حالت تاریک
  • شنبه, 1403/05/06 شمسی | 2024/07/27 میلادی
مدیرکل میراث فرهنگی لرستان:

عمارت تاریخی مصری بروجرد ثبت جهانی می‌شود

عمارت تاریخی مصری بروجرد ثبت جهانی می‌شود

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان گفت: بررسی‌ها و پیگیری‌هایی صورت گرفته که عمارت تاریخی مصری بروجرد ثبت جهانی شود.

 به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک»، عطا حسن‌پور عصر امروز در مراسم بهره‌برداری از عمارت تاریخی مصری بروجرد اظهارداشت: در سال ۸۴ برای ثبت این عمارت تاریخی اقدام شد و ۳۰ خانه تاریخی در همان سال در فهرست آثار ملی ثبت شدند و این بنای تاریخی سی و یکمین خانه تاریخی ایران است که تلاش می‌شود در فهرست آثار جهانی ثبت شود.

وی افزود: خانه مصری هشتمین خانه تاریخی استان است که به بخش خصوصی واگذار شده و از ۱۱ بنا فقط سه بنا در سال گذشته واگذار شده و در مزایده بعدی این بناها واگذار خواهد شد.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان تصریح کرد: تجربه این خانه با واگذاری به بخش خصوصی بسیار موفق بود و به مجموعه حوزه گردشگری اضافه شده و روح تازه‌ای با این بنا بخشیدند.

حسن‌پور بیان کرد: همچنین خانه مغیث‌‌الاسلام بروجرد پیشرفت ۸۰ درصدی دارد که تا پایان سال افتتاح می‌شود و مرحله بعدی خانه تاریخی بزرگ مهری در دستور کار قرار دارد که اولین خانه اقامتی در بروجرد، خانه مغیث‌الاسلام است که با طراحی جدید تحول تازه‌ای را به وجود آوردند.

وی با اشاره به لزوم همکاری شهرداری بروجرد، عنوان کرد: برای سرمایه‌گذاری در این حوزه لازم است که شهرداری همکاری کند و در مرحله بعدی پنج بنا را در مرحله واگذاری قرار خواهیم داد تا بر روی این بناها سرمایه‌گذاری شود.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان گفت: علاوه بر این اقدامات، واگذاری اولین کاروانسرا از ۱۱ کاروانسرای استان در دستور کار قرار دارد که از این شهر به سمت همدان و خوزستان از اینجا شروع شده است.

حسن‌پور افزود: با این ظرفیت در حوزه میراث فرهنگی، سعی شده مستندسازی صورت گیرد که با عنوان زیر سقف تاریخ تهیه شده و در فضای مجازی و حقیقی این ظرفیت را معرفی کنیم.

وی گفت: با توجه به بودجه قطره‌ چکاتی، ما قادر به حفط این بناها نیستیم و اگر سرمایه‌گذار وارد نشود نمی‌توان کاری کرد.

مجتبی خجسته سرمایه‌گذار خانه تاریخی مصری نیز گفت: این پروژه در سال ۹۷ به بخش خصوصی واگذار شد ولی موانعی ایجاد شد که پروژه دو و نیم سال تعطیل بود ولی بعد از این مدت این خانه تاریخی مرمت شد.

وی افزود: عمارت مصری اولین خانه واگذاری شده در بروجرد است که برای مرمت این پروژه بیش از پنج میلیارد تومان هزینه شده و با راه‌اندازی این پروژه برای ۳۶ نفر اشتغال ایجاد شده است.

سرمایه‌گذار عمارت مصری بروجرد با اشاره به خانه‌های تاریخی بروجرد، گفت: با توجه به ظرفیت‌های گردشگری باید این شهر به عنوان پایلوت گردشگری در استان باشد و باید این بناها به خوبی محافظت شود چرا که مردم میراث‌دار چنین بناهایی هستند.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از