حالت تاریک
  • یکشنبه, 1403/05/07 شمسی | 2024/07/28 میلادی
سفیرافلاک گزارش می‌دهد؛

آتش بی‌احتیاطی و سیاه‌بختی طبیعت

آتش بی‌احتیاطی و سیاه‌بختی طبیعت

با گرم شدن هوا، آتش‌سوزی در مراتع و جنگل‌ها رخ می‌دهد که بخش زیادی از حریق‌ها به دلایل بی‌احتیاطی و غفلت رخ می‌دهد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک»، حفاظت از طبیعت همیشه سفارش شده چرا که علاوه بر زیبایی و نشاطی که به همراه دارد، در تولید اکسیژن، حیات موجودات زنده، جلوگیری از فرسایش خاک بسیار نقش دارند از همین رو توسعه فضای سبز و درختکاری و مراقبت از آن‌ها همیشه مد نظر قرار دارد.

 

هر ساله با گرم شدن هوا شاهد وقوع حریق در مراتع و جنگل‌هایی هستیم که هر قسمت سوخته در دل طبیعت، گویای هزاران مشکل است که همین درختان سوخته می‌توانست در کاهش آلودگی هوا نقش موثری داشته باشد یا زمین‌هایی سوخته که مواد آلی و مفید خود را از دست داده و قابل ترمیم نمی‌باشد.

 

طی سال‌های اخیر افزایش دمای هوا و خشکسالی از مهم‌ترین عواملی است که در تشدید حریق‌ها در مراتع و جنگل‌ها نقش داشته است و این در حالیست که بیشترین عامل حریق در این مناطق عامل انسانی است که گاهی عمدی و گاهی غیرعمدی صورت می‌گیرد و بخت سبز طبیعت را سیاه می‌کند.

آتش بی‌احتیاطی و سیاه‌بختی طبیعت

 ۶۱۷ هکتار در مناطق بحرانی قرار دارند

 

حسین میرزایی مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک» اظهارداشت: امسال به دلیل بارندگی‌های خوبی که رخ داد شاهد افزایش پوشش گیاهی در عرصه‌ها و مراتع هستیم و همین عامل حریق است که لازم است در راستای پیشگیری از حریق اقداماتی صورت گیرد.

 

وی افزود: امسال سه هفته زودتر از سال گذشته شاهد وقوع حریق در برخی از مناطق استان بودیم که با توجه به گرم شدن هوا لازم است همه پای کار باشند تا از وقوع حریق جلوگیری شود و در صورت وقوع، بتوان حریق را در کمترین زمان اطفاء کرد.

 

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان تصریح کرد: در استان لرستان ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار مرتع و جنگل در شهرهای مختلف وجود دارد که از این میزان، ۶۱۷ هکتار در مناطق بحرانی قرار دارند که در قالب ۱۵۰ نقطه شناسایی شده است.

 

میرزایی از ایجاد ۲ هزار کیلومتر آتش‌بُر در مناطق بحرانی استان خبر داد و گفت: همه بخش‌های مرتعی و جنگلی در معرض حریق قرار دارند اما در راستای پیشگیری این میزان آتش‌بُر ایجاد شده تا از گسترش حریق‌ها جلوگیری شود.

 

وی بیان کرد: در راستای پیشگیری و اطفاء حریق امسال هم اقداماتی در دستور کار قرار گرفته از جمله ۷۰ دستگاه دمنده برای اطفاء حریق آماده شده و برای اطفاء حریق در هنگام وقوع سعی شده تا از نیروی انسانی جوامع محلی استفاده شود که تعدادی از افراد جوامع محلی در قالب ۱۰۰ نفر ساماندهی شده‌اند.

 

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان تصریح کرد: همچنین با کمک دهیاران و بخشداران، آموزش‌های لازم به اهالی برخی از مناطق استان که در مناطق بحرانی هستند، داده شده تا بتوانند در هنگام وقوع حریق در کمترین زمان حریق را خاموش کنند.

 

میرزایی علت ۹۰ درصد از حریق‌ها در مراتع و جنگل‌ها را عامل انسانی دانست و یادآورشد: گاهی خانواده‌ها در هنگام تفریح، اقدام به روشن کردن آتش می‌کنند و بدون اینکه از خاموش شدن کامل آتش اطمینان داشته باشند محل را ترک می‌کنند که ممکن است بر اثر وزش باد، این حریق گسترش یابد.

 

۷۳ هکتار در آتش سوخت

 

وی بیان کرد: گاهی هم بطری شیشه‌ای و یا وسایل شیشه‌ای که در طبیعت رها شود ممکن است بر اثر تابش نور خورشید، حریق ایجاد نماید لذا لازم است افراد در هنگام حضور در طبیعت از روشن کردن آتش خودداری کنند و در صورتی که آتش روشن کردند، قبل از ترک محل حتماً از خاموش شدن آن اطمینان داشته باشند.

 

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان اظهارداشت: از ابتدای گرم شدن هوا تاکنون بیش از ۷۳ هکتار حریق در قالب ۱۴ فقره در استان رخ داده که بیشتر این حریق‌ها سطحی بوده اما لازم است که پیشگیری‌هایی صورت گیرد تا از وقوع حریق جلوگیری شود.

 

میرزایی افزود: شماره تلفن‌های ۱۵۰۴ و ۱۳۹ شبانه روز آماده پاسخگویی هستند و شهروندان می‌توانند هرگونه حریق را با این شماره تلفن‌ها اعلام نمایند تا در کمترین زمان نیرو برای اطفاء به محل اعزام شود.

آتش بی‌احتیاطی و سیاه‌بختی طبیعت

آتش زدن زمین کشاورزی خاک را از بین می‌برد

 

بهروز دریکوند معاون منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک» اظهارداشت: متاسفانه برخی از افراد بر این تصور هستند که بعد از برداشت محصول خود، زمین را آتش بزنند که این کار را معمولاً یا برای کشت دوم انجام می‌دهند یا برای جلوگیری از ورود دام دست به این کار می‌زنند.

 

وی افزود: آتش زدن زمین‌های کشاورزی نه تنها سبب می‌شود تا مواد مفید خاک از بین برود بلکه جاندارانی که در سطح زمین هستند هم از بین می‌رود و علاوه بر این موارد آلودگی هوا را به دنبال دارد.

 

معاون منابع طبیعی و آبخیزداری تصریح کرد: در استان لرستان بیشترین حریق‌ها در شهرستان‌های چگنی، پلدختر و معمولان رخ می‌دهد و شهرستان‌های کوهدشت، خرم‌آباد و نورآباد هم آمار حریق‌های زیادی دارند.

 

دریکوند بیان کرد: طبق قانون اگر کسی عمداً حریق ایجاد کند مجرم شناخته شده و مجازات می‌شود و باید توجه داشت که رصد و پایش اراضی و مراتع به طور مرتب در حال انجام است و با افرادی که آتش بر جان طبیعت می‌اندازند به شدت برخورد می‌شود.

 

پارسال ۱۷۴ فقره حریق در استان رخ داد

 

وی یادآور شد: سال گذشته متاسفانه یک‌هزار و ۲۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی که محصول بر روی زمین بود، گرفتار حریق شد و کشاورزان دسترنج چند ماهه خود را برداشت نکردند که باید به این مهم توجه داشت و با چند اقدام پیشگیرانه می‌توان مانع چنین حریق‌هایی شد.

 

معاون منابع طبیعی و آبخیزداری خاطر نشان کرد: سال گذشته در استان ۱۷۴ فقره آتش سوزی در قالب یک‌هزار و ۲۰۰ هکتار به وقوع پیوست که امسال با توجه به اینکه حریق‌ها زودتر شروع شده باید تلاش کرد تا مانع افزایش حریق در سطح مراتع و جنگل‌ها شد.

 

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از