حالت تاریک
  • یکشنبه, 1403/05/07 شمسی | 2024/07/28 میلادی
یادداشت؛

امام خمینی(ره)؛ احیاگر میراث عظیم اسلامی

امام خمینی(ره)؛ احیاگر میراث عظیم اسلامی

تحلیلگر مسائل سیاسی نوشت: امام خمینی(ره) با وجود سیطره تمدن غربی بر جهان امروز، مرد قرن و احیاگر میراث عظیم اسلامی در جهان امروز بوده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک»، مهدی رضا، کارشناس فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در یادداشتی نوشت: امام خمینی(ره) بزرگ‌مرد تاریخ معاصر ایران و ندای بلند محرومان و مظلومان جهان بوده که بدون شک نام وی با تاریخ معاصر جهان آمیخته است.

امام خمینی(ره) با وجود سیطره تمدن غربی بر جهان امروز، مرد قرن و احیاگر میراث عظیم اسلامی در جهان امروز بوده و راه جدیدی را برای انسان امروز ترسیم کرده است و به تعبیر اندیشمندان منادی معنویت و روحی جدید برای جهان بی‌روح در عصر حاضر شد.

برای شناخت اندیشه‌های حضرت امام(ره)، باید ویژگی‌های قیام ۱۵ خرداد را استخراج و رابطه آن را با انقلاب اسلامی پیدا کنیم تا به اندیشه امام خمینی(ره) وقوف پیدا کرده و ببینیم حرکت عدالت‌خواهی چقدر در جامعه جهانی توسعه داشته و جدی بود است.

امام خمینی(ره) به عنوان یک انسان منتظر و زمینه‌ساز ظهور این انقلاب را آغاز کردند ولی در طول زندگی هیچ‌گاه به خود سرگرم نشدند؛ به عبارت دیگر امام راحل در حیات خود، انقلاب را برای خود برپا نکردند، یعنی برای انقلاب گام برداشتند ولی نه برای رهبری انقلاب و لذا در طول رهبری هیچ‌گاه به فکر بقای رهبری خود نبودند و هیچ‌گاه در عمر خود سرگرم خویشتن نشدند.

 بنابراین مدیران و مسئولان نیز زمانی در به نتیجه رساندن اهداف انقلاب موفق هستند که به خود سرگرم نشوند. انسان برای رسیدن به هر مقصودی باید هدف خود را مشخص کند تا بر اساس آن حرکت کند و حضرت امام(ره) در ادبیات و برنامه‌ها و حتی گفت‌و‌گوهای خود، هدف انقلاب را زمینه‌سازی برای ظهور مطرح می‌کردند و به‌طور طبیعی وقتی هدف را مطرح می‌کنند، بر روی آن توقف ندارند. چون ممکن است کسی هدفی را بیان کند ولی برنامه‌ای نداشته باشد.

 ولی در ادبیات امام(ره) می‌بینیم که به هدف اکتفا نکرده و برنامه خود را بر اساس برنامه امام عصر(عج) مبنی بر عدالت‌خواهی و ظلم‌ستیزی قرار می‌دهد. مکتب سیاسی این حضرت مبتنی بر اصول و ارکانی بنیادین بوده و آرا و اندیشه‌های او راهنمای اندیشه و تفکر اصیل انسان معاصر است که با گذشت بیش از ۳ دهه از ارتحال ایشان این اندیشه‌ها همچنان مورد تفسیر در محافل علمی و فرهنگی جهات معاصر قرار می‌گیرند.

شناخت ریشه‌های انقلاب اسلامی فارغ از اندیشه و سیره امام خمینی(ره) یقیناً شناختی ابتر خواهد بود اگر بخواهیم ماهیت منظومه فکری انقلاب اسلامی و میزان تأثیرگذاری آن در جهت تنویر افکار عمومی جهانیان را بدانیم بایستی اندیشه امام خمینی(ره) را سرلوحه کار خود قرار دهیم و این اندیشه را تبیین و ترویج کنیم.

در اندیشه امام خمینی(ره) انسان صاحب کرامت است. هستند کسانی که ادعای مردم‌داری داشته باشند اما تا زمانی که مردم در خدمت آن‌ها باشند؛ ولی در اندیشه امام انسان صاحب کرامت است و این نگاه نیز برگرفته‌شده از قرآن است، همان‌طور که خداوند در این کتاب آسمانی می‌فرماید: «وَ لَقَدْ کَرَّمْنا بَنی آدَمَ»؛ بنابراین نقطه اتکا امام خمینی(ره) به مردم است و مردم را هم صاحب کرامت می‌داند.

آری امام خمینی(ره) حکیمی خردمند و عارفی الهی است که به عنوان شخصیتی احیاگر اسلام ناب محمدی در قرن ۲۰ با بصیرت مردم انقلابی، نظام مقدس جمهوری اسلامی را بنا کرد و با اندیشه‌های ناب و عرفانی خود انقلابی بزرگ را در جهان تزویر و زور و خرافه بنا نهاد.

انتهای خبر/

منبع: ایکنا

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از