حالت تاریک
  • دوشنبه, 1403/02/31 شمسی | 2024/05/20 میلادی
یادداشت؛

هیچ‌ انقلابی تجربه رفراندوم جمهوری‌اسلامی را ندارد

هیچ‌ انقلابی تجربه رفراندوم جمهوری‌اسلامی را ندارد

تحلیلگر مسائل سیاسی در یادداشتی نوشت: هیچ انقلابی در دنیا تجربه رفراندوم جمهوری‌اسلامی را ندارد و در ادامه هم این نظام با عنایت پروردگار و حمایت و حضور مردم در صحنه‌های سیاسی اجتماعی توانسته است به موفقیت‌های بزرگی دست یابد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک»، نظام جمهوری اسلامی شجره طیبه‌ای است که بر پایه محکم و استوار ایمان و مجاهدت ملت حق طلب و عدالت‌خواه ایران بنا نهاده شده و امروز به درخت تناور و پرثمری تبدیل شده که الهام بخش مسلمان، آزادگان و عدالت‌خواهان جهان است.

اصلی‌ترین شعار مردم ایران در انقلاب اسلامی استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی بود، در حالیکه این شعار و هدف پرتکرارترین شعار توسط پرجمعیت‌ترین راهپیمایی‌های میلیونی مردم در دوران مبارزات انقلابی به رهبری حضرت امام خمینی (ره) بر علیه رژیم شاهنشاهی پهلوی بود، اما با این حال پس از پیروزی انقلاب، در یک اقدام بی‌سابقه در تاریخ انقلاب‌های جهان، نظام جمهوری اسلامی به همه‌پرسی (رفراندوم) گذاشته شد و بیش از ۹۸ درصد مردم انقلابی ایران به آن رأی مثبت دادند.

البته این ابتکار بی‌نظیر امام خمینی رضوان‌الله علیه بیانگر عمق دوراندیشی و آینده نگری آن حضرت بود. دکتر صادق طباطبایی در جلد سوم کتاب خاطرات سیاسی اجتماعی خودش در این رابطه می‌نویسد به امام گفتم حالا که دنیا شما و رهبری شما را پذیرفته و به رسمیت شناخته است چه نیازی به رفراندوم داریم من مطمئن هستم اگر شما جمهوری اسلامی را به عنوان نظام سیاسی کشور اعلام کنید هم مردم و هم دنیا آن را خواهند پذیرفت که ایشان در جواب گفتند، شما الان نمی‌فهمید ۵۰ سال دیگر خواهند گفت با سوء‌استفاده از احساسات مردم نظام مورد نظر خود را بر مردم تحمیل کردند، نه حتماً باید رأی‌گیری شود و دقیقاً تعداد مخالف و موافق معین شود.

پس از پیروزی انقلاب حتی در سخت‌ترین شرایط مانند دوران دفاع مقدس تاکنون بیش از ۴۰ انتخابات سراسری برگزار شده که در اکثر آنها میانگین مشارکت مردم بالاتر از بسیاری از کشورهایی است که مدعی دموکراسی‌اند.

در آخرین انتخابات که کشور با جنگ ترکیبی و شناختی شدید مواجه بوده و بیش از یکسال تلاش کردند با ایجاد یاس و ناامیدی بین مردم و نظام اسلامی فاصله ایجاد کنند بیش از ۲۵ میلیون نفر شرکت کردند، این در حالی بود که پیش‌بینی مخالفان جمهوری اسلامی مشارکت محدود ۱۰ تا ۱۵ درصدی بود، چون از قبل برای چنین وضعیتی برنامه‌ریزی کرده بودند. این تنها یکی از ابعاد حضور مردم در صحنه است، در کنار آن راهپیمایی‌های مختلف مخصوصاً راهپیمایی یوم الله ۲۲ بهمن، مراسمات و اجتماعات دینی و ملی همه بیانگر این است که پس از ۴۵ سال از پیروزی انقلاب اسلامی مردم همچنان حامی نظام مردم‌سالارِ دینی خود بوده و پای کار انقلاب هستند.

بنابراین هیچ انقلابی در دنیا تجربه رفراندوم جمهوری‌اسلامی را ندارد و در ادامه هم این نظام تنها با عنایت پروردگار و حمایت و حضور مردم در صحنه‌های سیاسی اجتماعی توانسته است به موفقیت‌های بزرگی دست یابد.

یکی از علل هجمه‌ها به جمهوری‌اسلامی هم همین است، زیرا حتی بر اساس مبانی دموکراسی غربی هم جمهوری اسلامی از آنها جلوتر است و تنها نظام سیاسی تاریخ بشر است که بعد انقلابش، مدل خود را به رفراندم گذاشته و در ادامه با تکیه به مردم و حضور آنها در صحنه‌های مختلف در مقابل دشمنان ایستاده و توطئه‌های آنها را خنثی کرده‌ و به سمت اهدافش پیش رفته است.

ثبات، بقاء، استمرار و موفقیت‌های چشمگیر جمهوری اسلامی مرهون فداکاری و پایداری ملت ایران و درایت رهبری آن است وگرنه هیچ کشور قدرتمندی توان مقاومت و پیروزی در برابر این همه توطئه را ندارد.

به جرأت می‌توان گفت فقط جمهوری‌اسلامی ایران قادر است که یک جنگ ترکیبی خطرناکی مانند اغتشاشات ۱۴۰۰ با آن طراحی پیچیده را با شکست مواجه کند و این را خود غربی‌ها اعتراف کردند. چرا ما پیروز شدیم؟ زیرا نظام جمهوری اسلامی یک نظام ریشه‌دار مردمی است، آن هم مردمی با ایمان، معتقد و برخوردار از انبوه تجربیات که دارای آرمان و اهداف بلند انسانی و الهی هستند.

جمهوری اسلامی به فضل الهی امروز یک قدرت بزرگ است که از خطرات سخت عبور کرده و با قدرت به‌سمت اهداف مقدس خود و دستیابی به جایگاه مناسب منطقه‌ای و بین‌المللی‌اش پیش می‌رود.

آنچه جالب است اینکه در این نظام هم ارزش‌های اسلامی نقش دارند و هم مردم تعیین کننده‌اند و این امتیاز بزرگی است و باید از آن صیانت کرد، مشکلات قابل حل است و ضعف‌ها برطرف شدنی و به یاری خداوند فرایند تحولی انقلاب اسلامی با عزم ملی، مقاومت و پایداری در آستانه رسیدن به نتایج بسیار مهم و نیل به اهداف بلند است.

دشمنان می‌توانند برای این کشور مشکلاتی ایجاد کنند اما نمی‌توانند سد راه جمهوری اسلامی در رسیدن به اهداف انسانی و اسلامی- ملی شوند، لذا با استفاده از رسانه‌های گسترده و جنگ شناختی روی فکر و ذهن نوجوانان و جوانان کار می‌کنند، با هدف ایجاد ناامیدی و بدبینی شبهه ایجاد می‌کنند، مثلاً در رابطه با جمهوری اسلامی می‌گویند بیایید جمهوری اسلامی را به رفراندوم بگذارید! برخی افراد ناآگاه و یا مغرض هم آن را تکرار می‌کنند، راهی که خودشان (غربی‌ها) هیچ‌گاه و هرگز نرفته‌اند! تاکنون کدام کشور دنیا نظام موجود سیاسی خودش را به رفراندوم گذاشته است؟! مردم ما مخصوصاً نوجوانان و جوانان بدانند رفراندوم و آنچه در این رابطه در قانون اساسی، از جمله در اصل ۵۹ آمده است مربوط به مسائل بسیار مهم اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی جامعه در درون همین ساختار و نظام سياسی است، نه اصل نظام! در هیچ جای دنیا نظام سیاسی یک کشور به همه‌پرسی گذاشته نشده و نمی‌شود.

انتهای خبر/

نویسنده: علی چراغیان تحلیلگر مسائل سیاسی

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از