حالت تاریک
  • شنبه, 1403/02/08 شمسی | 2024/04/27 میلادی
گفتگوی تفصیلی با رئیس دانشگاه لرستان؛

تلاقی بهار طبیعت و قرآن سرآغاز تحول است

تلاقی بهار طبیعت و قرآن سرآغاز تحول است

تلاقی بهار طبیعت و بهار قرآن، سرآغاز تحولی است که انسان را به سمت سعادت و خودسازی هدایت می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک» ماه رمضان مقدس‌ترین و برترین ماه‌ سال است که از بین ۱۱ ماه دیگر در همه ابعاد برتری دارد، ماه رمضان ماهی است که سرشار از فضائل است و هر انسانی به هر اندازه که در توان دارد می‌تواند از دریای پُربرکت این ماه برای خود ره‌توشه‌ای جمع‌آوری نماید و خود را به اوج بندگی برساند.

همه اعیاد مختلف همیشه با شادی و نشاط همراه بوده است اما زمانی که دو عید با هم تقارن پیدا می‌کنند، این شادی و نشایط دوچندان می‌شود و امسال نوروز در حالی از راه رسید که چند روزی همه ما مهمان خدا بودیم و در مهمانی خدا به استقبال نوروز رفتیم.

تلاقی نوروز و رمضان موهبتی الهی است که از این فرصت برای اندیشیدن بیشتر باید استفاده کرد، دو مناسبتی که هر کدام دنیایی از نشانه‌هایی را به همراه دارند، بهار طبیعت و تجدید حیات دوباره و رمضان ماه ضیافت الهی که هر دو از نشانه‌های خالق هستی هستند.

برای رسیدن نوروز همه از مدتها قبل خانه تکانی می‌کنند تا با زدون گرد و غبار منزل، به استقبال فصل بهار بروند، در ماه رمضان هم درست این کار صورت می‌گیرد اما انسان‌ها با زودن کینه و گناه سعی می‌کنند با خانه تکانی دل‌ها به استقبال ماه مهمانی خدا بروند و در این یک ماه بندگی و مهمان خدا بودن، به عالی‌ترین درجه از بندگی برسند.

جشن نوروز با رنگ و بوی آئین‌ها و سنت‌های قدیمی برگزار می‌شود و ماه رمضان هم با رنگ و بوی معنویت و بندگی و تقارن این دو با هم زیبایی‌های زیادی را به همراه دارد که تجربه‌ای زیبا از هر دو مناسبت است.

پیوند ماه مبارک رمضان و ایام نوروز، خاطره‌های زیادی را می‌تواند برای انسان رقم بزند از همین رو باید تلاش کرد تا آیئن‌های سنتی نوروز و رمضان را به خوبی معرفی کنیم.

در همین راستا گفتگویی تفصیلی با علی نظری رئیس دانشگاه لرستان با موضوع تقارن ماه رمضان و ایام نوروز صورت گرفته که مشروح آن را در زیر می‌خواتید.

 

تقارن بهار طبیعت و بهار قرآن چه معنایی دارد؟

طبیعتاً فلسفه و یکی از حکمت‌های ماه مبارک رمضان، تقوا است که برای پرهیزگاری و پارسایی قرار داده شده است برای اینکه ماه رمضان را به عنوان یک سپر و لباس تقوا قلمداد کنیم چرا که تقوا انسان را از ناهنجاری و کارهای ناپسند باز می‌دارد.

تقارن بهار طبیعت با بهار قرآن معنایی ویژه دارد و اینکه در گذر زمان و اختلاف لیل و نهار همه ما بیاموزیم که ایام و روزگاران را برای اندیشیدن صرف کنیم و بتوانیم درست و با تفکر اندیشه کنیم که سال قبل چه کارهایی انجام دادیم و چه کارهای جامانده و انجام نداده‌ایم.

در واقع تلاقی این دو بهار به این معناست که اندیشه کنیم کجای جهان هستی قرار داریم و باید چه کارهایی انجام دهیم و چه رفتارهایی کنیم تا ما را به سمت سعادت و مستقیم هدایت نماید.

 

چگونه از ماه رمضان برای خودسازی استفاده کرد؟

رمضان به ما می‌آموزد که طعم گرسنگی و تشگی را بچشیم و در این ماه بیشتر از همه ماه‌های سال، نیازمندان را یاری برسانیم و برای سنجش اخلاص، اطعام دادن به نیازمندان است البته ماه رمضان بهترین فرصت برای خودسازی است که انسان علاوه بر اینکه زبان و چشم و دهان او روزه است، بتواند از این ماه برای خودسازی و تولد دوباره برای بندگی خدا و زندگی استفاده نماید.

خداوند روزه را واجب کرد تا میزان اخلاص انسان‌ها را بسنجد و بداند که این انسان‌ها چقدر می‌توانند درست اندیشه کنند و در زندگی طبق دستورات الهی حرکت نمایند تا به اوج تقوا و بندگی برسند.

 

اُنس با قرآن در زندگی فردی و اجتماعی چه اثرگذاری دارد؟

ماه رمضان، بهار قرآن است که قرآن برای تفکر است و هر آیه و کلمه قرآن در واقع دریایی از معارف را به همراه دارد که در زندگی فردی و اجتماعی بسیار اثرگذار است و باید توانست از این دریای معارف به خوبی استفاده نمود.

در واقع هم رمضان ما را به تفکر و اندیشیدن وادار می‌کند به طوری که در آیات قرآن و پاداش و اجر ثواب کارها در این ماه مهمانی خدا سفارش شده است و هم اینکه بهار طبیعت انسان را به اندیشیدن وادار می‌کند چرا که با نو شدن سال، شاهد هستیم که طبیعت لباس زندگی دوباره‌ای بر تن می‌کند که نماد سرزندگی است.

قرآن در ماه رمضان نازل شده که این کتاب آسمانی، منشور زندگی است. هرچه با قرآن بیشتر مانوس باشیم، زندگی ما از هر جهتی بهتر می‌شود و برای حیات طیبه، اُنس با قرآن و نهج‌البلاغه است که نهج‌البلاغه نیز هزاران پیام و درس‌ها را به همراه دارد که هر جرعه از نهج‌البلاغه می‌تواند مسیر انسان را به سمت هدایت و سیره و روش پیامبران هدایت نماید.

رمضان فرصتی است برای اُنس با قرآن و باید تلاش کنیم تا فرزندان خود و نسل جوان را با آیات قرآنی و کتاب آسمانی بیشتر مانوس کنیم چرا که وقتی کودکان و نوجوانان از سنین کم با قرآن آشنا می‌شوند، نور قرآن در دل آن‌ها می‌تابد.

اُنس با قرآن سبب افزایش امید در جامعه می‌شود، هم در بُعد فردی و هم اجتماعی که با تلاوت آیات قرآن، انسان به آرامش می‌رسد و همین آرامش در زندگی امید را به دنبال دارد از همین رو در فضای معنوی ماه مبارک رمضان باید تلاش کرد تا با قرآن بیشتر اُنس بگیریم.

 

آیا سنت‌های نوروز با رمضان تضاد دارد؟

در بهار طبیعت سنت‌ها و آئین‌هایی وجود دارد مانند صله ارحام، یا تفکر و رسیدگی به امور دیگران و همسایگان و یا کمک به نیازمندان که معنی هر کدام از این سنت‌ها در ایام نوروز، تضادی با ماه رمضان ندارد.

معنی صله ارحام در تقارن ماه رمضان و نوروز به این معنا نیست که افراد به بهانه دید و بازدید نوروزی، روزه نگیرند بلکه همین دید و بازدیدهای نوروز به بعد از افطار موکول شود البته همه ما مسلمانان این را به خوبی می‌دانیم.

ماه رمضان و نوروز فرصتی است برای صله ارحام و لذا خداوند متعال به ما یاد می‌دهد که چگونه در این دو مورد اندیشه نمائیم و در این میان افطاری دادن اجر و پاداش بسیار زیادی در ماه رمضان دارد که می‌توان دید و بازدیدهای نوروز را از افطار آغاز کرد.

اگر به خوبی فلسفه روزه داری را تشخیص دهیم قطعاً شکاف اجتماعی در جامعه کمتر می‌شود چرا که افرادی که توانایی مالی بهتری دارند می‌توانند به هر طریقی از نیازمندان و افرادی توانایی مالی ندارند، حمایت کنند و این خود درس بزرگی از ماه رمضان است.

در واقع فلسفه اصلی قرآن، روزه گرفتن، قرآن و همه حکمت‌هایش، گره‌گشایی است و از این فرصت بیاموزیم که از نیازمندان دستگیری کنیم.

 

چگونه می‌توان از دو عید رمضان و نوروز برای تقویت روابط اجتماعی استفاده کرد؟

نوروز جشن ملی و رمضان جشن معنوی و بندگی است که می‌توان این دو را با هم برگزار نمود به طوری که وقتی دید و بازدیدهای عید نوروز در ماه رمضان انجام شود منجر به نشاط اجتماعی و تقویت روابط اجتماعی خانواده‌ها می‌شود.

از طرفی جشن بندگی را می‌توان با روزه داری، کمک به نیازمندان، افطاری دادن برگزار نمود که به نظر می‌رسد تقارن این دو عید و این دو بهار با هم بسیار مبارک است.

البته باید توجه داشت که برگزاری این دو جشن ملی و مذهبی به دور از همه چشم و هم‌چشمی‌ها برگزار شود تا منجر به نتیجه نهایی شود، اگر اسراف و ریخت و پاش‌های اضافی در مهمانی و افطاری‌ها صورت گیرد در نهایت نتیجه‌ای را به همراه ندارد پس بهتر است خانواده‌ها توجه داشته باشند سفره‌های افطاری را ساده پهن کنند تا تداوم و استمرار داشته باشد.

در ایام نوروز و ماه رمضان آئین‌ها و سنت‌هایی در هر نقطه از کشور برگزار می‌شود که بسیاری از این آئین‌ها حول محور صله ارحام و تقویت روابط اجتماعی و آئین‌های ماه رمضان هم برای عبودیت بیشتر است، پس بهتر است از هر لحظه این ایام به خوبی برای بندگی استفاده کنیم و از هر دو بهار لذت ببریم و با پایان ماه رمضان و عید نوروز و رمضان، شاهد دگرگونی و تحولی دوباره در وجود خودمان باشیم.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از