حالت تاریک
  • شنبه, 1403/05/06 شمسی | 2024/07/27 میلادی
یادداشت؛

دیپلماسی عزتمندانه

دیپلماسی عزتمندانه

حجت‌اله صادقی، استاد دانشگاه نوشت: در دیپلماسی عزتمندانه ما همه چیز را به غرب گره نمی‌زنیم و در کنار مذاکره سعی می‌کنیم با تکیه بر توان داخلی کارهای خود را پیش ببریم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک»، باتوجه به اهمیتی که این دوره از انتخابات دارد همچنین مسائل داخلی و منطقه‌ای که ما شاهد آن‌ها هستیم و با توجه به اینکه کشور‌های دیگر نگاه ویژه‌ای نسبت به این انتخابات و جمهوری اسلامی ایران دارند همچنین تأکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر مشارکت حداکثری در انتخابات باید سعی کنیم انتخابات به صورت گسترده برگزار شود و ان‌شاءالله یک انتخاباتی در شأن ملت ایران را شاهد باشیم.

در انتخابات باتوجه به موقعیت حساس کنونی باید فردی را انتخاب کنیم که موقعیت‌شناس باشد، با توجه به دشمنی‌های شکل گرفته علیه ملت ایران باید فردی را انتخاب کنیم که پایبند و متعهد به آرمان‌های انقلاب، نظام، کشور و ملت ایران باشد و برای رسیدن به اهداف خاص آرمان‌ها را با دیگر کشور‌ها معامله نکند.

فردی که ما انتخاب می‌کنیم حتماً باید دارای برنامه باشد چون الان وقت آن گذشته است که این را مطرح کنیم که ما در آینده روی یک مسئله کار و این مسئله را به کارشناسان واگذار می‌کنیم چون فرصت زود می‌گذرد بنابراین رئیس جمهور خوب رئیس جمهوری است که در مورد مسائل مختلف کار کرده باشد و الان برنامه ارائه می‌دهد.

در این مقطع رئیس جمهور باید با قدرت و اقتدار تمام در مقابل دشمنان کشور، ملت و اسلام ظاهر شود و در مقابل آن‌ها اقتدار داشته باشد به عبارتی به دنبال دیپلماسی التماسی نباشد بلکه به دنبال دیپلماسی اقتدار باشد که بتواند اقتدار ملت ایران را نشان دهد.

در مناظرات تلویزیونی شاهد دو طرز تفکر بودیم یک طرز تفکر می‌گوید ما باید مذاکرات را آنقدر ادامه دهیم که بلاخره شاید به نتیجه‌ای برسیم اما با توجه به مسائلی که در گذشته وجود داشته است می‌دانیم که آن‌ها نمی‌خواهند ملت ایران پیشرفتی داشته باشد، ما هرچقدر امتیاز بدهیم و تمام خواسته‌های آن‌ها را برآورده کنیم هیچ موقع تسلیم خواسته‌های ما نمی‌شوند و منافع ما را برآورده نمی‌کنند.

از پیش مشخص است که این طرز تفکر به بن بست می‌رسد چون هیچ گونه جایگزینی برای آن ندارند که اگر این مذاکره به جایی نرسید چه باید بکنیم؟ از سوی دیگر همه مسائل کشور را به مذاکره و نتیجه آن گره می‌زنند و این جزء آنکه ما را در مقابل دشمن منفعل و از مسائل اصلی کشور غافل می‌کند پیشرفت کشور را متوقف و اقتدار ایران را تضعیف می‌کند و چیزی عاید این کشور نخواهد کرد بنابراین این دیپلماسی التماسی نمی‌تواند خواسته‌های ما را برآورده‌ کند و قطعاً به جایی نخواهد رسید.

در مقابل دیپلماسی التماسی طرز تفکر دیگری وجود دارد که می‌گوید ما به عنوان طلبکار مذاکره می‌کنیم بنابراین ما برای عزت و اقتدار کشور به عنوان یک طلبکار وارد می‌شویم در این دیپلماسی عزتمندانه ما همه چیز را به غرب گره نمی‌زنیم و در کنار مذاکره سعی می‌کنیم در داخل کشور با تکیه بر توان داخلی کارهای خود را پیش ببریم، با سایر کشور‌ها ارتباط برقرار کنیم و دنیا را در کشورهای آمریکا و انگلیس خلاصه نکنیم چون ۲۰۰ کشور در جهان وجود دارند؛ ما باید به دنبال حل مشکلات کشور در داخل به واسطه توان داخلی و ارتباط با دیگر کشور‌ها باشیم و این دیپلماسی عزتمندانه نتیجه خواهد داد.

کشور‌های متعدد برای اقتدار خود سعی می‌کنند در کشور‌های دیگر نفوذ داشته باشند برای مثال آمریکا به دنبال این است که در کشورهایی مانند افغانستان، یمن، عراق و دیگر کشور‌ها پایگاه بزند و قدرتش را حفظ کند، کشور ایران در کشور‌های متعدد نفوذ دارد و آمریکا هم جمهوری اسلامی را یکی از قدرت‌های برتر می‌داند این یعنی ما در خارج می‌توانیم توانی داشته باشیم، در داخل نیز همه منابع را در زمینه‌های مختلف داریم و این‌ها همه گواه بر این است که ما می‌توانیم و قدرت داریم که کشور خود را بسازیم؛ پیشرفت کشور‌ها به واسطه این بوده که به توان داخلی خود تکیه کردند و ما می‌توانیم با توجه به ویژگی‌های کشورمان پیشرفت کنیم.

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از