حالت تاریک
  • شنبه, 1403/05/06 شمسی | 2024/07/27 میلادی
سفیرافلاک گزارش می‌دهد؛

اسارت اهل‌بیت امام حسین(ع) جانسوزترین واقعه تاریخ

اسارت اهل‌بیت امام حسین(ع) جانسوزترین واقعه تاریخ

اسارت اهل‌بیت امام حسین(ع) بعد از روز عاشورا، جانسوزترین واقعه تاریخ بود که هیچگاه سختی‌ها و رنج‌های این کاروان از کوفه تا شام فراموش نخواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک»، قیام عاشورا در سال ۶۱ هجری، قیامی ماندگار در طول تاریخ است که هر روز دل‌های بیشتری از مردم جهان با قیام عاشورا پیوند می‌خورد و در مسیر امام حسین(ع) حرکت می‌کنند و امروز این موضوع مهم را به خوبی می‌توان در میان پرچم‌های سیاهی که در کشورهای مختلف در ایام محرم برافراشته می‌شود، مشاهده کرد.


حادثه کربلا هزاران درس و عبرت به همراه دارد که خود دانشگاهی بزرگ برای بشریت در طول تاریخ است، قیامی که با تاسی از آن هشت سال دفاع مقدس رقم خورد و امروز بسیاری از آزادگان جهان نیز با تاسی از مکتب امام حسین(ع) در برابر زورگویان و ظالمان ایستاده‌اند.


سرزمین کربلا هیچگاه رنج‌ها و مصیب‌هایی امام حسین(ع) و یارانش را در قیام عاشورا فراموش نخواهد کرد، هنوز هم صدای عطش طفلان را می‌توان شنید که برای جرعه‌ای آب بی‌تاب شده بودند، هنوز هم صدای ناله و ضجه‌های مادرانی را که عزیزان خود را تقدیم کردند شنیده می‌شود و این ماندگارترین قیام تاریخ است که در همه اذهان عالم باقی خواهد ماند.


ظهر عاشورا که به پایان رسید، صفحه‌ای جدید از سختی‌ها و رنج‌های خاندان امام حسین(ع) آغاز شد، کاروان اسراء از کربلا راهی کوفه شدند، کاروانی که هر کدام چندین داغ بزرگ بر دل داشتند و غم شهادت سیدالشهدا(ع) و یارانش بر سینه تک‌تک کاروان اسراء سنگینی می‌کرد.


یک هفته پس از واقعه عاشورا، کاروان اسراء از کوفه به سمت شام راهی شدند و عبیدالله‌ابن‌زیاد کاروان را در روز ۱۹ محرم به سمت شام حرکت داد، در مسیر حرکت کاروان اسراء، سرهای مبارک شهدای عاشورا و امام حسین(ع) به همراه کاروان از کوفه به شام انتقال داده شد.


یزید دستور داده بود تا شهر شام را آذین‌بندی کنند و کاروان اسراء را به همراه سرهای مقدس بریده یاران امام حسین(ع)، قدم به قدم در شهر بچرخانند اما آنچه دیده شد صبر و استقامت کاروان اسراء بود که توانست جبهه حق را پیروز اصلی میدان نماید.

اسارت اهل‌بیت امام حسین(ع) جانسوزترین واقعه تاریخ

صبر و استقامت منجر به پیروزی می‌شود 

 

حجت‌الاسلام والمسلمین سید هادی سهرابی کارشناس مسائل دینی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک»، اظهارداشت: در زیارت حضرت زینب(س) می‌خوانیم که این بانوی بزرگوار الگوی صبر و استقامت کربلا معرفی شده است که صبر یکی از القاب حضرت زینب(س) است.


وی با اشاره به اینکه آیات و رویات زیادی وجود دارد که خدا با صابران است، افزود: در قرآن، صبر کلیدواژه بسیار مهمی است و خداوند نسخه صبر را برای سعادت بشریت پیچیده که عمل به آن می‌تواند انسان را در مسیر درست قرار دهد.


کارشناس مسائل دینی تصریح کرد: آمیختگی صبر با ایمان انسان را به رشد و تعالی می‌رساند لذا در مسئله قیام کربلا دیدیم کسانی که در راه کربلا ثابت قدم ماندند کسانی بودند که اهل صبر و استقامت بوده و تا آخرین لحظه با امام خود در میدان حضور داشتند.


حجت‌الاسلام والمسلمین سهرابی بیان کرد: وقتی امام حسین(ع) راهی کربلا شد جمعیت زیادی امام را همراهی کردند اما در شب عاشورا برخی صحنه میدان را ترک کردند و نتوانستند ثابت‌قدم بمانند و در این حالی بود که اگر صبر و استقامت باشد منجر به نصرت می‌گردد و سبب شکست جبهه کفر می‌شود.


وی کربلا را یک نمایشگاه و میدان مهم از درس‌ها و عبرت‌ها برشمرد و گفت: کسانی که در این قیام تاریخی همراه امام حسین(ع) ایستادند مومنان صبور و واقعی بودند که یک نمونه آن حضرت زینب(س) بود که به عنوان بانوی قهرمان کربلا رنج‌ها و مصیب‌های زیادی را کشید اما همچنان در مسیر خدا حرکت کرد.


کارشناس مسائل دینی یادآور شد: جمله «ما رایت الا جمیلا» جمله‌ای تاریخی و ماندگار از دُخت حضرت علی(ع) بود که در کاخ یزید بیان شد که بسیاری از حقایق را روشن ساخت و نشان داد که یزیدیان و دشمنان چه جنایت‌هایی انجام داده و چه سختی‌هایی را بر اسراء کربلا روا داشتند.


حجت‌الاسلام والمسلمین سهرابی حرکت کاروان اسراء از کوفه به شام را سخت‌ترین و جانسوزترین حادثه تاریخ برشمرد و بیان کرد: این حرکت بسیار سخت و دشوار بود تا جایی که امام سجاد سال‌ها بعد از واقعه کربلا گریه می‌کردند و این دوران اسارت بسیار سخت و رنج‌آور بود اما تک‌تک کاروان اسراء در طول مسیر ثابت‌قدم ماندند که مهم‌ترین پیام در این مسیر، صبر و استقامت بود.

اسارت اهل‌بیت امام حسین(ع) جانسوزترین واقعه تاریخ

نقش حضرت زینب (س) در تداوم نهضت حسینی 

 

وی افزود: با تاسی از صبر یاران امام حسین(ع) می‌توان همیشه در مسیر حق پیروز شد و ائمه‌اطهار(ع) فرمودند در دوره آخرالزمان هم کسانی که بر سر ولایت بمانند مقامشان از شهدای بدر و اُحد بالاتر است.


کارشناس مسائل دینی با اشاره به صبر و غیریت زینبی گفت: غیرت، شجاعت و صبر این بانوی بزرگوار بسیار بی‌نظیر بود به طوری که در حرکت کاروان اسراء به سمت شام، بانوان و کودکان را دلداری می‌داد و با مهربانی، آن‌ها را نوازش می‌کرد و توانست نقش خود را در قیام کربلا به خوبی ایفا نماید.


حجت‌الاسلام والمسلمین سهرابی خاطرنشان کرد: تداوم نهضت حسینی مرهون تلاش بانوی قهرمان کربلا بود که دشمنان را با خطبه‌های خود رسوا کرد.


انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از