حالت تاریک
  • شنبه, 1403/05/06 شمسی | 2024/07/27 میلادی
مدیرکل امور بانوان استانداری لرستان:

مراکز نفس از سقط ۱۴۰ نوزاد جلوگیری کردند

مراکز نفس از سقط ۱۴۰ نوزاد جلوگیری کردند

مدیرکل امور بانوان استانداری لرستان گفت: با راه‌اندازی مراکز نفس از سقط ۱۴۰ نوزاد در لرستان جلوگیری شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک» فریبا ولی‌پور ظهر امروز در جلسه جمعیت جوانی که در فرمانداری بروجرد برگزار شد، اظهارداشت: در سال ۱۴۰۱ تمام وظایف دستگاه‌های مرتبط برای اجرای سیاست‌های جوانی جمعیت ابلاغ شد.

وی با اشاره به اینکه بروجرد در برخی از موارد مانند ازدواج و طلاق رتبه خوبی ندارد، افزود: آمار بروجرد نگران‌کننده است که این نگرانی در حوزه‌های طلاق، فاصله دو فرزند، ناباروی، ازدواج و سقط است که در این راستا اولین شهرستان پر بحرانی است که به عنوان پایلوت شناخته شده و قرار شد سیاست‌های جمعیتی امسال با محوریت بروجرد اجرا شود.

مدیرکل امور بانوان استانداری لرستان تصریح کرد: متاسفانه در راستای اجرای سیاست‌های جمعیتی، ناآگاهی از وظایف، کار را سخت‌تر می‌کند و باید همه دستگاه‌ها با آشنایی کامل بتوانند در راستای اجرای این طرح اقدام کنند.


ولی‌پور با تاکید بر اینکه باید ذهنمان را به سمت و سوی واقعیت‌ها ببریم، افزود: موضوع اقتصادی در مسئله جمعیت، موضوع اصلی نیست به طوری که در تحقیقی که از مناطق برخوردار صورت گرفته مشخص شده که این خانواده‌ها به سمت کم فرزندی می‌روند از همین رو در حوزه فرزندآوری اولین مشکل ما فرهنگی است و امروزه بیشتر خانواده به سمت تک فرزندی و دو فرزندی رفتند.

وی عنوان کرد: لازم است که بحران جمعیت را نشان دهیم و همه متوجه این خطر باشند که کاهش فرزندآوری در آینده چه خطراتی را به همراه دارد و اگر روند رشد جمعیت به همین روند باشد در سال ۱۴۳۰ در قبال هر ۹ سالمند یک نیروی جوان وجود دارد.

مدیرکل امور بانوان استانداری لرستان گفت: در واقع در خانوارهایی که تک فرزندی یا دو فرزندی را ترجیح می‌دهند، بهتر است بدانند که این بچه‌ها مفهوم خاله، عمه، دایی و عمو را درک نمی‌کنند لذا باید جمعیت را با یک دید ضروری بیان کنیم.

ولی‌پوربا اشاره به آمار طلاق در بروجرد افزود: در بروجرد بیش از ۲ هزار ازدواج رخ داده که آمار طلاق در سال گذشته نشان می‌دهد بخشی از ازدواج‌ها به طلاق ختم شده است.

وی تبلیغات در راستای افزایش فرزندآوری را امری لازم برشمرد و افزود: شهرداری‌ها باید توجه داشته باشند که یک سوم از فضای تبلیغاتی باید در حوزه جمعیت باشد و امروز متاسفانه در برخی از مدارس روستایی هنوز آثار شعارهای کم جمعیتی وجود دارد.


مدیرکل امور بانوان استانداری لرستان عنوان کرد: یکی از مشوق‌های فرزندآوری، واگذاری زمین به خانوارهای دارای سه فرزند به بالا است که با توجه به مشکل کمبود زمین در استان این روند کُند است و لازم است راهکارهای لازم ارائه شود تا این مشکل برطرف شود.

ولی‌پور با اشاره به اینکه تاکنون در مراکز نفس از سقط ۱۴۰ نوزاد جلوگیری شده است، اظهارداشت: ۹۰ درصد سقط‌ها عمدی است که نوعی قتل محسوب می‌شود لذا مراکزی به نام نفس ایجاد شد و خانوارهایی که قصد سقط دارند را شناسایی کرده و تاکنون هفت مورد از نوزادان این مرکز متولد شدند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر رشد جمعیتی ۱.۵ است و تقریباً کنترل شده که این بحران بدتر نشود ولی تا رسیدن به نرخ رشد جمعیتی ۲.۵ فاصله زیادی است.


انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از