حالت تاریک
  • جمعه, 1403/07/06 شمسی | 2024/09/27 میلادی
تحلیلگر مسائل سیاسی:

قیام ۱۷ شهریور زمینه‌ساز پیروزی انقلاب شد

قیام ۱۷ شهریور زمینه‌ساز پیروزی انقلاب شد

تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: قیام تاریخی ۱۷ شهریور زمینه‌ساز پیروزی انقلاب اسلامی ایران شد.

همایون رهبران در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک» با اشاره به سالروز قیام تاریخی ۱۷ شهریور، اظهار داشت: یکی از رخدادهای تعیین‌کننده در پیروزی انقلاب اسلامی ایران، قیام ۱۷ شهریور مردم در تهران بود که این قیام به خاطر شدت کشتاری که توسط رژیم ستمشاهی صورت گرفت به جمعه سیاه معروف شد.

وی افزود: در صبح روز ۱۷ شهریور سال ۵۷ تظاهراتی توسط مردم تهران در میدان ژاله که بعدها به میدان شهدا تغییر نام یافت، انجام شد که توسط نیروهای رژیم شاهنشاهی همه مبارزان به خاک و خون کشیده شدند.

تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: از این جهت قیام ۱۷ شهریور مهم است که نقطه عطفی است در مبارزات ایران علیه حکومت رژیم پهلوی بود و این اتفاق باعث شد تا پیروزی انقلاب اسلامی ایران در بهمن سال ۵۷ را رقم بزند.

رهبران عنوان کرد: این کشتار در حالی رخ داد که شاهد تشکیل دولت توسط شریف‌امامی نخست‌وزیر وقت بودیم و مشخص شد این دولت شعاری بیش نیست و در همین دولت، دستور کشتار قیام‌کنندگان صادر شد.

وی یادآور شد: یکی از نقاط بارز قیام ۱۷ شهریور این بود که مبارزان خواستار تشکیل حکومت اسلامی به رهبری امام راحل شدند و همین سبب شد زنگ خطری برای رژیم ستمشاهی باشد و ترسی که این رژیم نسبت به این شعار داشتند، دستور دادند قیام‌کنندگان سرکوب شوند.

تحلیلگر مسائل سیاسی با بیان اینکه یکی از جلوه‌های قیام ۱۷ شهریور حضور زنان بود، گفت: در این قیام تاریخی زنان هم حضور پررنگی داشتند و بخش قابل توجهی از شهدای این قیام را زنان تشکیل می‌دهند.

رهبران بیان کرد: این قیام دستاوردها و پیامدهایی را به دنبال داشت از جمله اینکه تمامی گروه‌ها به این نتیجه رسیدند که تنها راه این است که شاه ملعون از کشور خارج شود لذا این رویکرد انقلابیون سبب تزلزل رژیم پهلوی شد که در نهایت این اعتراضات در بسیاری از شهرهای کشور انجام شد و در روز ۲۲ بهمن سال ۵۷ انقلاب به پیروزی رسید.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از