حالت تاریک
  • جمعه, 1403/07/06 شمسی | 2024/09/27 میلادی
مشق محرومیت در مدارس فرسوده لرستان
سفیرافلاک گزارش می‌دهد؛

مشق محرومیت در مدارس فرسوده لرستان

یک‌ هزار و ۲۰۰ مدرسه فرسوده در لرستان وجود دارد که نوسازی آن‌ها همت خیران و اعتبارات لازم را می‌طلبد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک»، عدالت آموزشی یعنی فراهم شدن تحصیل برای همه دانش‌آموزان در هر منطقه‌ای از کشور تا بتوانند علاوه بر باسواد شدن، در راستای پیشرفت، موفقیت و رشد استعدادها نیز قدم بردارند.

این روزها شرایط تحصیل برای همه دانش‌آموزان حتی در دورترین نقاط هم فراهم شده است، اما در دل این آموزشگاه‌ها، مدارسی هستند که بسیار فرسوده و تخریبی بوده و زنگ خطری است که باید جدی گرفته شود.

اگرچه قبلاً تصور می‌شد که مدارس تخریبی فقط در مناطق روستایی و محروم هستند اما طبق آمارها، مدارس تخریبی به صورت پراکنده در مناطق شهری و روستایی وجود دارد و و دانش‌آموزان این مدارس، هر روز با دلهره را در زیر سقف‌های لرزان درس و دانش را آموزش می‌بینند.

بدون شک بهترین دوران هر فرد در زمان تحصیل است که روزگار خوبی را پُر از خاطرات با دوستان خود سپری می‌کند اما گاهی در کنار این همه خاطرات شیرین، تلخی‌هایی از جنس مدارس فرسوده نیز وجود دارد که با همت خیران مدرسه‌ساز، این مدارس می‌توانند نوسازی شوند.

 

۱۲۰۰ مدرسه فرسوده در استان وجود دارد

یونس بهاروند سرپرست اداره کل آموزش و پرورش لرستان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک» با اشاره به وضعیت مدارس لرستان، اظهار داشت: اقداماتی در دستور کار قرار می‌گیرد تا با تلاش‌هایی از سوی آموزش و پرورش و خیران، کلاس‌های درس در اختیار همه دانش‌آموزان قرار گیرد تا بتوانند به تحصیل ادامه دهند.

وی افزود: در استان لرستان یک‌ هزار و ۲۰۰ مدرسه فرسوده وجود دارد که این مدارس به صورت پراکنده در همه شهرهای استان و در مناطق شهری و روستایی هستند که طی سال‌های اخیر با برنامه‌ریزی که انجام شده، تعداد زیادی از مدارس تخریبی، بازسازی شده و در اختیار دانش‌آموزان قرار گرفته است.

سرپرست اداره کل آموزش و پرورش لرستان تصریح کرد: در صورت تامین اعتبارات مورد نیاز و همت خیران، می‌توان این مدارس را ظرف مدت سه الی چهار سال بازسازی کرد.

بهاروند بیان کرد: از تعداد ۴ هزار و ۶۰۰ مدرسه‌ای که در مقاطع مختلف تحصیلی در استان وجود دارد، یک‌ هزار و ۲۰۰ مدرسه فرسوده هستند که تلاش می‌شود تا هر ساله تعدادی از این مدارس نوسازی شود.

وی با اشاره به مدارس کانکسی، گفت: در مناطقی از استان ۱۸۰ مدرسه کانکسی وجود دارد که ۱۰۰ مدرسه جایگزین این مدارس کانکسی خواهد شد، اینها مدارسی هستند که جمعیت بالای ۱۰ نفر دانش‌آموز دارند و ۸۰ مدرسه کانکسی باقی‌مانده هم طی چند پروژه جمع‌آوری و مدارس را جایگزین خواهیم کرد.

سرپرست اداره کل آموزش و پرورش لرستان عنوان کرد: طی سال‌های اخیر تعداد قابل توجهی از مدارس سنگی در استان جمع‌آوری شدند و در حال حاضر ۴۵ مدرسه سنگی باقی‌مانده که طبق برنامه‌ریزی و در صورت تامین اعتبار طی امسال و سال آینده جمع شوند.

 

تلاش برای بازگشت به تحصیل ۱۵۰۰ دانش‌آموز

بهاروند یادآور شد: خیران در راستای ساخت مدرسه برای دانش‌آموزان خوشبختانه همکاری بسیار خوبی دارند و هر ساله تعداد زیادی پروژه با کمک خیران و یا به صورت مشارکتی ساخته می‌شود به‌طوری که مهر امسال ۶۷ پروژه آموزشی ساخته شد و تلاش می‌شود تا پایان سال نیز ۲۰۰ پروژه دیگر احداث گردد.

وی با اشاره به بازگشت دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل به امر آموزش، گفت: در استان حدود ۲ هزار دانش‌آموز بازمانده از تحصیل شناسایی شده که تاکنون ۵۰۰ دانش‌آموز به درس و مدرسه بازگشته و با اقداماتی که در حال انجام است تلاش می‌شود تا یک‌هزار و ۵۰۰ دانش‌آموز باقی‌مانده هم به تحصیل برگردند.

سرپرست اداره کل آموزش و پرورش لرستان خاطرنشان کرد: امسال ۸۶ میلیارد تومان اعتبار برای تجهیزات مدارس و هنرستان‌های استان لحاظ شد که این می‌تواند نقش مهمی در امر آموزش داشته باشد.

 

امسال ۱۶۰ کلاس درس ساخته شد

محمدعلی رضوی مدیرعامل خیران مدرسه‌ساز لرستان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک»، افزود: خیران سال‌هاست که برای فراهم کردن شرایط تحصیل دانش‌آموزان همه تلاش خود را به کار گرفته‌اند و تاکنون خیران در لرستان موفق به ساخت یک‌ هزار و ۵۰۰ مدرسه شده‌اند.

وی بیان کرد: برخی از کلاس‌های درس توسط خود خیران ساخته می‌شود و برخی از پروژه‌ها به صورت مشارکتی با همکاری آموزش و پرورش احداث می‌شود که مهر امسال، خیران ۱۶۰ کلاس درس را برای تحصیل دانش‌آموزان لرستانی مهیا نمودند.

مدیرعامل خیران مدرسه‌ساز لرستان تصریح کرد: در حال حاضر نیز خیران مشغول به احداث ۱۴۰ پروژه آموزشی در استان هستند که بیشتر این پروژه‌ها در مناطق روستایی و محروم است.

 

لزوم ورود خیران به ساخت مدارس عشایری

کوروش احمدی رئیس اداره آموزش و پرورش عشایری لرستان اظهار داشت: ۵ هزار دانش‌آموز عشایری در مقاطع مختلف مشغول به تحصیل هستند که تعداد دانش‌آموزان در مقطع ابتدایی از دو مقطع متوسطه اول و دوم بیشتر است.

وی افزود: در همین راستا هفت مرکز شبانه‌روزی نیز برای تحصیل دانش‌آموزان مقطع متوسطه اول و دوم ایجاد شده و تلاش شد تا دانش‌آموزان به دلیل نبود مدرسه از تحصیل بازنمانند.

رئیس اداره آموزش و پرورش عشایری تصریح کرد: در مجموع از ۴۹۰ مدرسه عشایری، ۴۰۰ مدرسه ابتدایی است که باتوجه به کمبود امکانات و یا مدارسی که کانکسی هستند، لازم است خیران به این مناطق نیز توجه داشته باشند.

احمدی عنوان کرد: همه این اقدامات در راستای عدالت آموزشی است و با همت خیران تلاش می‌شود تا کلاس‌های درس برای دانش‌آموزان این مناطق نیز با همه امکانات فراهم شود.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از