حالت تاریک
  • چهارشنبه, 1403/06/28 شمسی | 2024/09/18 میلادی
رئیس هیئت‌مدیره انجمن برنج ایران مطرح کرد:

تکذیب کاهش تولید برنج در کشور

تکذیب کاهش تولید برنج در کشور

رئیس هیئت‌مدیره و دبیر انجمن برنج ایران با رد کاهش تولید برنج گفت: تولید برنج امسال مطلوب بود و با وجود موجودی انبار از سال‌های گذشته کمبودی در عرضه این محصول وجود ندارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی سفیرافلاک، جمیل علیزاده شایق در گفتگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ با رد برخی اظهارات در زمینه کاهش تولید برنج در سال جاری اظهار داشت: وضعیت تولید برنج امسال خوب بوده است. باران‌های شهریور که ۲ هزار و ۵۰۰ سال است ادامه دارد، باعث می‌شود که برنج‌ها که در این فصل سنگین هستند، بخوابند؛ اما با یک آفتاب دوباره به حالت اول برمی‌گردند.

 

تکذیب هر نوع کاهش تولید برنج در کشور

وی ادامه داد: برخی افراد به دنبال سوءاستفاده از وضعیت تولید کشاورزی هستند، مثل واردکننده‌ها که سعی دارند از این فرصت استفاده کنند و می‌گویند که ۳۰ درصد از تولید کاهش یافته است. کاهش ۳۰ درصدی یعنی یک سوم تولید. در این مورد مثلی هست که می‌گوید: یا شلاق نخوردی یا حساب نمی‌دانی.

شایق افزود: ابتدا باید عدد ۳۰ درصد را آدم در دهان مزه‌مزه کند تا ببیند که این آمار تلخ است و نباید به زبان بیاید. چرا ما درصدها را این‌گونه ساده به زبان می‌آوریم؟ باید بگویم امسال برخلاف آنچه تصور می‌شد، وضعیت شالی‌ها خوب است. علاوه بر این، انبارهای ما نیز پُر از برنج‌های پارسال است. در سال گذشته تولید یک میلیون و ۷۰۰ هزار تُن برنج داشتیم و امسال هم تا همین الان بیش از ۳۰۰ هزار تُن برنج وارد شده است. بنابراین، امسال هم تولید داخلی خوب بوده و هم واردات انجام شده و انبارها پُر است.

شایق همچنین افزود: امروز علاوه بر مصرف داخلی، مقدار زیادی برنج از سال گذشته در انبارها داریم. برنج وارداتی نیز در انبارها موجود است و هر کس با توجه به سلیقه خود می‌تواند برنج وارداتی یا داخلی را تهیه کند.

 

دخالت در تولید موجی آشفتگی بازار می‌شود

وی توضیح داد: در سال ۱۴۰۰ دخالت نابه‌جای استانداری مازندران که در مسائل فنی وارد شد و اعلام کرد هیچ کشاورزی حق ندارد برنج خود را بیش از ۶۰ هزار تومان بفروشد، موجب لجاجت کشاورزان شد و آنان برنج خود را در انبارها نگه داشتند. برنج سال ۱۴۰۱ نیز به آن افزوده شد.

دبیر انجمن برنج ایران عنوان کرد: امروز علاوه بر مصرف داخلی، مقدار زیادی برنج از سال گذشته در انبارها داریم. برنج وارداتی نیز در انبارها موجود است و هر کس با توجه به سلیقه خود می‌تواند برنج وارداتی یا داخلی را تهیه کند.

 

وزارت کشاورزی بر اساس وظیفه خود بازار را تنظیم، کنترل و نظارت کند

شایق با اشاره به مشکلات قیمت‌گذاری برنج در سال‌های اخیر گفت: امسال قیمت‌های برنج متفاوت است. پارسال نیز برنج در مقایسه با اقلام مصرفی دیگر ارزان‌تر بود. اما این بی‌برنامه‌گی و بی‌نظمی در فروش محصولات کشاورزان را با مشکل مواجه کرد.

وی گفت: وزارت کشاورزی باید وظیفه خود را در تنظیم، کنترل و نظارت بازار انجام دهد. امسال وضعیت تولید و ذخیره‌سازی برنج خوب است و کمبودی نداریم. مسئولان باید وظیفه خود را در تنظیم بازار به‌درستی انجام دهند.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از