تردد ناایمن در جاده بیاعتبار لرستان؛
مرگ از چهارخطه خرمآباد- پلدختر سبقت گرفت
عدم تکمیل چهارخطه خرمآباد به پلدختر، همچنان سبب تردد ناایمن و خطرناک در جاده قدیمی این مسیر است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک»، محور خرمآباد - پلدختر به عنوان بخشی از کریدور شمال - جنوب و حلقه ارتباطی استان خوزستان، جنوب استان ایلام و شهر تاریخی پلدختر به عنوان مرکز و استانهای شمالی کشور از اهمیت خاصی برخوردار است، این محور به طول ۹۵ کیلومتر از سه راهی خرمآباد - پلدختر آغاز و پس از عبور از شهر ویسیان و معمولان و همچنین روستاهای پرجمعیتی مانند چمدیوان، افرینه، جلگه خلج و بابازید و ... به شهر پلدختر منتهی میشود.
مسیر مذکور علاوه بر نقش شریانی در شبکه راههای ملی، با توجه به وجود مناطق کشاورزی و دامپروری در مجاورت آن نقش بسزایی در توسعه اقتصادی و اجتماعی منطقه دارد.
تخریب جاده خرمآباد - پلدختر در سیل سال ۹۸
راه اصلی خرمآباد - پلدختر به دلیل همجواری با رودخانه کشکان در سیلاب فروردین ماه سال ۱۳۹۸ حدود ۴۵ درصد مسیر و ابنیه فنی موجود آن تخریب یا دچار آسیب جدی شد، از این رو مسیری جدید در محدودههای پرخطر و تخریب شده طراحی و قرار بود در چهار قطعه اجرایی شود.
قطعه اول این مسیر به طول ۱۸ کیلومتر از محدوده تنگتیر تا انتهای تنگگاوزده یک سال بعد از سیل شروع و عملیات اجرایی قطعه چهارم هم به طول ۱۲ کیلومتر از روستای مورانی تا شهر پلدختر با حضور وزیر راه و شهرسازی وقت شروع شد اما این پروژهها به دلیل کمبود اعتبار حدود یکسال است که تعطیل شده و روند کُند بازسازی این محور و افزایش تصادفات موجب اعتراض مردم محروم شهرستان پلدختر شده است.
سمانه حسنپور رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی لرستان پیش از این در گفتگو با رسانهها از اختصاص ۱۳۰ میلیارد تومان برای محور پلدختر - خرمآباد خبر داد ولی تاکنون این اعتبار تخصیص پیدا نکرده است و این در حالی است که شاکرمی مدیرکل راه و شهرسازی لرستان خردادماه سال جاری از نیاز به ۳۵ هزار میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل محور جدید خرمآباد به پلدختر خبر داده بود.
در تعلل مسئولان کشوری و استانی برای تخصیص اعتبار به این محور، جاده خرمآباد - پلدختر به یکی از محورهای ناایمن و حادثهخیز کشور تبدیل شده و تصادفات در این محور مردم این مناطق و مسافران زیادی را عزادار کرده است.
حادثهخیز بودن جاده خرمآباد - پلدختر
در آخرین مورد حادثه، به دلیل واژگونی یک دستگاه اتوبوس اسکانیا در اول دی ماه ۱۴۰۳ در این محور به کشته و زخمی شدن ۲۳ نفر منجر و به تیتر یک رسانههای کشور تبدیل شد که سبب اعتراضات گسترده و مطالبهگری مسئولان و مردم این منطقه مبنی بر ایمنسازی این محور شد.
سید حمیدرضا کاظمی نماینده مردم پلدختر و معمولان در مجلس شورای اسلامی در پی سقوط اتوبوس خوزستان -کرمانشاه در پاعلم پلدختر در نطق اضطراری در مجلس در خصوص وضعیت جاده پلدختر به خرمآباد به وزیر راه و شهرسازی هشدار داد.
وی افزود: جاده پلدختر - خرمآباد بهعنوان جاده ترانزیتی مرکز به جنوب و غرب کشور در سیل سال ۹۸ تخریب شد ولی علیرغم پیگیریهای پنج ساله از طریق دولت، رئیس جمهور، وزیر راه و شهرسازی و معاونین راه و شهرسازی کشور چهار قطعه این محور که توسط پیمانکاران در حال اجراست به علت نبود اعتبار تعطیل شده است.
نماینده مردم پلدختر و معمولان در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: بیش از پنج سال است جاده خرمآباد - معمولان - پلدختر به یک قتلگاه تبدیل شده و مردم خسارت مالی و جانی میدهند و از وعده و وعیدها خسته شدهاند.
تعطیلی پروژه جاده خرمآباد - پلدختر
کاظمی گفت: اگر دستورات کاغذی شکل عملیاتی نگیرد و مردم ثمره کار وزارت راه را به عینه مشاهده نکنند به کمک همکارانم در مجلس استیضاح وزیر راه را استارت میزنیم، متاسفانه در فصل گرما که پیمانکاران میتوانستند بیشتر در این محور کار کنند به علت نبود اعتبار قطعات آن تعطیل بود و در فصل بارندگیها شاهد افزایش تصادفات و حوادث منجر به فوت در این محور هستیم چون این جاده ایمنی لازم را ندارد و طبق گفته مسئولان مربوطه بعد از سیل جاده محلی است و فقط خودروهای محلی میتوانند در آن تردد کنند ولی به واسطه گرانی آزادراه لاکچری خرمآباد - پلزال شاهد افزایش ترددها در این محور ناایمن هستیم.
گودرز باباعباسی سرپرست شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل لرستان نیز اعلام کرد: قطعه یک محور خرمآباد – معمولان - پلدختر به طول ۱۷.۵ کیلومتر در دو کارگاه تنگتیر تا چممورت و گازرده با پیشرفت فیزیکی مجموعاً ۶۸ درصدی در حال حاضر فعال است.
پروژه جاده خرمآباد- پلدختر نیازمند اعتبار
وی افزود: اعتبار هزینه شده برای این پروژه ۴۲۰ میلیارد تومان بوده و برای تکمیل آن حدوداً ۸۰۰ میلیارد تومان دیگر نیاز است.
باباعباسی گفت: تعداد پلهای خاص این پروژه یک دستگاه، آبروها ۴۳ دستگاه و تونلها نیز سه دستگاه است، طول بزرگترین تونل ۲۰۷۴ متر و کوچکترین تونل ۳۶۰ متر است.
وی بیان کرد: طول کلی تونلهای این قطعه ۲ هزار و ۷۹۸ متر است و در حال حاضر دو دستگاه تونل تکمیل و ۲۰۰ متر از تونل شماره سه حفاری شده، لازم به ذکر است در صورت تکمیل این قطعه راه ارتباطی شهر معمولان به خرمآباد تکمیل میشود.
حجتالاسلام والمسلمین آروانی امام جمعه معمولان با بیان اینکه پنج سال زمان کمی نیست که نقاط پرخطر محور پلدختر به خرمآباد ایمنسازی نشده است اظهار داشت: جاده اصلی معمولان به پلدختر و خرمآباد بر اثر سیل ۹۸ و بارشهای اخیر ناايمن است و مکرراً موجب خسارت و قطع راه ارتباطی میشود.
وی افزود: مسئولان استانی باید برای اصلاح و ایمنسازی جادههای شهری روستایی اقدام عاجل انجام دهند، آیا پنج سال زمان کمی است که نقاط پر خطر هنوز ایمنسازی نشده است.
امام جمعه معمولان عنوان کرد: سالهاست گفته میشود جاده معمولان به پلدختر و خرمآباد قتلگاه است چرا روند تعریض و ایمنسازی آن طولانی شده است؟ با سخنرانی، شعار و باید گفتن مشکل حل نمیشود.
ناایمن بودن جادههای اصلی و روستایی پلدختر
وی بیان کرد: سیل سال ۹۸ خسارات زیادی به جادههای اصلی و راههای دسترسی روستاهای این شهرستان وارد کرده بهطوری که ناايمن و حادثهخیز میباشند.
آروانی خواستار تسریع در اصلاح محور خرمآباد - معمولان - پلدختر شد و بر ايمنسازی این جاده بهویژه نقاط پرخطر آن تاکید کرد.
حجتالاسلام والمسلمین غلامرضا حاجیوند امام جمعه پلدختر نیز مهمترین چالش شهرستان پلدختر را نبود راههای مواصلاتی ایمن دانست و گفت: علیرغم اینکه اصلیترین زیرساخت لازم برای توسعه هرمنطقه جاده مواصلاتی مناسب است اما پلدختر از هیچ قسمتی یک مسیر و جاده خوب به آن منتهی نمیشود نه از شمال، نه از غرب و نه از جنوب و بعد از احداث آزاد راه پلدختر چون در مسیر اصلی نیست از جهات اقتصادی، توسعهای و معیشت مردم آسیب دیده است. بنابراین اگر بخواهیم توسعه اتفاق بیفتد باید به مسیرهای مواصلاتی این شهرستان توجه شود.
امام جمعه پلدختر با بیان اینکه بعد از احداث آزاد راه، پلدختر از جهت رشد و توسعه آسیب دیده است تصریح کرد: از جانب مردم پلدختر از استاندار، مسئولان راه و شهرسازی و برنامه و بودجه استان درخواست میکنم بهخاطر جان مردم و توسعه شهرستان به مسئله جادههای مواصلاتی شهرستان توجه شود.
حاجیوند تأکید کرد: اگر جاده خوب نداشته باشیم سرمایهگذار باچه دلگرمی و اطمینانی در این منطقه سرمایهگذاری و اشتغالزایی میکند؟ گردشگر چگونه به این منطقه تردد داشته باشد؟ واقعاً تردد با ماشینهای فعلی در مسیر پلدختر - خرمآباد بازی کردن با جان افراد است.
لزوم پیگیری مسئولان برای تکمیل پروژه
وی بار دیگر مسئولان استانی و ملی را در ارتباط با جادههای مواصلاتی پلدختر مخاطب قرار داد و گفت: در این جاده خانوادههای زیادی داغدار شدهاند و برای تأمین اعتبار پروژه خرمآباد - پلدختر که در سیل ۱۳۹۸ آسیب دیده اما به دلیل کمبود اعتبار تاکنون تکمیل نشده، همت کنید و اعتبار درنظر بگیرید.
امام جمعه پلدختر با بیان اینکه مسئولان راه و شهرسازی و راهداری شهرستان در ارتباط با جادههای ناایمن شهرستان با استاندار دیدار کرده و مشکل را پیگیری کنند تصریح کرد: نماینده مردم در مجلس هم از ظرفیت ملی خود برای حل مشکل جادههای مواصلاتی ناایمن شهرستان استفاده کند که البته هفته گذشته در این زمینه نطقی هم در مجلس داشت، همه دست به دست هم داده و همت کنیم چه بسا سالهای آینده بعضی از این جادهها درست شود.
حاجیوند بیان کرد: مسئولان امر نطق کردن را به امثال ما بسپارید و خودتان به جای نطق بروید کار را عملیاتی کرده و برای مرمت جادههای مواصلاتی شهرستان به دنبال اخذ دستور و تأمین اعتبار باشید.
وی ضمن انتقاد از تعطیلی پروژه ترمیم جاده پلدختر به خرمآباد اظهارداشت: موضوع دیگری که با استاندار لرستان مطرح کردم و بهصورت مکتوب هم به استاندار ارائه شد، مسئله راههای مواصلاتی شهرستان بود که تأکید شد پلدختر در این زمینه واقعاً به کار جهادی نیاز دارد.
امام جمعه پلدختر به حادثه دلخراش سقوط اتوبوس مسافربری به درهای درحوالی روستای پاعلم شهرستان پلدختر اشاره کرد و گفت: متاسفانه چند هفته گذشته در حادثهای دلخراش در جنوب شهرستان منطقه پاعلم اتوبوس حامل جوانان (سربازان وظیفه) این مرز وبوم به دره سقوط کرد، هرچند از طرف مسئولان مربوطه علت این حادثه سرعت غیرمجاز و بیاحتیاطی دخیل بوده اما باید پذیرفت که جادههای ناایمن ما هم از دلایل بروز این حوادث است و به همین خاطر است که بنده در خطبههای نماز جمعه قبل اعلام کردهام که واقعاً اولویت مسائل شهرستان پلدختر مسئله جادههاست و مسئولان شهرستان باید روی میز کارشان این مسئله را هر هفته پیگیری کنند و اداره راه و شهرسازی و راهداری شهرستان باید بروند در اداراتکل استان بنشینند و مدیرانکل را نسبت به این موضوع پاسخگو کنند.
وی افزود: اکنون چند سال از سیل میگذرد و تاکنون هم پیگیری شده اما جوابگو نیست.
تعطیلی قطعات محور پلدختر - خرمآباد
احسان علیپوری فرماندار پلدختر در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی سفیرافلاک عنوان کرد: محور پلدختر به خرمآباد شامل چهار قطعه است که دو قطعه در حوزه استحفاظی شهرستان پلدختر و دو قطعه در شهرستان معمولان قرار دارد.
وی افزود: متاسفانه از اسفندماه سال گذشته تاکنون سه محور پلدختر به خرمآباد تعطیل شدهاند و فقط قطعه شماره یک فعال است.
فرماندار پلدختر عنوان کرد: با پیگیریهای انجام شده از سوی استاندار، نماینده مردم پلدختر و معمولان در مجلس شورای اسلامی توانستیم ۱۴۰ میلیارد تومان از کمیته برنامهریزی استان برای این محور مصوب کنیم.
وی بیان کرد: پیگیر هستیم برای تسریع در روند احداث این محور طی هفتههای آتی معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس شرکت توسعه و زیرساخت جادهای از این محور بازدید کنند.
فرماندار پلدختر تصریح کرد: مکاتبات زیادی از طرف دولت و نماینده پلدختر برای پیگیری این محور انجام شده که امیدوارم بتوانیم مصوبات خوبی برای آن بگیریم.
تکمیل پروژه جاده خرمآباد - پلدختر اصلیترین مطالبه مردم
علیپوری با بیان اینکه جاده پلدختر به خرمآباد اصلیترین و مهمترین مطالبه مردم پلدختر است، افزود: حدود یک و نیم همت اعتبار نیاز است که این محور به بهرهبرداری برسد.
سید حمیدرضا کاظمی نماینده مردم پلدختر و معمولان در مجلس نیز در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک»، اظهار داشت: مطالبه جدی مردم و مسئولان شهرستانهای پلدختر و معمولان جاده اصلی پلدختر، معمولان به خرمآباد است.
وی تصریح کرد: جاده اصلی پلدختر، معمولان به خرمآباد در سیل سال ۱۳۹۸ خسارت دید و به چند قطعه تقسیم شده است، ولی این پروژه بهعلت نبود اعتبار تقریباً تعطیل است.
نماینده مردم پلدختر و معمولان در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: قطعه یک محور پلدختر به خرمآباد پیشرفت فیزیکی خوبی دارد و در صورت تزریق اعتبار تا معمولان افتتاح میشود و زیر بار ترافیک میرود.
کاظمی بیان کرد: تونلهای سه قطعه در محور پلدختر، معمولان و خرمآباد ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که این پروژه نیاز به تزریق اعتبار دارد.
تزریق اعتبار به محور پلدختر - خرمآباد
سید سعید شاهرخی استاندار لرستان نیز هفته گذشته در بازدید از محور پلدختر به خرمآباد از برنامهریزی برای تزریق اعتبار به فاز اول محور پلدختر به خرمآباد خبر داد و اظهار داشت: این جاده در سیل ۱۳۹۸ آسیب جدی دید و جان مردم را تهدید کرد.
وی افزود: جاده پلدختر به خرمآباد در چهار قطعه آغاز و ۵۰ کیلومتر جاده استاندارد احداث خواهد شد که ۱۰ کیلومتر از مسیرهای خطرناک حذف میشود.
استاندار لرستان گفت: اعتباراتی به فاز اول جاده خرمآباد به پلدختر تزریق خواهد شد تا این پروژه بهسرعت تا معمولان تکمیل شود.
انتهای خبر/