حالت تاریک
  • شنبه, 1403/05/06 شمسی | 2024/07/27 میلادی
در میزگرد سفیرافلاک بررسی شد؛

انتخابات، تجلی وحدت ملت ایران

انتخابات، تجلی وحدت ملت ایران

انتخابات، تجلی وحدت ملت ایران است که مردم در ۱۱ اسفند بار دیگر یکپارچگی و اتحاد خود را به دنیا نشان می‌دهند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک» انتخابات، رقم زدن سرنوشت است و انتخاب درست و آگاهانه می‌تواند این مسیر را به سمت پیشرفت و قله‌های سربلندی سوق دهد.

 

به برکت پیروزی انقلاب اسلامی ایران، زمینه برای مشارکت مردم فراهم شد و مردم ایران طی این سال‌ها با حضور در پای صندوق‌های رای، در تعیین سرنوشت کشور سهیم بوده‌اند و هرچه جلوتر می‌رویم، این انقلاب بالنده‌تر به راه خود ادامه می‌دهد.

 

حضور پرشور در پای صندوق‌های رای در واقع تجلی وحدت ملت ایران است که به دنیا نمایش داده می‌شود، ملتی که برای سرنوشت کشور حضور همیشه در صحنه‌ای دارند و این حضور علاوه بر این که ضامن امنیت و اقتدار است، سبب می‌شود تا افراد اصلح برای پیشرفت بیشتر کشور روی کار بیایند.

 

جامعه‌‌ای که ملت پشتیبان آن باشد، دشمنان هیچ‌گاه نمی‌توانند آسیبی به آن وارد کنند از همین رو ملت ایران آماده هستند تا در روز ۱۱ اسفند بار دیگر با حضور در صحنه دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری بار دیگر پایبندی و پشتیبانی خود را نشان دهند.

 

در همین راستا میزگردی با حضور کارشناسان سیاسی و اجتماعی در مورد انتخابات صورت گرفته است که مشروح آن را می‌خوانید.

انتخابات، تجلی وحدت ملت ایران

 

جایگاه مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری به خوبی تبیین شود

همایون رهبران تحلیلگر مسائل سیاسی و استاد دانشگاه آیت‌الله بروجردی(ره) اظهارداشت: رویداد انتخابات مجلس زمانی که موسم انتخابات آغاز می‌شود، دستگاه‌های رسانه‌ای هم فعال می‌شوند و دشمن در فضای رسانه‌ای و تبلیغاتی می‌خواهد مردم را نسبت به حضور در انتخابات ناامید کنند و دلسرد کند.

 

وی افزود: مشخص است که تلاش دشمن بر این مبناست که هرچه برایش مقدور می‌باشد، از حضور حداکثری و خلق حماسی مردم در انتخابات جلوگیری کند که در پی تحقیق و جلسه‌هایی که برگزار شده، به چند شبهه مختلف رسیدیم و یکی از مهم‌ترین موضوعات که پایه و اساس شبهات است این است که هنوز جایگاه انتخابات به خوبی تشریح نشده است.

 

تحلیلگر مسائل سیاسی و استاد دانشگاه آیت‌الله بروجردی(ره) تصریح کرد: اگر جایگاه خطیر انتخابات به خوبی تبیین شود، قطعاً رویکرد برخی از مردم نسبت به این مهم تغییر می‌کند چرا که جایگاه مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری بسیار بااهمیت است، از همین رو باید اختیارات و شرح وظایف آن‌ها برای مردم بیان شود که سبب می‌شود درک جدیدی از انتخابات در ذهن مردم ایجاد گردد.

 

رهبران عنوان کرد: دشمن در فضای مجازی تصاویری را در ذهن مردم ایجاد کرده، همان تصویر غلطی است که در ذهن مردم ایجاد کرده که حول محور چند شبهه است، یکی اینکه چرا رای دهیم؟ و در پاسخ به این افراد باید گفت که اگر رای ندهیم مجلسی شکل نمی‌گیرد و نظام سیاسی یک شاکله دارد به نام مجلس و اگر مجلسی نباشد ریل قانون‌گذاری تعطیل می‌شود.

 

وی بیان کرد: شبهه بعدی این است که این همه رای دادیم چه شده است و چه تغییری در زندگی‌ها داشته است؟ در پاسخ به این شبهه باید گفت اگر نگاهی به پیشرفت کشور داشته باشیم، می‌بینیم که علیرغم مشکلاتی که وجود دارد اما دستاوردهای زیادی داشتیم که در کتاب صعود ۴۰ ساله آمده است، اگر انتخابات تاثیری نداشته پس این دستاوردها چگونه حاصل شده است.

 

تحلیلگر مسائل سیاسی و استاد دانشگاه آیت‌الله بروجردی(ره) با اشاره به انتخاب اصلح، یادآورشد: برخی می‌گویند مگر فرقی دارد چه کسی رای بیاورد؟ در اینجا باید گفت رای ما مشخص می‌کند چه کسی روی کار آید پس باید از بین داوطلبان و نامزدهای انتخابات، بهترین افرادی را که اصلح و شایسته خدمت هستند را انتخاب کنیم.

 

رهبران گفت: برخی می‌پرسند از کجا معلوم است وعده‌هایی که داده می‌شود را عمل کنند؟ خیلی از وعده‌هایی که داده می‌شود ما باید حواسمان باشد که آیا این وعده‌ها قابل تحقق است و جزء وظایف نماینده هست یا نه و یا برای عوام‌فریبی و جذب رای عنوان شده است که باید با وظایف و وعده‌های نماینده‌های مجلس آشنا باشیم.

 

دشمن به دنبال کمرنگ کردن حضور مردم در انتخابات است

وی با بیان اینکه یکی از شبهات پرتکرار است که این همه رای دادیم ولی الان با گرانی و مشکلات اقتصادی همراه هستیم، در پاسخ باید گفت آیا علت گرانی و تورم انتخابات است یا مشکل جایی دیگر است که دشمن آدرس غلط می‌دهد و اگر انتخابات تحریم شود مشکل تورم حل می‌شود؟

 

تحلیلگر مسائل سیاسی و استاد دانشگاه آیت‌الله بروجردی(ره) افزود: با گردش دولت‌ها تغییراتی در شاخص‌ها داریم در این دولت شاخص بیکاری و تورم کاهش یافته است، پس با رای خود می‌توانیم وضع موجود را تغییر دهیم و انتخابات فرصتی برای تغییر شرایط است و اگر شرایط نامطلوب است به سمت مطلوب برویم.

 

رهبران تصریح کرد: برخی افراد منتقد انتخابات هستند و وقتی از آن‌ها می‌پرسیم رای شما چه بوده است، می‌گویند ما رای ندادیم. پس وقتی کسی در انتخابات مشارکت نمی‌کند و تماشاچی هست، اظهار نظرهای آن‌ها موضوعیتی ندارد، این افراد از ظرفی کنار نشسته و در انتخابات شرکت نمی‌کنند، از طرفی بیشترین انتقاد را وارد می‌کنند و اگر این شبهات حل و فصل شود و به مردم بگوئیم که اگر درست انتخاب کنیم، می‌تواند نتایج مطلوبی داشته باشد، شبهات برطرف می‌گردد.

 

وی با اشاره به اینکه انتخاب اصلح باید مد نظر همه باشد، گفت: راه اول اینکه اگر فرصت هست، حرف اینها را افراد بشنوند و اگر فرصت نمی‌کنند به افرادی مراجعه کنند که در این زمینه تخصص دارند، پس اگر شبهات پاسخ داده شود و اگر گره‌های ذهنی به خصوص برای رای اولی‌ها باز شود، انتخاب اصلح انجام می‌شود و باید دانست که قلوب دست خداست و همیشه نصرت الهی را شاهد بودیم پس به لطف خدا و با حضور مردم شاهد انتخابات خوبی خواهیم بود.

انتخابات، تجلی وحدت ملت ایران

 

شرکت در انتخابات و انتخاب اصلح، گام اول پیشرفت کشور

امیرعلی‌حیدر امیری تحلیلگر مسائل سیاسی اظهارداشت: شرکت در انتخابات هم وظیفه شرعی و هم وظیفه قانونی است پس رای دادن یک تکلیف شرعی است که در این راستا مقام معظم رهبری و فقها، شرکت در انتخابات را یک وظیفه شرعی و واجب می‌دانند.

 

وی افزود: برخی می‌گویند یک رای هم آیا نتیجه‌ای دارد؟ این افراد بدانند یک رای هم در انتخابات بسیار اثرگذار است و همه ما موظف هستیم در انتخابات شرکت کنیم و عمل نکردن به تکلیف شرعی، گناه و معصیت است.

 

تحلیلگر مسائل سیاسی عنوان کرد: کشور ما متعلق به مردم است و مردم باید سرنوشت کشور را تعیین کنند، بنابراین عدم شرکت در انتخابات ممکن است زمینه را برای طمع دشمن فراهم کند و امنیت ملی به خطر بیندازد، حتی ممکن است سبب روی کارآمدن مجلس ناتوانی شود که تاثیر مستقیمی بر زندگی مردم دارد.

 

امیری عنوان کرد: به منظور به دست آوردن حقوق شهروندی باید رای داد و باید حق خود را بگیریم و با رای دادن به اشخاصی که به فکر ما نزدیک هستند، می‌توانیم سهم خود را در سرنوشت کشور رقم بزنیم و هرجا حضور مردم پررنگ بوده، حق پیروز شده است.

 

امیری امیدآفرینی را در جامعه یک مولفه مهم برشمرد و گفت: امید در جامعه مهم است لذا دشمن به دنبال ناامیدسازی است و در طول تاریخ همیشه دشمن به دنبال ناامید کردن مردم از جبهه حق بوده است و یکی از کارهایی که امروز دشمنان دنبال می‌کنند اینکه مردم را نسبت به شرکت در انتخابات ناامید کنند چرا که کار دشمن همین است اما حضور گسترده مردم در انتخابات دشمن را ناامید می‌کند.

 

وی یادآورشد: برخی می‌گویند تا الان در انتخابات شرکت کردیم چه شده است؟ باید گفت که کار مجلس قانون‌گذاری و نظارت بر اجرای قوانین است و مانند کار اجرایی نیست و قانون خوب، ریل پیشرفت کشور است پس اگر مجلس نباشد کار دو قوه دیگر هم با مشکل همراه می‌شود.

 

تحلیلگر مسائل سیاسی افزود: روزی دشمن در جنگ تن به تن در برابر کشور ایستاد و بعد از شکست از این جنگ تصمیم گرفت از طریق جنگ نرم برای انحراف افکار جوانان وارد میدان شود و امروز تلاش می‌کند تا دشمنی و جنگ خود را با منصرف کردن از حضور در انتخابات نشان دهد اما حضور مردم در پای صندوق‌های رای و انتخاب نماینده اصلح که معیارهای امامین انقلاب را دارا باشد، دشمن را ناامید خواهد کرد.

انتخابات، تجلی وحدت ملت ایران

 

حضور مردم در صحنه، دست طمع دشمنان را قطع کرد

مهدی اسماعیلی کارشناس مسائل سیاسی اظهارداشت: انقلاب اسلامی ایران به واسطه حرکت مردمی و با نصرت الهی و رهبری امام‌راحل به سرانجام رسید و در مقابل رژیم مستبد طاغوت توانست یک راهبرد جدیدی ایجاد کند که این راهبرد در بخش‌های مختلف خود را نشان داد و یکی از دستاوردهای مهمی که محقق شد و پایه‌گذار آن انقلاب اسلامی بود که احیاء توجه به نقش مردم در اداره کشور داشت، مشارکت مردم بود و یکی از مصدایق مشارکت مردم، انتخابات است.

 

وی افزود: طی این سال‌ها شاهد حضور مردم در صحنه‌های مختلف بودیم و یکی از نقاط برجسته کشور همین حضور پرشور بوده است، حضور مردم در تعیین سرنوشت خودشان و مشارکت در تعیین مسئولان، نقطه مقابل دشمن است و امروز دشمنان استکباری در واقع اگر دستشان از منافع کشور قطع شده و امکان سلطه سیاسی اقتصادی و دخالت در سرنوشت کشور را ندارند، به واسطه حضور ملت است و این موضوعی است که مورد توجه است.

 

کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: امروز عدم مشارکت فعال در تعیین راهبردها و رویه‌ها در کشور، دشمن را امیدوار می‌کند چون آن‌ها نقطه مقابل خود را در گام اول، نقش و حضور مردم می‌دانند و راهبردی است که مردم ایجاد می‌کنند. 

 

اسماعیلی عنوان کرد: در مشارکت‌های مختلف این را دیدیم که مشارکت مردم ضامن بقا انقلاب است اما دشمن از این آسیب دیده و در دوره‌های مختلف به بهانه‌های مختلف از تحریم انتخابات گرفته تا مشکلات مختلف مانند حمله رسانه‌ای، تهیه و نشر اخبار کذب، انتشار شایعات استفاده کرده تا به هدفش برسد لذا ملت باید هوشیار باشد.

 

وی بیان کرد: مردم همیشه نسبت به نقش خود آگاه بودند و در مسیر صحیح قرار حرکت کردند و با انتخابات و حضور پرشور و انتخاب افراد اصلح باید بتوانند باطل‌السحر سیاست‌های دشمن باشند، اگرچه مشکلاتی وجود دارد اما راهش قهر با صندوق رای نیست و برای تحول باید مشارکت کنیم و باید به سمت قله حرکت کنیم. 

 

کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه امروز دشمن و همدستانش که چشم طمع دارند، منتظر اختلافات داخلی هستند، گفت: انتخابات حق و وظیفه است و امنیت پایدار و ثبات قابل توجهی را برای کشور ایجاد می‌کند و در سایه همین اتفاق و امنیت به رشد و شکوفایی خواهیم رسید پس باید با هم متحد شویم و یک انتخابات پرشور را رقم بزنیم.

 

اسماعیلی افزود: علیرغم میل دشمنان و تبلیغات آن‌ها، ملت در صحنه‌های مختلف به نقش خود آگاه شدند و در انتخابات پیش‌رو هم با آگاهی و بصیرت حضور خواهند داشت و یک حرکت نو و حرکت جدیدی را ایجاد می‌کنند که بهره‌مند اصلی این انتخابات، مردم هستند.

 

وی اظهارداشت: انقلاب بود که مردم را پای صحنه اداره امور کشور آورد و این نقش‌آفرینی قبل از انقلاب وجود نداشت، امروز علیرغم همه مسائل و مشکلات، مسائل بین‌المللی را بدانیم که امید مستضعفان جهان به ایران است و هسته‌های مقاومت با هدایت‌های جمهوری اسلامی ایران و با پشتیبانی معنوی و سیاسی،تقویت شده تا در برابر استکبار بایستند.

 

کارشناس مسائل سیاسی افزود: مردم بدانند حضور و نقش‌آفرینی آن‌ها در صحنه‌های انقلاب، ضمن تقویت ابعاد داخلی، سبب استحکام مواضع کشور و حاکمیت اسلامی در دنیا و منطقه غرب آسیا خواهد شد و فشارهایی که رژیم صهیونیستی به برخی کشورها وارد می‌کند، این فشارها خواهد شکست و در مقابل جریان‌سازی شکست خواهد خورد و امنیت پایدارتری در مواضع بین‌المللی ایجاد خواهد شد.

 

انتخابات، تجلی وحدت ملت ایران

 

اگر می‌خواهیم در تصمیم‌گیری مشارکت کنیم باید انتخاب کنیم

حامد پرچی کارشناس جامعه‌شناسی با اشاره به بررسی موضوع انتخابات از بُعد اجتماعی، اظهارداشت: امام‌راحل مردم سالاری دینی را پایه‌ریزی کردند که مردم همیشه در صحنه حضور داشتند و به این نوع از حکومت آری گفتند و در سطوح مختلف مردم مشارکت کردند.

 

وی افزود: برخی توصیه بر مشارکت حداکثری دارند و برخی مخالفت دارند، به لحاظ جامعه شناختی اگر می‌خواهیم در تصمیم‌گیری مشارکت کنیم باید انتخاب کنیم و اگر خارج از گود بایستیم یعنی در تصمیم‌گیری نبودیم و حق گلایه هم نداریم و نمی‌توانیم در پیشرفت کشور شرکت کنیم.

 

کارشناس جامعه‌شناسی تصریح کرد: در واقع ما با انتخابمان، اعتقادمان را نشان می‌دهیم و هرچه درصد مشارکت مردم در انتخابات که مهم‌ترین نماد مردم سالاری‌ دینی است بالا باشد، یعنی حمایت مردم از نظام بالاتر است.

 

پرچی عنوان کرد: وقتی نظامی این همه پشتوانه داشته باشد در سطح بین‌الملل با قدرت بیشتری صحبت می‌کند پس اگر کشوری بخواهد مقتدرانه خواسته‌های خود را پیگیری کند باید مردم در امور مختلف مشارکت کنند که قدرت کشور را نشان می‌دهند.

 

وی با اشاره به اینکه دشمن تلاش دارد تا پایه‌های اقتدار هر کشور را روز به روز کمتر کند، گفت: دشمنان وقتی بدانند مشارکت مردم در تعیین سرنوشت کشور بالاست، بنابراین می‌دانند که مردم پشت این نظام ایستاده و دشمن را ناامید می‌کنند در واقع مردم اگر می‌خواهند در تصمیم‌گیری‌ها مشارکت کنند باید از نمایندگان بخواهند و بپرسند که در سیاست‌های کلان چه برنامه‌ای دارند.

 

کارشناس جامعه شناسی افزود: برخی تلاش دارند علیرغم مشکلات و گلایه‌هایی که دارند ولی رای دهند و اعتقاد دارند که باید در صحنه انتخابات باشند ولی برخی می‌گویند به دلیل مشکلاتی که وجود دارد ما رای نمی‌دهیم ولی باید مشارکت بالا رود و افراد اصلح را انتخاب کنیم و خواسته‌ها را پیگیری نمائیم که چه دستاوردهایی را داشته است.

 

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از