حالت تاریک
  • شنبه, 1403/02/08 شمسی | 2024/04/27 میلادی
یادداشت؛

امید، ارمغان اُنس با قرآن

امید، ارمغان اُنس با قرآن

حجت‌الاسلام والمسلمین احد عبدالهی رئیس حوزه علمیه لرستان نوشت: اُنس با قرآن یعنی پیوند قلبی با قرآن برقرار کردن که سبب آرامش انسان شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک»، اُنس با قرآن یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که انسان باید در زندگی پیاده کند، اُنس با قرآن یعنی پیوند قلبی با قرآن برقرار کردن که سبب آرامش انسان شود و امیدی در زندگی ایجاد نماید.

این اُنس با قرآن مراحلی دارد و از مراحلی شروع می‌شود تا به عالی‌ترین مرتبه می‌رسد، یک اُنس با قرآن در واقع اُنس با الفاظ قرآن است، برخی از افراد هم با خواندن قرآن یا ترجمه و تفسیر اُنس می‌گیرند اما عالی‌ترین اُنس با قرآن، عمل به دستورات و مفاهیم این کتاب آسمانی است.

اُنس با قرآن پیامدهایی را برای انسان به همراه دارد چون قرآن، آئینه و برنامه زندگی است و بزرگ‌ترین امیدها را به همراه دارد و کسی که با قرآن مانوس شود، به آینده امیدوار خواهد شد و وعده خداست که مانوس شدن با قرآن، امیدها را در آینده به همراه دارد.

کسانی که با قرآن مانوس می‌شوند، در واقع امیدوار هستند که آینده از آن آن‌هاست که در این راستا هر کسی با توجه به معرفت و بصیرتی که نسبت به قرآن دارد می‌تواند از آن بهره‌مند شود.

در آیات و روایات داریم که نگاه کردن به چهره پدر و مادر و علماء ثواب زیادی دارد چون ولایت دارند، از همین رو نگاه کردن به قرآن ثواب زیادی دارد و باعث آرامش می‌شود و کسانی که با نگاه کردن به قرآن به آرامش می‌رسند و کسانی که مفاهیم این کتاب خدا را در زندگی پیاده می‌کنند، آرامش قلبی خواهند داشت.

مانوس شدن با قرآن سبب می‌شود تا کینه و کدورت از دل انسان فرار نماید و این افراد در رفتار، گفتار، حرکت، برخورد با دیگران و در زندگی فردی و اجتماعی از مفاهیم قرآن استفاده نمایند که این بالاترین مرحله از اُنس با قرآن را نشان می‌دهد.

وقتی رفتار و گفتار فردی طبق مفاهیم قرآن شد، اینها فضائل اخلاقی هستند که اُنس با قرآن انسان را به سمتی می‌برد که فضیلت‌هایی را که در قرآن وجود دارد را بتواند در زندگی پیاده و به آن‌ها عمل کند و این همان سعادت و کمال است.

این کتاب آسمانی در ماه رمضان و در شب قدر نازل شد پس ماه رمضان بهترین فرصت برای مانوس شدن با قرآن است و لازم است که این فرصت را غنیمت بشماریم چرا که تلاوت یک آیه از قرآن، اجر و پاداش بسیار زیادی در این ماه ضیافت الهی دارد پس از لحظات این ماه می‌توانیم برای تلاوت قرآن استفاده نمائیم.

قرآن کتابی است که سراسر آن انسان را به سمت کمال و هدایت سوق می‌دهد، از همین آیه‌های قرآن می‌توان برای حل مشکلات استفاده کرد و با استفاده از فضیلت‌های قرآن می‌توان مشکلات را در هر عرصه‌ای مانند سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و سایر عرصه‌ها برطرف نمود.

وقتی انسان هر آیه از قرآن را تلاوت می‌کند در واقع او با دنیایی از حرف‌های این کتاب آشنا می‌شود که عمل به این دستورات همان مانوس شدن با قرآن است و این مانوس شدن با قران سبب خودسازی در فرد می ‌شود.

در آیات و روایات داریم که در آخرالزمان یک حکومت قرآنی شکل می‌گیرد و تمام حاکمانش این آموزه‌های قرآنی را در همه عرصه‌ها رعایت می‌کنند لذا جمهوری اسلامی ایران بستری برای اُنس با قرآن فراهم کرد که امروز می‌بینیم در هر جایی همزمان با ماه رمضان، محفل‌های اُنس با قرآن برپا می‌شود.

در واقع محفل‌های قرآنی نه تنها در بُعد فردی و اجتماعی اثرگذار است بلکه ما را به سمت ظهور نزدیک می‌کند لذا باید از این لحظات ماه مبارک رمضان بهره کافی را ببریم و تلاش کنیم تا فرزندان و نسل جوان بیشتر با قرآن مانوس شوند و از این کتاب مانند چراغ راه و هدایت بشر استفاده نمایند.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از