حالت تاریک
  • جمعه, 1403/07/06 شمسی | 2024/09/27 میلادی
در گفتگوی تفصیلی با سفیرافلاک مطرح شد؛

موفقیت دولت جدید با الگوبرداری از شهید رئیسی

موفقیت دولت جدید با الگوبرداری از شهید رئیسی

استاد دانشگاه گفت: دولت جدید اگر بتواند از دولت شهید رئیسی الگو برداری کند موفق خواهد شد در غیر این صورت به نظر می‌آید مشکلاتی ایجاد شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک»، شهید آیت‌الله رئیسی مصداق واقعی رئیس جمهور خدمت در نظام جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود، دولت سیزدهم یا به عبارتی دولت مردم، محرومان و مستضعفان با روش و شعار خدمت به مردم پا به عرصه انتخابات گذاشت.

مردم به خوبی شعارها، صداقت و شخصیت بی‌نظیر آیت‌الله رئیسی را تشخیص دادند و باتوجه به حجم عظیم بمباران‌های تبلیغاتی دشمنان اما تشخیص مردم به گونه‌ای بود که با رأی بالا و مشارکت خوب این دولت را انتخاب کردند و دولت انقلابی و مردمی شهید رئیسی به عنوان یک الگو و نمونه تشکیل شد.

قطعاً راه برون رفت از مشکلات ادامه راه دولت سیزدهم است و عملکرد خوب و راه و روش دولت شهید رئیسی در طول سه سال ریاست جمهوری باید به عنوان الگویی برای دولت جدید در نظر گرفته شود.

در همین راستا گفتگویی تفصیلی با ناصر طرهانی‌نژاد استاد دانشگاه انجام شده است که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید؛

 

چه ویژگی‌هایی باعث محبوبیت شهید آیت‌الله رئیسی شد؟

عمل به شعارها، داشتن صداقت در گفتار، ساده زیستی، از جنس مردم بودن و عملکرد بسیار خوبی که شهید رئیسی در مدت نزدیک سه سال دولت سیزدهم از خود نشان داد مردم را به این باور رساند که دولت واقعاً قصد دارد مشکلات مردم را حل کند و حرف‌های شهید رئیسی صرفاً شعار و بازی با کلمات نیست به این دلایل با توجه به گرانی‌ها، مشکلات و محاصره‌های اقتصادی و تحریم‌های جدید مردم فهمیدند مشکلات به وجود آمده از کم کاری رئیس جمهور و هیأت دولت نیست بلکه محصول کار دشمنان و دولت قبلی است.

دولت گذشته با بدهی زیاد به آیت‌الله رئیسی تحویل داده شد که ابتدا بدهی‌ها را پرداخت کرد سپس پروژه‌های زیادی را فعال و بیکاران بسیاری را شاغل کرد و همین امر باعث شد بعد از شهادت مظلومانه رئیس جمهور و همراهانش مردم به این باور برسند که یک گوهر گرانبهایی را از دست دادند و حضور میلیونی در تشییع پیکر شهدا در شهرهای مختلف گواه بر این است که هرچه از دل برآید لاجرم بر دل نشیند حرف شهید رئیسی ساده، خودمانی و دلی بود و بر دل مردم نشست.

 

دولت چهاردهم چگونه می‌تواند از شهید رئیسی الگو بگیرد؟

دولت جدید تشکیل شده ما امیدواریم این دولت از عملکرد آیت‌الله رئیسی درس و الگو بگیرد و کارهایی که در دولت شهید رئیسی نیمه تمام ماند و قصد داشت برای مردم انجام دهد به اتمام برساند همچنین امیدواریم دولت مردان این دولت در بین مردم و با مردم باشند.

کارهایی را که شهید رئیسی انجام داد در نظام جمهوری اسلامی شبیه آن‌ها را سراغ نداریم که از آن‌ها می‌توان اهتمام به اشتغال و حل مشکلات مسکن و معیشت را نام برد البته در ساخت و ساز مسکن شعارهایی داده شد که نیاز به زمان داشت و در این سه سال در حال برگشتن به ریل اصلی بود.

اتفاقات بی‌نظیری در دولت سیزدهم اتفاق افتاد و آمار و ارقام نشان می‌دهد هیچ دولتی به اندازه دولت سیزدهم به امور جوانان اهتمام نداشت امیدواریم دولت جدید بتواند اهداف شهید رئیسی را در حدی که در توانش است انجام دهد البته ممکن است بعضی کارها را نتواند انجام دهد چون برخی کارها فقط از اشخاص خاص می‌شود انتظار انجامش را داشت.

 

در رابطه با توصیفات کم‌نظیر رهبر معظم انقلاب از شهید رئیسی توضیح دهید

مقام معظم رهبری بر خستگی ناپذیری، مردمی بودن و پایبندی به اهداف انقلاب شهید رئیسی اهتمام داشتند اما باید بدانیم بسیاری از اشخاص اوایل انقلاب، انقلابی دو آتیشه بودند و اکنون حرف و شعارشان تغییر کرده است، هنر شهید رئیسی این بود که بر شعارهایش و انقلابی بودن پافشاری کرد و قصد داشت ثابت کند که مردم ما انقلابی بودند و انقلابی ماندند و اینگونه نیست که از انقلاب کوتاه آمده باشند.

دولت جدید اگر بتواند از دولت شهید رئیسی الگو برداری کند موفق خواهد شد در غیر این صورت به نظر می‌آید اگر رویه دیگری را انتخاب و سیستم را از مردمی بودن خارج کند مشکلاتی ایجاد شود.

امیدواریم که دولت جدید رهنمودهایی را که رهبر معظم انقلاب به دولت دادند اجرا کند و ما شاهد حضور مردم در عرصه‌های مختلف انقلاب باشیم، تکیه این انقلاب بر مردم و هنر جمهوری اسلامی حکومت بر قلب‌هاست.

 

دولت چهاردهم چگونه می‌تواند مدیرانی را انتخاب کند که دل‌بسته غرب نباشند؟

در انتخاب اعضاء کابینه نگرانی‌های در بین نیروهای انقلابی وجود دارد و همه نگرانند اشخاصی معرفی شوند که ما را به هشت سال قبل برگردانند و مشکلاتی از قبیل اینکه ما بمانیم تا حتی آب خوردنمان را آمریکا تعیین کند وجود دارد که این موضوع برای انقلاب خطرناک است و این راه همه زحمات دولت سیزدهم را بر باد خواهد داد.

یکی از بزرگان گفته بود که اگر کابینه را خود رئیس جمهور انتخاب کند ما مطمئنیم افراد وابسته به غرب را انتخاب نخواهد کرد مگر اینکه بخواهند به رئیس جمهور لیست بدهند و افرادی را به او تحمیل کنند.

ممکن است چند تا از اعضاء کابینه تحمیلی و دارای تفکرات لیبرالی یا غربی و یا به هر شکلی دلبسته غرب باشند که اینجا مجلس وظیفه خود را انجام خواهد داد و وزرایی را باید انتخاب کنند که کمترین مشکلات، وابستگی و دلبستگی را به کدخدا داشته باشند.

 

دولت چه شاخصه‌هایی را برای انتخاب کابینه لحاظ کند؟

با توجه به شعاری که گفته شد من اصول‌گرایی هستم که می‌خواهم اوضاع مملکت را اصلاح کنم و وابسته به جناح نیستم انتظار از دولت از جدید این است که فرامین رهبر معظم انقلاب را در نظر بگیرند، به یک جناح خاص فکر نکنند و وزرایی که از جنس محرومان هستند و درد محرومیت را چشیدند انتخاب کنند.

باید ببینیم جوان‌گرایی رئیس جمهور شعار است یا به این وعده عمل می‌کند، ممکن است درصد بالایی عمل شود و درصدی هم عمل نشود امیدواریم به سمتی پیش برویم که کشور آرامشی را که دارد حفظ کند و شعار دولت وفاق ملی که داده شد عمل شود اگر این اتفاق رخ دهد می‌شود به حل مشکلات امید داشت.

 

راهبرد سیاست خارجی در دولت چهاردهم باید چگونه باشد؟

دیپلماسی عزتمتدانه حاصل تلاش‌های دولت شهید رئیسی و شهید امیرعبداللهیان است که دیپلماسی را که قبلاً داشتیم و التماس می‌کردیم با ما مذاکره کنند را شکستند و جمهوری اسلامی به عنوان یک ابرقدرت جدید در منطقه و جهان مطرح شده که ما توانیم رژیم صهیونیستی را بدون دادن امتیاز مورد حمله مستقیم قرار دهیم.

دیپلماسی عزتمندانه و دست بالا حرف زدن محصول دولت سیزدهم است، گزینه‌هایی که مطرح می‌شوند گزینه‌های دولت‌های قبل هستند و اگر واقعاً می‌خواهند رویه گذشته را طی کنند جمهوری اسلامی تحمل این را نخواهد داشت.

باید بر اساس سیاست‌های کلی نظام که شعار رئیس جمهور است و برمبنای سیاست‌های کلی مدنظر رهبر حرکت شود و اگر اینگونه حرکت کنیم دیپلماسی ما عزتمندانه است.

 

دیپلماسی عزتمندانه چگونه محقق خواهد شد؟

عزتمندانه بودن به ترکیب رئیس دولت، وزیر خارجه و شورای امنیت است که باید صحبت کنند و خط مشی بدهند گرچه مقامات نظام صحبت بالادستی را اجرا می‌کنند ولی اگر اعتقادی به دیپلماسی عزتمندانه نباشد ما در منطقه ضعیف می‌شویم.

انتخاب شخص وزیر امور خارجه و ترکیب شورای عالی امنیت ملی و مسائل از این دست مهم است ما اگر در منطقه در بین کشور‌های همسایه به عنوان نیروی برتر و بالاتر شناخته نشویم در داخل کشور هم با مشکل مواجه خواهیم شد.

اگر در خارج از مرزها قدرتمندانه با این رویه‌ای که جمهوری اسلامی شروع کرده ادامه دهیم و به نیروهای مقاومت کمک کنیم می‌توانیم دست برتر را داشته باشیم و موفق شویم.

امیدواریم رئیس جمهور جدید با توجه به تجارب و حضوری که در مجلس داشته و ارتباطی که با مقام معظم رهبری دارد به شکل شایسته‌ای دیپلماسی عزتمندانه را پیش ببرد و ما شاهد استقرار دولت خوبی باشیم.

سیاست‌های کلی نظام با تغییر دولت که نباید عوض شود و باید راه شهید رئیسی، شهید امیرعبداللهیان و روند سیاست‌های کلی نظام جهت کمک به نیروهای مقاومت ادامه پیدا کند تا دست برتر منطقه را کماکان داشته باشیم و به این وسیله پیش برویم.

 

انتظار مردم از دولت چهاردهم چیست؟

مردم چند دسته هستند عموم مردم در کشور ما رفاه می‌خواهند، یک سری از مسائل کوتاه مدت انجام می‌شوند و انجام یک سری از مسائل نیازمند برنامه‌ریزی بلند مدت است.

رئیس جمهور گفت هدف اولش این است که مردم در سفره‌شان احساس کنند تغییر صورت گرفته است، امیدواریم بتواند با انتخاب تیم اقتصادی قوی این هدف مهم را هرچه سریع‌تر انجام دهد و به بخشی از انتظارات مردم مانند امنیت، رفاه و آسایش جامعه عمل بپوشاند البته این‌ موارد در گذشته بوده و باید بهتر شود.

انتظار این است که ما اقتصاددان‌هایی داریم که می‌توانند بهتر عمل کنند، بیشتر و بهتر مردم را راضی نگه دارند و به شعار‌ها عمل کنند ما هم دعا می‌کنیم این اهداف انجام شود.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از