حالت تاریک
  • یکشنبه, 1403/06/11 شمسی | 2024/09/01 میلادی
یادداشت؛

فرزند بیشتر و نشاط خانواده

فرزند بیشتر و نشاط خانواده

روح‌انگیز جهان‌افروز کارشناس خانواده در یادداشتی نوشت: خانواده‌ای که فرزندان بیشتری دارند از نشاط و شادابی بیشتر بهره‌مند شده و فرزندان پرورش یافته در این خانواده‌ها موفق‌تر هستند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک»، خانواده نخستین نهاد اجتماعی که در همه جوامع وجود داشته و جایگاه بسیار رفیع و بالایی دارد و امروز با تغییر نگرش‌ها و سبک زندگی، تعداد فرزندآوری در بین خانواده‌ها کمتر شده است به طوری برخی از زوج‌ها ترجیح می‌دهند یا فرزند نداشته باشند، یا فرزندآوری با تاخیر باشد و یا نهایتاً یک فرزند داشته باشند که در واقع تداوم این روند، ساختار جمعیت را از وضعیت مطلوب و جوانی به سمت سالخوردگی سوق می‌دهد.

وقوع این مسئله سبب می‌شود تا نیروی کار جوان به شدت دچار افت شود، این در حالیست که روایات اهل بیت(ع) و سبک زندگی نشان می‌دهد که فرزند عامل شادابی و دوام زندگی‌ها می‌شود و وجود فرزندان زیاد در خانواده فواید روحی و روانی بسیار زیادی را به همراه دارد.

در واقع خانواده‌هایی که پرجمعیت‌تر هستند نسبت به خانواده‌های کم جمعیت، از زندگی بیشتر لذت می‌برند و افسردگی در این خانواده‌ها وجود ندارد و از همین رو در آیات و روایات، وجود فرزند در خانواده را نعمت و برکت عنوان می‌کنند.

زندگی بدون داشتن فرزند مانند گلی است که مستعد پژمردگی است اما زمانی که فرزندان در این خانواده متولد می‌شوند، زندگی معنا پیدا می‌کند و گل زندگی هر روز جوانه زده و پر از خنده و نشاط می‌شود.

استحکام بنیان خانواده یکی دیگر از فواید داشتن فرزند زیاد است که هر روز روابط اعضای خانواده محکم‌تر و صمیمی‌تر می‌شود و فضای خانواده با وجود فرزندان زیاد، از حالت یکنواختی، روزمرگی و سردی خارج می‌شود و آنچه در فضای منزل دیده می‌شود، سراسر نشاط و شادابی است و والدین با مشاهده هر فرزند، تجربه‌های جدیدی را کسب می‌کنند.

فرزندان با همان حرکات دل‌نشین کودکی، شوق کودکی را درون خانواده گسترش داده و صمیمیت درون این خانواده‌ها هر روز بیشتر می‌شود اما متاسفانه برخی از خانواده‌ها به داشتن تک فرزندی اکتفا می‌کنند و بر این عقیده هستند که همه تلاششان این باشد تا نیازهای مادی این کودک برطرف شود.

بدون شک اینگونه خانواده‌ها نه تنها طعم شادی و شادابی را نمی‌چشند بلکه کودکان تک فرزند، به دلیل اینکه در خانواده تنها بوده، نمی‌توانند به خوبی با دیگران ارتباط برقرارکنند و حالت منزوی دارند.

تجربه‌ها و تحقیقات نشان داده فرزندانی که درون خانواده پرجمعیت پرورش یافته‌اند بیشتر از سایر افراد توانسته‌اند در جامعه موفق شوند، این موفقیت در عرصه زندگی شخصی، اجتماعی و در عرصه‌های علمی نشان داده شده است پس بهتر است که زوج‌های جوان با پرورش فرزندان بیشتر درون خانواده، استحکام بنیان خانواده را نیز تضمین کنند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران در سال‌های گذشته بارها بر مسئله افزایش جمعیت تاکید داشته و جلوگیری از حرکت جمعیت کشور به سمت کاهش جمعیت را هشدار دادند و این مهم تبدیل به یک گفتمان شده است که جمعیت به عنوان یکی از مولفه‌های مهم اقتدار در کشور مطرح است.

بنابراین یکی از واقعیت‌های مهم در جامعه مسئله جمعیت است که در راستای جمعیت، اسلام هم به آن اشاره کرده است از همین رو لازم است با فرهنگ سازی و تشویق زوج‌های جوان به فرزندآوری بتوانیم مسئله جوانی جمعیت را به عنوان یکی از مسائل مهم مد نظر داشته باشیم و هر روز از شیب کاهش جمعیت جلوگیری نمائیم.

آنچه مسئولان در تشویق جامعه به فرزندآوری باید مد نظر داشته باشند، حل ریشه‌ای نیازهای نسل جوان از جمله وضعیت اشتغال و مسکن است که باید تلاش کرد تا علاوه بر مشوق‌های فرزندآوری، رفع مشکلات جوانان برای تشکیل خانواده و ازدواج در دستور کار قرار گیرد.

برای افزایش جمعیت و فرزندآوری نیاز است که برنامه‌ریزی کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت صورت گیرد تا شاهد افزایش جمعیت باشیم و زوج‌های جوان نه فقط یک فرزند بلکه در خانواده سه فرزند به بالا داشته باشند و از شادابی درون خانواده لذت ببرند.

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از