حالت تاریک
  • یکشنبه, 1403/07/29 شمسی | 2024/10/20 میلادی
۱۵۸۳ حلقه چاه آب غیرمجاز باید مسدود شود
مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان:

۱۵۸۳ حلقه چاه آب غیرمجاز باید مسدود شود

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان گفت: هزار و ۵۸۳ حلقه چاه غیر مجاز در استان لرستان وجود دارد که باید برای انسداد آنها اقدام شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک»، به نقل از روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای لرستان، داریوش حسن‌نژاد اظهار داشت: تعداد چاه‌های مجاز دارای پروانه بهره‌برداری در مصارف شرب، کشاورزی و صنعت ۷ هزار و ۵۷۳ حلقه است و حجم برداشت آب از طریق این چاه‌ها سالانه ۷۷۲.۸ میلیون مترمکعب برآورد شده است.

وی افزود: طبق بررسی‌های انجام شده هزار و ۵۸۳ حلقه چاه غیر مجاز در استان لرستان وجود دارد که باید برای انسداد آنها اقدام شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان عنوان کرد: امسال انسداد ۷۲۲ حلقه چاه غیرمجاز هدف‌گذاری شده است که با توجه به امکانات و اعتبارات موجود، این عملیات در دستور کار قرار دارد.

وی گفت: سالانه حدود ۸۰۰ میلیون مترمکعب آب از طریق چاه‌های مجاز و غیر مجاز برداشت می‌شود که رقمی قابل توجه است.

حسن‌نژاد تاکید کرد: مدیریت برداشت آب از طریق چاه‌های مجاز نیز از جمله برنامه‌های شرکت آب منطقه‌ای لرستان است که در سال‌های اخیر با نصب کنتور هوشمند بر روی این چاه‌ها اجرایی شده است، همچنین از ابتدای امسال تا کنون، ۱۰۸ حلقه چاه غیرمجاز در استان مسدود شده که حجم برداشت آنها معادل ۵.۰۴ میلیون مترمکعب آب بوده و در این رابطه ۱۲ دستگاه حفاری غیر مجاز نیز توقیف شده است.

وی به وضعیت منابع آب زیرزمینی در شهریور ماه سال جاری اشاره کرد و گفت: متوسط سطح آب زيرزمينی محدوده‌های بيلان استان در شهریور ماه امسال نسبت به شهریور ماه سال گذشته حدود ۰.۸ متر افزایش یافته که معادل حجمی درحدود ۲۲ ميليون مترمكعب است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان بیان کرد: درحوضه کرخه حجم افزایش آب در شهریور ماه امسال نسبت به شهریور ماه ۱۴۰۲ حدود ۳۹ میلیون مترمکعب بوده است، همچنین بیشترین افزایش در این حوضه مربوط به دشت الشتر با حدود ۲.۳ متر افزایش سطح آب و افزایش حجمی حدود ۱۴.۷ میلیون مترمکعب است و این در حالی است که در حوضه کارون بزرگ با افت ۱۷ میلیون مترمکعبی مواجه هستیم و بیشترین کاهش سطح آب در این حوضه مربوط به دشت ازنا- الیگودرز با حدود ۰.۸ متر افتِ سطح آب و کسری مخزن حدود ۱۶.۲ میلیون مترمکعب بوده است.

وی با بیان اینکه برای حفاظت از منابع آب زیرزمینی و سطحی استان ۱۸ تیم گشت و بازرسی فعال شده است تاکید کرد: با توجه به شرایط اقلیمی و کاهش نزولات آسمانی، مشارکت حداکثری مردم در مدیریت و مصرف بهینه آب می‌تواند نقش موثری در صیانت از این منابع ارزشمند داشته باشد.

انتهای خبر/

درباره نویسنده

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از