حالت تاریک
  • سه‌شنبه, 1403/08/08 شمسی | 2024/10/29 میلادی
نان پلدختری‌ها در ضعف نظارت سوخت
قصور خبازی‌ها یا مسئولان؛

نان پلدختری‌ها در ضعف نظارت سوخت

کیفیت نامطلوب نان و نحوه فعالیت خبازی‌ها سبب نارضایتی مردم شهر پلدختر شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «سفیرافلاک»، مشاغل نانوایی در پلدختر به دلیل شرایط جغرافیایی و اقلیمی از مشاغل سخت به شمار می‌رود به‌طوری که در هفت ماه از سال به اجبار باید در شرایط گرم آب و هوایی و در گرمای ۴۰ تا ۵۰ درجه‌ای در کنار تنور، نان مورد نیاز سفره‌های مردم را تامین کنند. 

در پلدختر ۸۶ واحد خبازی وجود دارد که ۲۱ واحد در سطح روستاهای شهرستان، هفت واحد در شهر سراب حمام و ۵۸ واحد در سطح شهر پلدختر فعالیت دارند که ۴۴ واحد لواش، هفت واحد سنگک، سه واحد بربری و دو واحد ساجی است

نانوایی‌های شهر پلدختر در مرکز شهر قرار دارند و برخی مناطق پرجمعیت از جمله مسکن مهر پلدختر که دارای ۳۴ بلوک و ۶۰۰ واحد مسکونی با حدود ۲ هزار نفر جمعیت است فاقد نانوایی‌اند و مردم این منطقه باید برای تهیه نان به مرکز شهر مراجعه کنند.

براساس مشاهدات میدانی، مردم پلدختر از ساعت فعالیت، کیفیت و وزن نان نانوایی‌های سطح شهر رضایت ندارند به همین علت با مراجعه به چند نانوایی سطح شهر پلدختر، پیگیر این مطالبه مردمی شدیم.

نظری شهروند پلدختری در گفتگو با خبرنگار سفیرافلاک اظهار داشت: طبق مشاهدات ما نانوایی که بیشترین سهمیه آرد را دریافت می‌کند کمترین خدمات را به مردم می‌دهد، نانوایی مذکور با روشن نگه داشتن دستگاه پخت نان اینطور به مراجعه‌کنندگان القا می‌کند که پخت نان تازه تمام شده درصورتی که نانوایی اصلاً پختی انجام نداده و فقط دستگاه را روشن کرده است.

این شهروند پلدختری افزود: صبح به نانوایی مراجعه می‌کنیم می‌گویند نان نیست و پاسخ وی به همه مراجعه‌کنندگان برای تهیه نان همین است که نان تمام شده است.

دیگر پلدختری عنوان کرد: جریمه برای نانوایی‌های متخلف کارساز نیست باید سهمیه آرد آنان را کاهش داد تا حساب کار دستشان بیاید.

آبسری یکی از شهروندان پلدختر نیز در گفتگو با خبرنگار سفیرافلاک ضمن انتقاد از عدم رعایت ساعت پخت نان در این شهر بیان کرد: بارها جهت تهیه نان برای صبحانه به نانوایی‌ها مراجعه کرده‌ام ولی نتوانسته‌ام نان تهیه کنم چون نانوایی‌ها زمان مشخصی برای فعالیت ندارند.

 

نارضایتی مردم از کیفیت نان در پلدختر

وی گفت: کیفیت نان در پلدختر اصلاً خوب نیست و به صورت انگشت‌شمار نان مرغوب در این شهر پیدا می‌شود، پخت نان خبازی‌هایی که کیفیت آنها نسبت به بقیه بهتر است، کم است که باید سهمیه آنان افزایش پیدا کند.

نان پلدختری‌ها در ضعف نظارت سوخت

کردعلیوند شهروند دیگر پلدختری نیز در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی سفیرافلاک ضمن انتقاد از کیفیت پایین نان برخی خبازی‌های پلدختر تصریح کرد: آیا مسئولان خودشان برای خانواده‌هایشان نان تهیه نمی‌کنند؟! این بی‌کیفیتی را نمی‌بینند یا می‌بینند و از بی‌کیفیتی و نامنظمی پخت دم نمی‌زنند.

فاضلی نانوایی‌دار پلدختری نیز در گفتگو با خبرنگار سفیرافلاک با بیان اینکه در سهمیه آرد مشکل داریم اظهار داشت: قیمت خمیر مایع از ۱۸۰ تومان به هزار و ۵۰۰ تومان افزایش پیدا کرده است.

وی افزود: سهمیه آرد نانوایی‌ها شناور و بستگی به فعالیت آنان دارد برخی مواقع سهمیه‌ها افزایش و در بعضی موارد به صورت سیستمی سهمیه‌ها کاهش پیدا می‌کند.

 

فعالیت ۸۶ واحد خبازی در شهرستان پلدختر

 کامران هاشمی رئیس غله شهرستان پلدختر در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی سفیرافلاک با بیان اینکه ۸۶ واحد خبازی در شهرستان پلدختر فعالیت می‌کنند که ۵۸ واحد در سطح شهر پلدختر قرار دارند، اظهار داشت: در سطح شهر پلدختر ۴۴ نانوایی لواش، هفت واحد سنگک، سه واحد بربری، دو واحد تافتون و دو واحد ساجی وجود دارد.

وی با بیان اینکه ۲۱ واحد خبازی در سطح روستاهای پلدختر فعال است، افزود: در شهر سراب حمام هفت واحد خبازی لواش در حال فعالیت است و نان مردم را تامین می‌کنند.

رئیس غله شهرستان پلدختر با بیان اینکه ساعت کار و فعالیت خبازی موضوعی از قبل تعیین شده و بر روی تابلو نصب شده است عنوان کرد: هر خبازی یک روز تعطیلی معین دارد و بر روی تابلوی خبازی نصب است، نمی‌شود در روز تعطیل مانند جمعه همه نانوایی‌های تعطیل باشند، روز جمعه فقط نانوایی‌هایی تعطیل‌اند که تعطیلی از پیش تعیین شده آنها روز جمعه است.

 وی بیان کرد: هر خبازی به صورت قانونی در هفته یک روز تعطیلی رسمی برای استراحت، شست‌وشو و بررسی مشکلات و تعمیرات دارد. 

 

برخورد با نانوایی‌های متخلف 

هاشمی گفت: مشکلی که در شهر پلدختر وجود دارد این است که تعطیلی روز جمعه نانوایی‌ها نسبت به روزهای دیگر بیشتر است برخی واحدها در روزهای دیگر هفته تعطیل‌اند و تعطیلی رسمی بین روزهای هفته تقسیم شده که در کارگروه مصوب کردیم با حضور  اتحادیه و صاحبان خبازی‌ها به صورت توافقی یا قرعه‌کشی از تعطیلی روز جمعه کم و به سایر روزهای هفته منتقل کند تا مردم برای تهیه نان مورد نیاز خود با مشکل مواجه نشوند.

نان پلدختری‌ها در ضعف نظارت سوخت

وی تصریح کرد: در کل استان لرستان ۱۳ کارخانه تولید آرد وجود دارد که اکثراً در مناطق شرقی و مرکز استان مستقر می‌باشند، سهمیه پلدختر به صورت ماهانه شارژ می‌شود و طی سه مرتبه تنوع کارخانجات مختلفی دارند.

 رئیس غله شهرستان پلدختر خاطرنشان کرد: بر اساس شروع فرآیند خرید هر نانوا کارخانه‌ای که مد نظر خودش است در سامانه انتخاب و هر بار می‌تواند در چهار کارخانه استان آرد تهیه کنند، خط تولید کارخانه‌ها آزمایشگاه دارد بنابراین هیچ آرد بدون کیفیتی از آزمایشگاه‌ها خارج نمی‌شود.

 وی افزود: ۹۹ درصد کارخانه‌ها مربوط به بخش خصوصی‌اند که همه نیروی آزمایشگاه دارند و آرد تولید شده بررسی می‌شود و اگر اختلاف کیفیتی وجود داشته باشد به سبب نوع گندم است چون گندم دیم و آبی مناطق مختلف کشور در سیلو ذخیره می‌شود.

هاشمی با بیان اینکه درصد کیفیت نان به نوع گندم تولید شده و تغذیه گندم بر می‌گردد عنوان کرد: اگر تفاوت کیفیت وجود دارد به دلیل تفاوت نوع گندم است ولی این تفاوت باعث کیفیت بد نان نیست هر خبازی که دوره‌های مهارت را طی و تجربه کسب کرده می‌تواند از آرد تولید شده نان با کیفیت تولید کند.

 وی با بیان اینکه تجربه نانوا در تهیه و فرآوری نان، استفاده از آب سرد و گرم سبب کیفیت خوب یا بد نان می‌شود تصریح کرد: در تابستان به دلیل گرمای هوای  پلدختر و دمای نانوایی آرد آسیب می‌بینید، فضای نانوایی باید زیر ۶۰ متر نباشد و دیوار حائل وجود داشته باشد تا حرارت دستگاه به کیسه‌های آرد برخورد نکند تا کیفیت آنها از بین نرود.

 

نامناسب بودن فضای برخی خبازی‌های پلدختر

 رئیس غله شهرستان پلدختر اظهار داشت: متاسفانه برخی خبازی‌های پلدختر که در گذشته احداث شده‌اند، مساحت لازم و استاندارد را ندارند و فاصله آرد با دستگاه و تنور خیلی  نزدیک است و سبب آسیب به کیسه آرد می‌شود و کیفیت خود را تا زمانی که به نان تبدیل شود از دست می‌دهد.

وی افزود: در کارگروه آرد و نان پلدختر که شامل هفت دستگاه است به صورت دوره‌ای و مرتب در ساعات مختلفی از خبازی‌های سطح شهر بازدید به عمل می‌آوریم و نانوایی‌هایی که وزن نان آنها کم باشد با آنها برخورد می‌شود.

هاشمی گفت: وزن نان، ساعت پخت،کیفیت نان، بهداشت خبازی و خدمات‌دهی به مردم توسط کارگروه آرد و نان بررسی می‌شود، هر کدام از این آیتم‌ها ضعف داشته باشند بدون هیچ‌گونه تعارفی به تعزیرات معرفی و با آنها برخورد می‌شود.

وی با بیان اینکه مردم پلدختر می‌تواند به صورت حضوری یا از طریق سامانه ۱۲۴ شکایات خود از فعالیت خبازی‌ها گزارش دهند، عنوان کرد: در شهریور ماه ۶ واحد متخلف داشتیم که سهمیه آرد آنها کم و برای جریمه نقدی به تعزیرات معرفی شدند.

نان پلدختری‌ها در ضعف نظارت سوخت

رئیس غله شهرستان پلدختر با بیان اینکه سهمیه آرد شهرستان بر اساس تعداد نفرات و از قبل تعریف شده است گفت: طبق دستور استاندار لرستان احداث نانوایی جدید در پلدختر ممنوع است.

احسان علیپوری فرماندار پلدختر نیز در گفتگو با پایگاه تحلیلی خبری سفیرافلاک اظهار داشت: چهاربار به همراه دستگاه‌های عضو شورای آرد و نان شهرستان از نانوایی‌های سطح شهر پلدختر بازدید به عمل آورده و برخی‌ها را جریمه و برخی به دلیل کم فروشی،کم کاری و کیفیت نامناسب نان تذکر گرفتند.

مهدی نصیری معاون عمرانی فرماندار پلدختر نیز در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی سفیرافلاک گفت: ادارات غله، جهاد کشاورزی، تعزیرات، شبکه بهداشت، صنعت و معدن، اتاق اصناف کارگروه بازدید و نظارت بر نانوایی‌ها می‌باشند افزود: طبق مصوبه شورای آرد و نان شهرستان نانوایی‌هایی که ساعت پخت را رعایت نکنند طی سه مرحله جریمه و سهمیه آرد آنان کاهش پیدا می‌کند.

 

صفر شدن سهمیه آرد خبازی‌های متخلف

وی عنوان کرد: با توجه به متغیر بودن سهمیه خبازی این مصوبه اجرا می‌شود؛ در مرحله اول بازدید سهمیه آرد نانوایی متخلف به مدت ۱۰ روز کسر، در مرحله دوم به مدت ۲۰ روز و بازدید سوم به مدت یک ماه و در بازدید چهارم سهمیه آرد خبازی متخلف صفر می‌شود.

معاون عمرانی فرماندار پلدختر عنوان کرد: طبق مصوبه شورای آرد و نان کلیه نانوایی‌ها باید دوربین در محل خبازی نصب کنند در غیر این صورت سهمیه آنها صفر می‌شود.

وی بیان کرد: در هر ماه بین هشت تا ۱۰مرحله باید کل اعضای کار گروه آرد و نان ار نانوایی‌های بازدید و نظارت کنند و در صورتی که نانوایی در ساعت پخت به‌ جز تعطیلی فعالیت نکند طبق مصوبه شورای آرد و نان شهرستان خبازی نامبرده در مرحله اول در همان شیفت (صبح، ظهر، عصر) به مدت ۱۰ روز سهمیه آن کسر می‌شود.

نصیری گفت: دو منطقه سازمانی‌ها و کوی بسیجیان (مسکن مهر) پلدختر فاقد نانوایی است که سه خبازی دارای مجوز استانی با صلاحدید شورای آرد و نان شهرستان به مناطق مذکور جهت خدمات‌رسانی معرفی می‌شوند.

وی تصریح کرد: طبق مصوبه شورای آرد و نان شهرستان که در مهرماه برگزار شد تعطیلی برخی خبازی‌ها از روز جمعه به سایر روزهای هفته جابه‌جا و تغییر پیدا می‌کند.

معاون عمرانی فرماندار پلدختر خاطرنشان کرد: مرداد ماه امسال سهمیه آرد ۶ نانوایی متخلف به دلیل عدم رعایت ساعت پخت به مدت ۱۰ روز کسر شد.

وی افزود: پیگیر تسهیلات بانکی از طریق بانک‌های عامل برای نوسازی خبازی‌های سطح شهرستان هستیم.

انتهای خبر/

 

درباره نویسنده

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از