حالت تاریک
  • شنبه, 1403/05/06 شمسی | 2024/07/27 میلادی
یادداشت؛

غنای فرهنگی در شب یلدا

غنای فرهنگی در شب یلدا

جامعه شناس در یادداشتی نوشت: شب یلدا یکی از آئین‌های سنتی است که غنای فرهنگی را می‌توان در آن شماده کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک» جوامع مختلف در طول سالیان، باتوجه به انباشت فرهنگی که دارند، دربرگیرنده یک سری آئین‌ها هستند که یا ریشه ملیتی دارد و یا عقیدتی اما شب یلدا یکی از آئین‌های بسیار زیبایی است که نشات گرفته از سنت و تمدن ایرانی ماست که بسیار قوی و زیبا و ریشه‌دار است.

در شب یلدا خانواده دور هم جمع می‌شوند و طولانی‌ترین شب سال را جشن می‌گیرند و نوید طولانی شدن روزها و کوتاه شدن شبها را با رسیدن فصل سرما، می‌دهند که در واقع جشن پایان شب‌های طولانی است و برای زندگی و امید جمع می‌شوند.

فلسفه زیبای شب یلدا نشان‌دهنده عمق فرهنگی ماست و به دلیل کارردهای مذهبی که دارد سبب می‌شود تا در این شب فامیل و خانواده دور هم جمع شوند.

با وجود فناوری و تکنولوژی که سبب دور شدن خانواده‌ها از هم شده است، یک رسم و سنت مانند شب یلدا می‌تواند دوباره اعضای خانواده و فامیل را دور هم جمع کند که غنای فرهنگی را در شب یلدا می‌توان مشاهده کرد.

با ورود چشم و هم‌چشمی به این رسم و رسوم، متاسفانه این سنت زیبای شب یلدا به سمتی رفته که کارکردهای زیبایی را که داشته، تحت‌تاثیر برخی از موارد از جمله تجملات قرار گرفته است.

در سنوات قبل در شب یلدا، داستان‌ها و خاطرات توسط بزرگترها بیان می‌شد ولی این روزها برخی از این سنت برای مانور تجملات استفاده می‌کنند مانند سفره‌آرایی شب یلدا و سعی دارند تا تصاویر را به اشتراک بگذارند.

ورود تجملات سبب می‌شود تا خانواده‌ها به شکل محدود این شب را برگزار کنند و نباید اجازه داد کارکردهای زیبای آن از بین برود.

با چنین برنامه‌ای است که می‌توانیم اجتماعی شدن، صله ارحام، دور هم بودن، محبت، را به نسل جدید نشان داد و نباید با طوفان فضای مجازی اصل برنامه شب یلدا تحت تاثیر قرار گیرد.

حامد پرچی، جامعه شناس

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از