می‌رود

صنایع تبدیلی ظرفیتی برای اشتغال و توسعه اقتصادی است که کمبود این صنایع در لرستان سبب شده تا بخش قابل‌توجهی از تولیدات باغی درجه سه برای فرآوری به استان‌های دیگر فرستاده شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک»، لرستان به دلیل شرایط آب و هوایی به عنوان قطب تولید بسیاری از محصولات کشاورزی شناخته شده به‌طوری که در تولید محصولات باغی و زراعی رکورددار تولید است و محصولات باغی این استان از جمله سیب، زردآلو، گردو، انجیر، انار و محصولات دیگری از جمله نخود با کیفیت بالایی تولید می‌شوند.


هر ساله در ایام برداشت محصولات کشاورزی و باغی، به دلیل نبود صنایع تبدیلی و بسته‌بندی محصولات، بخش زیادی از این تولیدات که درجه دو و سه هستند، به صورت خام‌فروشی به استان‌های دیگر فرستاده می‌شود تا به فرآورده‌های دیگری تبدیل و مورد مصرف قرار گیرد.


این در حالیست که در فصل برداشت محصولات باغی، تولیدات درجه دو و سه با قیمتی بسیار اندک و آن هم توسط دلالان خرید و فروش می‌شود و در واقع سود اصلی به جیب دلالان می‌رود در حالی که اگر صنایع تبدیلی به اندازه کافی در استان وجود داشته باشد، نه تنها سبب می‌شود تا کشاورز این محصولات را با قیمت مناسبی به فروش برساند بلکه در ایجاد اشتغال هم نقش مهمی دارد.


در استان لرستان سالانه حدود ۳۰۰ هزار تُن انواع محصولات باغی تولید می‌شود که بخشی از این تولیدات درجه سه به ضایعات تبدیل شده و می‌طلبد که صنایع تبدیلی برای فرآوری این محصولات ایجاد شود تا از خام‌فروشی آن‌ها جلوگیری شود.

تولید ۲۶۰ هزار تُن محصولات باغی

 

محمدحسن کیانی مدیر باغبانی جهاد کشاورزی لرستان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک»، اظهار داشت: در استان لرستان میزان تولیدات انواع محصولات باغی، گیاهان دارویی و کشت گلخانه‌ای بیش از ۲۶۰ هزار تُن است که این میزان تولیدات محصولات باغی شامل سیب، هلو، انجیر، زردآلو، انار و میوه‌های هسته‌دار هستند که تقریباً به طور متوسط ۱۰ درصد این تولیدات در داخل استان مصرف می‌شود.


وی افزود: در تولید محصولات باغی، بخشی از محصول درجه سه به گونه‌ای هستند که باید فرآوری شوند تا دوباره مورد مصرف قرار گیرد، همچنین از تولیدات محصولات باغی لرستان حدود ۳۰ درصد محصولات درجه سه فرآوری می‌شود که ۱۰ درصد فرآوری در داخل استان و به صورت سنتی و صنعتی فرآوری می‌گردد و ۲۰ درصد هم برای فرآوری به استان‌های دیگر فرستاده می‌شود.


مدیر باغبانی جهاد کشاورزی لرستان تصریح کرد: ۶۰ درصد محصولات باغی تولیدی در استان نیز که باکیفیت و درجه یک هستند نیز به استان‌های دیگر فرستاده می‌شود البته بخشی از این محصولات هم به کشورهای دیگر صادر می‌شود که محصولات صادراتی به استان‌های دیگر فرستاده می‌شود تا بعد از تجمیع، به کشورهای هدف صادر گردد.


کیانی بیان کرد: بخشی از تولیدات باغی لرستان به کشورهای عراق، عمان، امارات، قطر، ارمنستان و روسیه صادر می‌شود که در مجموع حدود ۲۰ درصد صادر می‌شود و صادرات این محصولات از خود استان انجام نمی‌شود بلکه ابتدا به استان‌های دیگر فرستاده می‌شود و سپس صادر می‌گردد.

 

۲۴ گونه محصول باغی تولید می‌شود 


وی با اشاره به اینکه ۲۴ گونه محصولات باغی در استان تولید می‌شود، گفت: تولید انجیر، گردو، سیب، انار و زردآلو به دلیل کیفیت و طعم بی‌نظیری که دارند به عنوان قطب تولید شناخته شده و هر ساله از سطح باغات استان این محصولات برداشت می‌شود.


مدیر باغبانی جهاد کشاورزی لرستان یادآور شد: سطح باغات استان بیش از ۵۰ هزار هکتار است که لرستان در میزان سطح باغات جزو ۱۰ استان اول است و هرساله تلاش می‌شود تا به سطح تولیدات محصولات باغی اضافه شود به‌طوری که امسال تولید محصولات باغی در استان ۱۰ درصد نسبت به سال قبل افزایش داشته است.


کیانی با اشاره به احیا و توسعه سطح باغات لرستان افزود: در این راستا چندین طرح در دستور کار قرار گرفته که یکی از طرح‌ها این است که نهال‌ها از پایه‌های بذری به پایه‌های رویشی تبدیل شود که برهمین اساس ۳۰ درصد نهالستان‌ها به این موضوع اختصاص داده شده است.


وی اظهار داشت: از دیگر اقدامات انجام شده، اصلاح و احیاء باغات قدیمی است و تلاش می‌شود که گونه‌ای متناسب با شرایط آب و هوایی هر منطقه کاشته شود تا میزان تولیدات افزایش یابد.

۲۱۳ صنایع تبدیلی در استان وجود دارد

 

نوشین زمانی مدیر صنایع تبدیلی جهاد کشاورزی لرستان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک» اظهار داشت: در استان لرستان ۴۷۹ مجوز برای ایجاد صنایع تبدیلی صادر شده که از این تعداد تاکنون ۲۱۳ واحد به بهره‌برداری رسیده است که در مجموع میزان تولید این صنایع حدود ۹۷۰ هزار تُن است.


وی افزود: این صنایع در راستای فرآوری محصولات باغی، زراعی، دام و طیور، شیلات و سردخانه است به طوری ۲۱ واحد صنایع تبدیلی در حوزه محصولات باغی، ۹۰ واحد در حوزه فرآوری محصولات زراعی، ۶۷ واحد در حوزه دام و طیور، دو واحد در حوزه شیلات و ۲۶ واحد هم به صورت سردخانه وجود دارد.


مدیر صنایع تبدیلی جهاد کشاورزی لرستان تصریح کرد: از این تعداد واحد صنایع تبدیلی ۸۶۰ هزار و ۸۷۴ تُن مربوط به صنایع تبدیلی و ۲۷ هزار تُن هم فضای سردخانه است که در مجموع ظرفیت ۲۱۱ واحد سردخانه و صنایع تبدیلی در استان بیش از ۸۸۷ هزار و ۸۷۴ تُن است.


زمانی بیان کرد: میزان اشتغال این تعداد سردخانه و صنایع تبدیل در استان ۲ هزار و ۳۹۳ نفر است که گاهی همین صنایع با مشکل کمبود نیرو، سرمایه در گردش و یا مواد اولیه روبه‌رو هستند چرا که تولید محصولات کشاورزی فقط در فصل تابستان است و در سایر فصل‌ها این صنایع فعالیتی ندارند.


وی خاطرنشان کرد: به هر حال جهاد کشاورزی برای صدور و راه‌اندازی صنایع تبدیلی آمادگی لازم را دارد تا با فرآوری محصولات کشاورزی، خود کشاورز هم بتواند محصولات را با قیمتی مناسب به فروش برساند.


انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از