حالت تاریک
  • جمعه, 1403/07/06 شمسی | 2024/09/27 میلادی
سفیرافلاک گزارش می‌دهد؛

زهر مشکلات کام زنبورداران را تلخ کرد

زهر مشکلات کام زنبورداران را تلخ کرد

زنبورداران با مشکلاتی از جمله کمبود شکر، بازار فروش و واردات ملکه همراه هستند که نظارت و حمایت در این صنعت بسیار ضروری است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک»، یکی از مفیدترین حشرات در طبیعت، زنبورعسل است که از عسل به عنوان یک ماده خوراکی استفاده می‌شود و از گذشته‌های دور تاکنون مصرف عسل برای بهبود بسیاری از بیماری‌ها مفید بوده است، همچنین از این حشره در تولید ژل رویال و از زهر آن نیز برای درمان برخی از بیماری‌ها استفاده می‌شود.

 

لرستان یکی از استان‌های موفق در تولید عسل است به طوری که با تولید سالانه بیش از ۴ هزار تن عسل ناب و خالص از  ۴۶۰ هزار کندو، رتبه نهم را در کشور دارد و کیفیت عسل لرستان به دلیل شرایط آب و هوایی در کل کشور بسیار ممتاز است.


این در حالیست که برخی از زنبورداران، حمایت از این صنعت را بسیار ضروری می‌دانند و اظهار دارند که با حمایت و توجه به این صنعت می‌توان میزان تولید عسل و فرآورده‌های آن را افزایش داد.


یکی از مهم‌ترین گلایه‌های زنبورداران کمبود شکر است در حالی که هر کندو در طول سال به حدود ۱۰ کیلو شکر نیاز دارد و این روزها زنبورداران برای تهیه شکر چاره‌ای ندارند جز اینکه شکر مورد نیاز را از بازار آزاد و با قیمتی بالا تهیه کنند.

زهر مشکلات کام زنبورداران را تلخ کرد

ساماندهی بازار عسل ضروری است

 

محمدی یکی از زنبورداران لرستانی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک»، اظهار داشت: واردات ملکه زنبورها با نژادهای مختلف و بیماری‌ها سبب شده تا این صنعت با مشکلاتی همراه شود، از دیگر مشکلات در این بخش از دست دادن زیستگاه است به طوری که استفاده نادرست از مراتع و چرای بی‌رویه مشکلاتی را ایجاد کرده است تا جایی که گاهی فقط در یک فضا، خاک باقی‌مانده و پوشش گیاهی وجود ندارد.


زنبوردار لرستانی تصریح کرد: وقتی مراتع مورد هجوم دام قرار گیرد سبب می‌شود تا پوشش گیاهی از بین برود و همین امر برای زنبورها مشکلاتی را ایجاد نماید، همچنین از دیگر مشکلات در حوزه زنبورداری استفاده بی‌رویه از سموم کشاورزی در مزارع است خصوصاً اینکه در برخی از مناطق برای مبارزه با آفات از پهپاد استفاده می‌کنند.


محمدی ارائه آموزش‌های لازم را به زنبورداران موضوعی مهم برشمرد و گفت: یکی از فرآورده‌های زنبور عسل تولید ژل رویال است که می‌طلبد آموزش‌های مورد نیاز ارائه شود تا با دريافت آموزش و نکات لازم بهتر بتوانند این فرآورده‌ها را تولید نمایند.


وی به مشکلات فروش عسل زنبورداران اشاره کرد و افزود: نابسامانی بازار عسل مشکلاتی را ایجاد کرده و بیشتر آنچه که در بازار دیده می‌شود، عسل‌های دست‌ساز بوده که لازم است به گونه‌ای حمایت و برنامه‌ریزی شود که زنبوردار برای فروش محصول مشکلی نداشته باشد.


زنبوردار لرستانی عنوان کرد: دلالان در این صنعت در بسیاری از بخش‌ها مشکلاتی را ایجاد کردند مثلاً داروهای مورد نیاز زنبور عسل بسیار گران است حتی خرید و فروش برخی از داروها توسط دلالان صورت می‌گیرد که این می‌تواند صنعت زنبوداری را با مشکل همراه نماید و لازم است در این زمینه نظارت‌های کافی صورت گیرد.

 

کمبود شکر مشکل زنبورداران 


محمدی بیان کرد: هر کلونی زنبور عسل در طول سال نیاز به مقداری شکر دارد اما متاسفانه حمایت‌های لازم در این بخش صورت نمی‌گیرد و زنبوردار به ناچار این شکر را با قیمتی بالاتر تهیه می‌کند در حالی که اگر حمایت از این بخش صورت گیرد زنبوردار بهتر می‌تواند در این بخش فعالیت داشته باشد.


وی خاطرنشان کرد: پرورش زنبور، تولید ژل رویال، موم، زهر زنبور از مهم‌ترین محصولات تولیدی زنبورداران بوده که لازم است متولیان در این بخش علاوه بر حمایت، نظارت‌های بیشتری داشته باشند.

تولید سالانه ۴ هزار تن عسل در لرستان 

 

لیلا افضلی کارشناس زنبورداران جهاد کشاورزی لرستان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک» اظهار داشت: هر کندو در طول سال بین ۱۵ تا ۲۰ کیلو شکر نیاز دارد که باتوجه به تعداد کندوهایی که در استان وجود دارد، سالانه بیش از ۱۰ هزار تن شکر نیاز است.


وی افزود: از ابتدای مهرماه سرشماری زنبورهای لرستان آغاز می‌شود و جابه‌جایی کندوها در این فصل به هر منطقه‌ای ممنوع است.


کارشناس زنبورداران جهاد کشاورزی لرستان تصریح کرد: برای جلوگیری از ورود ملکه قاچاق به صنعت زنبورداری، ایستگاه تولید ملکه در نورآباد راه‌اندازی شده که در این ایستگاه ملکه‌هایی سازگار با آب و هوا و شرایط اقلیمی استان تولید می‌شود.

 

ضرورت ایجاد واحد فرآوری عسل


افضلی بیان کرد: سالانه در استان از ۴ هزار و ۶۰۰ کلونی، بیش از ۴ هزار تن عسل باکیفیت تولید می‌شود اما برخی از زنبورداران با مشکل بازار فروش مواجه هستند که در همین راستا اقداماتی در دستور کار قرار گرفته که این مشکل نیز برطرف گردد.


وی یادآور شد: پیگیری‌هایی صورت گرفته تا در صورت تامین اعتبار مورد نیاز، واحد فرآوری محصولات عسل در استان لرستان راه‌اندازی شود که این کار با هدف حمایت از زنبورداران انجام می‌شود و زنبورداران راحت بتوانند عسل خود را تحویل دهند و محصولات فرآوری شده تهیه گردد.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از