حالت تاریک
  • جمعه, 1403/07/06 شمسی | 2024/09/27 میلادی
سفیرافلاک گزارش می‌دهد؛

لزوم فرهنگ‌سازی برای تقویت استفاده از نوشت‌افزاهای ایرانی

لزوم فرهنگ‌سازی برای تقویت استفاده از نوشت‌افزاهای ایرانی

فرهنگ‌سازی برای تهیه نوشت‌افزاهای ایرانی ضروری است که در این زمینه دستگاه‌های فرهنگی و دیگر متولیان باید رسالت خود را انجام دهند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک»، یک هفته تا بازگشایی سال تحصیلی جدید باقی‌مانده است و این روزها خانواده‌ها مشغول تهیه ملزومات مدرسه برای دانش‌آموزان هستند، دانش‌آموزانی که با شور و شوق به دنبال خرید جذاب‌ترین لوازم‌التحریر بوده و اجناس پر رنگ و لعاب را انتخاب می‌کنند.

 

خرید لوازم‌التحریر و مهیا شدن برای آغاز سال تحصیلی جدید، بخشی از خاطرات مدرسه است، از همین رو دانش‌آموزان و والدین آن‌ها سعی می‌کنند از بین لوازم‌التحریر موجود در بازار، باکیفیت‌ترین اجناس را انتخاب کنند.


اما این روزها با گذر از بازار لوازم‌التحریر، رقابت بین نوشت‌افزارهای ایرانی با خارجی مشاهده می‌شود، این در حالیست که طی سال‌های اخیر تولید لوازم‌التحریر ایرانی با عکس‌هایی از اسطوره‌ها و شخصیت‌های داخلی بسیار افزایش یافته اما همچنان نوشت‌افزارهایی هم با شکل و شمایل شخصیت‌های بیگانه در بازار مشاهده می‌شود.


متاسفانه شخصیت‌هایی مانند بت‌من، باب‌اسفنجی، انگی‌برد و دیگر نمادهای خارجی بر روی کیف، جامدادی، دفتر و سایر لوازم‌التحریر دیده می‌شود در حالی که لوازم‌التحریر ایرانی با نمادهای داخلی نه تنها با کیفیت بالایی تولید می‌شوند بلکه می‌تواند کودکان و دانش‌آموزان را با این شخصیت‌ها نیز آشنا نماید.


تاثیر عرضه لوازم‌التحریر با نمادهای خارجی بر ذهن و فکر کودکان بسیار زیاد است چرا که دانش‌آموزان خصوصاً در سنین پائین به دنبال الگوگیری از شخصیت‌هایی هستند تا رفتار، گفتار و حتی پوشش خود را منطبق با آن شخصیت نمایند از همین رو می‌طلبد که والدین به این موضوع توجه داشته باشند و بر خرید لوازم‌التحریر با نمادهای داخلی تاکید نمایند.

لزوم فرهنگ‌سازی برای تقویت استفاده از نوشت‌افزاهای ایرانی

معرفی و تبلیغ نوشت‌افزارهای ایرانی ضروری است 

 

علی میرزایی یکی از فروشندگان لوازم‌التحریر در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک»، اظهار داشت: طی سال‌های اخیر تولید نوشت‌افزار ایرانی افزایش یافته اما نیاز است که این تولید هرساله روند رو به رشدی داشته باشد تا در مجموع همه بازار نوشت‌افزار با تولیدات داخلی تامین شود.


وی افزود: برای عرضه و فروش بیشتر نوشت‌افزارهای ایرانی لازم است که تبلیغات به اندازه کافی صورت گیرد و یا اینکه فرصتی برای عرضه این محصولات وجود داشته باشد تا تولیدکننده بتواند این محصولات داخلی را با قیمتی مناسب به دست مصرف‌کننده برساند.


فروشنده لوازم التحریر تصریح کرد: برخی از دانش‌آموزان که سن و سال زیادی ندارند با ورود به مغازه، ابتدا به دنبال نوشت‌افزاهایی می‌روند که شخصیت‌های کارتونی مورد علاقه آن‌ها روی این محصولات دیده می‌شود و این نمادها را جذابیتی برای خرید می‌دانند ولی در بسیاری از موارد، این دانش‌آموزان را راهنمایی می‌کنیم که نوشت‌افزارهای ایرانی هم داریم و با نشان دادن چند محصول، در بسیاری از موارد ذائقه دانش‌آموز برای خرید محصولات ایرانی تغییر یافته است.


میرزایی بیان کرد: از طرفی برپایی نمایشگاه‌های پائیزه می‌تواند نقش مهمی در عرضه محصولات نوشت‌افزار ایرانی داشته باشد که لازم است مسئولان و متولیان شرایط را فراهم کنند تا این محصولات با قیمتی مناسبت‌تر از بازار و با کیفیت بالا عرضه شود.

لزوم فرهنگ‌سازی برای تقویت استفاده از نوشت‌افزاهای ایرانی

نوشت‌افزارهای ایرانی با طرح‌های بومی عرضه شود

 

جافری یکی از والدین دانش‌آموزان لرستانی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک»، اظهار داشت: وقتی برای خرید نوشت‌افزار برای سال تحصیلی جدید به همراه فرزندم وارد چند مغازه شدیم، فرزندم بسیار اصرار داشت که حتماً نوشت‌افزاهایی خریداری شود که همه شکل و شمایل شخصیت‌های کارتونی باب‌اسفنجی و بت‌من را داشته باشد.


وی افزود: اصرار  فرزندم این بود که عکس روی همه نوشت‌افزارهای امسال من باید این شخصیت‌ها باشد در حالی که نوشت‌افزارهای دیگری هم هستند که تولید داخل کشور بوده و شخصیت‌ها و نمادهای بومی روی آن‌ها درج شده است.


شهروند لرستانی تصریح کرد: لازم است که دستگاه‌های متولی برای تبلیغات نوشت‌افزاهای ایرانی تلاش کنند که با این کار نه تنها تولید رونق پیدا می‌کند بلکه می‌توان شرایط را برای خرید نوشت‌افزارهایی با طرح‌های بومی فراهم کرد.


وی یادآور شد: البته برخی از مغازه‌های نوشت‌افزار به ندرت، نوشت‌افزاهای ایرانی را عرضه می‌کنند ولی کم نیستند مغازه‌هایی که نوشت‌افزاهای ایرانی را در ویترین به نمایش گذاشته و خریداران نیز برای خرید این محصولات داخلی تشویق و ترغیب می‌کنند.

لزوم فرهنگ‌سازی برای تقویت استفاده از نوشت‌افزاهای ایرانی

اثر استفاده از نوشت‌افزارهای خارجی بر تربیت و شخصیت دانش‌آموزان 

 

یاسمن روزبهانی جامعه‌شناس در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک»، اظهار داشت: در برخی از انیمیشن‌ها و فیلم‌های خارجی، شخصیت‌ها و قهرمانی را معرفی می‌کنند که گاهی همه فکر و ذهن کودک به این سمت می‌رود که این واقعاً یک قهرمان است و این آغاز مسیری است که دانش‌آموز برای الگوگیری از این قهرمان تا جایی که امکان دارد از این شخصیت در لوازم شخصی و لوازم‌التحریر استفاده نماید.


وی با اشاره به نقش والدین در آگاه‌سازی دانش‌آموزان برای خرید نوشت‌افزاهای داخلی، افزود: والدین به خوبی می‌توانند فرزندان خود را آگاه کنند که این‌ها شخصیت‌های پوشالی بیگانه است در حالی که کشور ما اسطوره و شخصیت‌های بسیار بزرگی دارد که این‌ها باید الگوی نسل جوان باشد.


جامعه‌شناس بیان کرد: وجود و عرضه چنین نوشت‌افزاهایی با شخصیت‌های خارجی سبب می‌شود تا رفته‌رفته فرهنگ بیگانه تحمیل شود چرا که خود این دانش‌آموزان سعی می‌کنند حرکات، رفتار، گفتار و پوشش خود را مانند همین شخصیت‌های مورد علاقه خود نماید که این می‌تواند به شخصیت خود دانش‌آموز ضربه سختی بزند.


روزبهانی بیان کرد: آسیب فرهنگی مهم‌ترین ضربه‌ای است که استفاده از این محصولات خارجی می‌تواند به همراه داشته باشد و عرضه چنین محصولاتی با این هدف انجام می‌شود که بتوانند بر افکار نسل جدید تمرکز داشته باشد لذا خانواده‌ها و مسئولان فرهنگی باید به این مهم توجه داشته باشند.


وی با اشاره به رسالت دستگاه‌های فرهنگی در این راستا گفت: دستگاه‌های فرهنگی با ارائه طرح و ایده می‌توانند سبب شوند تا شخصیت‌های داخلی مانند شهدای دفاع‌مقدس، شهدای مدافع حرم، قهرمانان، پهلوانان و سایر اسطوره‌های ایرانی به نسل جدید معرفی شود و با ساخت فیلم، انیمیشن و سایر برنامه‌های جذاب برای دانش‌آموزان به گونه‌ای اقدام کنند که این شخصیت‌ها بیش از پیش معرفی گردد.


جامعه‌شناس بیان کرد: طرح‌های غیربومی بر تربیت دانش‌آموزان بسیار اثرگذر است از همین رو استفاده از طرح‌های بومی بر روی نوشت‌افزاز موضوع مهمی است که باید مدنظر دستگاه‌های فرهنگی و تولیدکننده قرار گیرد تا نسل جوان الگوگیری از این شخصیت‌ها را در اولویت قرار دهند.

 

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از