حالت تاریک
  • شنبه, 1403/05/06 شمسی | 2024/07/27 میلادی
یادداشت؛

فرارِ تاریخی

فرارِ تاریخی

تحلیلگر مسائل سیاسی نوشت: از ۱۹دی ماه سال۱۳۵۶ تا ۲۶دی ماه سال۱۳۵۷ که روز فرار شاه است حوادث مختلفی در کشور رخ داد که باعث شد شاه دیکتاتور کشور را ترک کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک»، قیام مردم علیه رژیم پادشاهی و سفاک پهلوی از اوایل دهه۴۰ به رهبری امام خمینی(ره) شکل گرفت و مبارزات در آن زمان با همراهی مردم منسجم شد، این قیام اسلامی و حماسه مردمی در سال۱۳۵۶ با قیام‌ خونین ۱۹دی بعد از تبعید حضرت امام خمینی(ره) یک جان تازه‌ای گرفت و بسیار گسترده شد.

 از ۱۹دی ماه سال۱۳۵۶ تا ۲۶دی ماه سال۱۳۵۷ که روز فرار شاه است حوادث مختلفی در کشور رخ داد که باعث شد شاه دیکتاتور کشور را ترک کند چون دیگر امیدی نداشت، مردم شاه را نمی‌خواستند و به رهبری امام(ره) در مقابل رژیم پهلوی ایستادند.

شاه این رژیم منحوس، کودتایی، وابسته به بیگانه و ضد دین، قبیله و طایفه چاره‌ای جزء ترک کشور ایران نداشت و کشور را رها کرد به این امید که شاید بتواند با کمک، هماهنگی و هدایت قدرت‌های خارجی فضای جدیدی ایجاد کند و با استفاده از تجربیات کودتاهای ۱۲۹۹ و ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ دوباره به کشور برگردد و حکومت کند.

اما کار از کار گذشته بود چون ملت از گذشته درس گرفته بود و با درایت، رهبری و هدایت امام خمینی(ره) این فرصت را به رژیم پهلوی و قدرت‌های حامی او یعنی آمریکا و کشورهای غربی ندادند.

روز فرار محمدرضا شاه پهلوی یک فضای جدید در کشور ایجاد شد، مجسمه‌ها پایین آمدند، پرچم‌های الله اکبر و لا اله الا الله برافراشته شدند، نهضت مردمی و اسلامی اوج گرفت، در نهایت روز ۲۲بهمن ماه سال ۱۳۵۷ به پیروزی رسیدیم و مردم غرق در شادی و سرور شدند.

در تاریخ این کشور ۲۶ دی ماه روز شادی برای ملت ایران است، امید نظام شاهنشاهی و خانواده پهلوی به یأس تبدیل شد و از کشور فرار کردند، جامعه مبارزان، آزادی خواهان و آحاد مردم پیروزی نهایی را نزدیک می‌دیدند و احساس آزادی می‌کردند.

نهضت مردمی و اسلامی یک حرکت سابقه‌دار دیرینه بود که از اواسط دوره قاجار، بعد از جنگ های ایران و روسیه و نهضت تنباکو به رهبری علمای دینی و تأسی از آموزه‌های دینی و اسلامی مانند نفی سلطه، مبارزه با استبداد و استعمار شکل گرفت، مردم آرزوی دیرینه شان این بود که بتوانند یک نظام مستقل، مردمی و بر مبنای دین در کشور ایجاد کنند که بر سرنوشت خود حاکم شوند. 

شاه مستبد، دیکتاتور و سفاک دیگر پایگاه مردمی نداشت و ساواک و قدرت‌های نظامی و خارجی تا آن زمان توانسته بودند آن دیکتاتور را در کشور نگه دارند اما مبارزات مردم در ۲۶دی ماه بالاخره جواب داد و ملت موفق شد این جرثومه فساد را از صحنه و کشور ایران بیرون کند. 

مردم احساس می‌کردند با یک قدم بزرگ یعنی فرار محمدرضا پهلوی به موفقیت در مرحله نهایی نزدیک می‌شوند، در چهره مردم، مبارزان، جوانان، دانش‌آموزان، دانشجویان و گروه‌های مختلف خوشحالی، شور و شوق دیده می‌شد.

رژیم خونخوار پهلوی یک نظام پادشاهی، استبدادی، وابسته به بیگانه و حامی رژیم جعلی صهیونیستی در منطقه امکانات، منابع، انرژی، نفت و کشور را در اختیار بیگانگان قرار داده بود و کلید منابع را به دست قدرت‌های خارجی سپرده بود.

نهضت مردمی با فرار شاه فراگیر شد، افرادی که باور نمی‌کردند به این قضیه پی بردند که می‌توان نظام شاهنشاهی را کنار گذاشت و گرایش توده‌های مردم به رهبری امام خمینی(ره) مبارزات را به مراحل پایانی یعنی پیروزی انقلاب اسلامی ایران نزدیک کرد.

امروز جوانان ما فضای دیگری را می‌بینند و درک زمان گذشته برای آنها مشکل است باید جوانان را در جریان ستم‌ها و مشکلات آن دوره از تاریخ قرار دهیم؛ رسانه‌ها، اساتید، معلمان و صاحبان قلم باید اتفاقات تلخ دوره پهلوی را بیان کنند. 

هدف‌های بزرگ و مقاومت نیاز به هزینه دارند، ما در مقابل قدرت‌های جهانی، استکبار و استعمار انقلاب کردیم و برای دشمنان این سرزمین دست کشیدن از منافع خود در جمهوری اسلامی ایران سخت است الان می‌بینیم از منابع و منافع مردم منطقه دزدی و غارت می‌کنند و این موارد باید برای جوانان روشنگری شود.

انتهای خبر/

نویسنده: علی چراغیان، تحلیلگر مسائل سیاسی

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از